The Venture Brothers

Visst var det mycke bättre barnprogram när vi var små. Jag menar Centurions, Thunder Cats, Starzinger, Duck Tales, Transformers, G.I Joe, M.A.S.K, Defenders of the Earth, Voltron och så vidare. Listan på serier jag sett går att göra hur lång som helst och det finns ingenting som ens kommer i närheten idag. Jag menar har du någonsin zappat förbi Cartoon Network eller slagit på teven tidigt en morgon? Där möts man bara av en massa skrika anime liknande koncept med killar i bananklase-frisyrer alá Cloud och storbystade tjejer med getingmidjor, och har dessa serier ens de obligatoriska moralkakorna i slutet? Förmodligen inte. Aja, vad jag försöker komma fram till är att jag (tack vare Kim) äntligen hittat en modern tecknad serie jag klarar av att se som inte innehåller så öppenbara skämt som tex Family Guy och American Dad, nämligen - The Venture Brothers

Serien paroderar Jonny Quest från 60-talet, där en vetenskapsman, hans sönder och deras livvakt reser runt världen och löser mysterier (som i de flesta Hanna-Barbera produktionerna). The Venture Bros. bygger på precis samma upplägg men såklart med betydligt vuxnare humor och sarkasm. Dr "Rusty" Venture är någon form av "super-scientist" som konstant jagas av sin/sina ärkefiender som vill stoppa honom. Med sig har han sin livvakt Brock Samson som flitigt använder sig license för att döda. Och såklart hänger de två inkompetenta Venture bröderna Hank och Dean med.

Har du tillgång till Cartoon Networks lite vuxnare syster kanal Adult Swim kan du hitta serien där, annar får du väl göra som jag och leta upp den på internet. Det är den värd.



Kommentarer
Postat av: Kubbe

helt ok serie

2009-03-23 @ 14:06:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback