Rogue Trader

Sitter man för insnöad på en och samma grej för mycket, i mitt fall WAR, så är det lätt hänt att man missar en och annan sak som annars inte hade passerat omärkt förbi. Till exempel så har Fantasy Flight Games hunnit med att släppa en massa nyheter kring rollspelet Dark Hersy som vi spelade rätt effektivt för drygt ett halvår sedan, något jag hoppas innerligt vi kan se en ändring på.

Det är väl egentligen bara en bok som jag har missat att den kommit ut, de övriga har inte rikigt nått pressarna eller Sverige för studen. Modulen Diciples of the Dark Gods kom redan i december och innehåller massor med information om olika demonkulter, konspirationer och andra mörka hemligheter som akolyterna kan stöta på. I mina ögon kanske inte den mest väsentliga boken att äga, men det är ju alltid kul med extra reglar och monster.

Sen så har jag missat hela 4st kommande böcker. Creatures Anathema kan väl ses som monster boken för spelet, här behandlas alla möjliga xeno's och demoner man kan stöta på samt regler och äventyrsförslag. The Radical's Handbook supplement med nya regler, mörka karriärval och förbjuden utrustning för spelarna som inte följer puritanernas codex. Ytterligare ett supplement vid namn Ascension dyker upp som innehåller regler och utrustningsval för alla som tillhör Inkvistionen. Den fjärde boken som kommer heter Tatterd Fates och är det första äventyret i en triologi som kretsar runt en Rogue Trader, som tar mig vidare till ytterligare en nyhet jag missat.

Rollspelet Rogue Trader är mycket nära att släppas!


Kommentarer
Postat av: Edvard

Jo, Rogue Trader har man ju hört det glunkas om lite då och då. Det skall väl sägas att jag hade en lite mera Han Solo-aktig bild än den gotiska rymdpiraten som pryder omslaget på den där boken. Undrar om det blir samma upplägg som i första rollspelet, att själva Tradern (som alltså enligt fluffet kan ha lite varierande bakgrund, allt från att ha varit Space Marine till Inquisitor eller något annat) är ospelbar och rollpersonerna är hans medhjälpare/entourage.

2009-02-22 @ 09:13:59
Postat av: Nick

Reglerna bli ju identiska för att man ska kunna använda alla böcker med varandra. Vad man kan välja för karriärer så skulle följande vara med; Rogue Trader, Navigator, Arch-Militant, Astropath och Missionary. Rent fluffmässigt så handlar det att upptäcka nya delar av galaxen och söka rikedom vilket nog kan vara ett skönt avbrott från att jaga kultister.

Postat av: Krille

Traders som varit Marines? Jag trodde Marines som bailade blev branded renegades och renegades equals chaos.

2009-02-23 @ 01:22:40
Postat av: Edvard

Dom har ändrat fluffet en hel del för Rogue Traders under editionernas gång. För att bli Rogue Trader så fick man en Imperial Charter, ungefär som Privateers på 16- och 1700-talet, det vill säga licensierade pirater. Sjöröveri är olagligt i alla länder, men om sjörövaren lovar att bara röva fartyg från en viss nation, t.ex. England, så lovar en annan, t.ex. Spanien, att inte jaga denna pirat. Ungefär.



Lite så var Rogue Trader-chartern upplagd förut. Individer som av olika anledningar inte var önskvärda i Imperiets innersta kretsar, men som inte varit tillräckligt busiga för att stämplas som överlöpare eller förrädare och därmed avrättas, kunde få RT-charters. De fick då ta med sig en kontignent soldater och annat folk som dom behövde och fick i uppgift att utforska imperiets mera avlägsna krokar - som du vet finns det ju planeter som ingen varit i kontakt med på tusentals år men som fortfarande, formellt sett, räknas som en del av imperiet.



Dessa Rogue Traders kunde bl.a. vara Space Marines som av olika anledningar blivit obekväma. Jag vet väl inte exakt vad det skulle vara, men jag antar att det kan vara av politiska orsaker, eller kanske Blood Angels som låtit the red rage komma lite väl nära, eller vad som helst egentligen. Rogue Traders kan också vara inkvisitorer eller egentligen lite vem som helst. De kan också vara rymdpirater från början som Imperiet inte riktigt orkar jaga ner (det tar för mycket resurser) och som de anser att de kan använda till någonting. Tradern ser fördelen med att inte längre vara utanför lagen och imperiet ser fördelen med att ha ytterligare en agent. Alla tjänar liksom på det. Traderns främsta inkomst kommer, såvitt jag förstår, från diverse xenotech som han säljer antingen på svarta marknaden eller genom de officiella kanalerna. Den inkomsten är förstås strängt beskattad, om den nu redovisas.

2009-02-23 @ 11:24:11
Postat av: Krille

Techpriests är ändå tuffast, oavsett vad man spelar för spel. ^^ Vi vet alla hur det är att försöka göra the machine spirit till lags, minns bara ritualerna kring att starta ett NES. Snacka om magi.

2009-02-23 @ 14:47:51
Postat av: Kubbe

Låter intressant tycker jag.

2009-02-23 @ 15:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback