Blood Bowl

Mitt första möte med Warhammer världen var faktiskt inte genom deras vanliga figurspel. Visst minns jag att jag såg modeller när jag var i Stockholm med min pappa på det som då kallades Tradition, men att äga en arme av hundratals små alver, dvärgar och orcer fanns inte på världskartan. Istället var det med Christoffer som jag upptäckte Blood Bowl. En version av amerikansk fotboll där man spelade som de respektive raserna från Warhammer, och det är den vägen som egentligen tagit mig ner i det rollspels- och figurspelträsker jag befinner mig i idag.



Det var länge sedan jag sist spelade Blood Bowl, det var nämligen lite långdraget och svårt att alltid hitta villiga motståndare. Nu ligger "våran" Blood Bowl låda förmodligen hos någon och mest sammlar damm. Lyckligtvis lever vi ju på 2000-talet så subsitut är lätta att finna om man bara letar. Fumbbl är det perfekta exemplet, visserligen började sidan för flera år sedan som en ganska dålig text-klient, men har växt till sig till ett fullkomligt perfekt Java spel som tagit med i stort sett allt från det klassiska brädspelet. Nu är vi i full gång med att försöka få alla gamla och nya från gänget att börja spela det med oss. Målet är väl att starta en liten intärn liga och hålla den på en rätt casual nivå.



Sen så upptäckte jag idag en egentligen rätt så gammal nyhet. Faktiskt redan i December så släpptes den första informationen om att man faktiskt håller på med ett helt nytt Blood Bowl spel till samtliga konsoller och PC. Det är beräknat att släppas i slutet på 2008 om allt går som planerat. Spelet kommer innehålla 2 olika versioner av Blood Bowl. Det ena är en klassisk remake på brädspelet medan den andra är ett realtid likt NFL - fast med orcer, dvärgar, skaven och annat påhitt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback