Board Game Geek

Som vanligt när jag är ute och sufar runt på Boardgamegeek så har jag hittat några riktiga pärlor man bara måste lägga till i sin samling. Det första spelet är Shogun, ett strategiskt krigsspel i ett feodalt japan. Varje spelare tar rollen som en Daimyo med sin arme och har 10 olika färdigheter man måste utveckla på bästa möjliga sätt för att samla poäng och vinna. Striderna avgörs på ett mycket annorlunda sätt. Genom att släppa ner de kubformade trupperna i ett torn. Och de som kommer ut är vinnarna.

Det andra spelet som jag fick upp ögonen för är Tannhäsuer. Det påminner en aning om Metal Gear, Hell Boy och andra krigsspel. Handlingen kretsar kring andra världskriget och en tysk enhet vars specialite är det okulta. Mitt i Europa har de funnit ett tempel med möjligheter att öppna en portal direkt till helvetet. Unionen, de snälla killarna, skickar ut en enhet för att stoppa dem med riktigt hårdnackade typer. Rent spelmässigt verkar det vara ett krigs/rollspel där man har möjlighet att utveckal de 10 karaktärerna precis hur man vill. Problemet är dock att spelet just nu bara finns på tyska, men Fantasy Flight Games håller på med en engelsk version.

Memoir 44 är ett av de spelen i min samling som jag anser är riktigt, riktigt jävla bra. Så när en 10 poängare man kan komma. I alla fall så har skaparna bakom det brillianta spelet släppt ett nytt. Battlelore, som i princip är samma spel fast i fantasy tappning. Med orcer, monster och hjältar, möjlighet att kasta magi och diverse andra saker som kan vända vilken strid som helst till sin fördel.

Tre riktigt grymma spel som alla kittlar olika spelnerver i hjärnan. Strategen, actionhjälten och riddaren i den skinande rustningen vill alla få sin vilja igenom. Olyckligtvis måste man nog lyssa på sin penga-pung och inte slösa mer än vad gruvan har att erbjuda.

Sen måste jag säga att jag har hittat inte mindre än 3st Hero Quest brädspel på tradera i nyskick. 1 av spelen hade till och med plasten runt förpackningen kvar. De 2 andra hade kvar alla figurer och plattor i spröjsen. Priset är spelet började på 300:- men har växt till det dubbla, och det är fortfarande mer än en vecka kvar på auktionerna. Jag vill ha! Men jag ska hålla huvudet kallt och istället köpa expansionen till Descent.

Kommentarer
Postat av: Edvard

Hero Quest är dyrt av en enda anledning, och det är samma anledning till varför alla urgamla Drakar och Demoner-böcker går för löjliga summor oavsett skick - nämligen NOSTALGI. Jag lovar att HQ inte är lika bra som man minns :P

Warhammer Quest är ju nästan samma spel, fast 10 ggr bättre. Det där Shogun hade faktiskt jag också tittat på, samurajfantast som jag är, men den där biten med tornet hade jag missat - det är ju hur bizarrt som helst! Genialiskt!

2007-02-15 @ 15:39:30
Postat av: Nick

Jo, sanningen är ju den att jag endast vill ha HQ för dess nostalgi värde. Jag är väl medveten om att det i grund och botten rör sig om ett mycket sämre spel än HQ-advance eller WQ. Och som nämnt har jag tillräckligt mycket sunt förnuft kvar för att inte lägga ner pengar på HQ i dagsläget.

Jag är inte 100% säker, men det kan röra sig om en remake på ett gammalt Shogun spel, därav att du inte sett tornet. Men hur som helst, det verkar asgrymt. Jag är ibland en riktigt sucker för "stora" stratergi spel. Älskar spel där man har stor valfrihet och man kan alliera och föråda sina vänner.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback