The Sea of Monsters

Det var ganska roligt att göra en Top 10 lista med He-Man karaktärer, så jag gör en till, fast med nytt tema såklart. Denna gång kör vi en lite seriösare lista och rankar de 10 läskigaste Sjöodjuren. Myter, legender, film monster eller riktiga odjur. Alla platsar i listan.



10 - "Jörmungandr"



Även känd som "midgårdsormen" i nordisk mytologi, är så pass lång att den kan nå sin egen svans runt jorden. Vid ragnarök ska Tor klå besten för att sedan ta nio steg innan han själv faller död av ormen gift. Hade en bok om detta när jag var liten, och jag kommer än ihåg illustationen av den kallblodiga besten. Nordisk mytologi när den är som bäst helt enkelt.

9 - "Leviathan"



Vi byter direkt religon till kristendomen där Leviathan har fått ett helt kapitel tillägnat sig. Ett stort elakt jävla monster helt enkelt, som sprutar eld och får alla andra att darra av rädsla.

8 - "Charybdis"



Charybdis är dotter till Poseidon och Gaia enligt den grekiska mytologin. Hon tar formen som ett enormt monster som är fyllt av tänder och slukar enorma mängder vatten som skapar virvlar och drar ner stackars seglare. Grekerna kan sina havsmonster.

7 - "The Host"



Normalt sett brukar jag uppskatta Koreansk film, men The Host var till och med för konstig för min smak. Men även om filmen var kass bjöd de i alla fall på en läskigt monster. En fisk som kan springa på land och sluka människor hela för att sedan kräkas upp dem i sitt näste, that's nasty.

6 - "Kraken"



Kraken är egentligen en enorm bläckfisk enligt de flesta myter och legender. I Pirates of the Caribbean sväljer han både skepp och Johnny Depp, medan i Clash of the Titans är den enormt monster som slåss mot Perseus. Ett klassikt monster som förmodligen varit med i flest spel/filmer/serier under olika skepnader.

5 - "Godzilla"



Kungen av Monster sedan 1954. Både fruktat monster och beskyddare av Japan har Godzilla varit i över 20 filmer. Jag minns fortfarande att jag hade mardrömmar efter att ha sett den första filmen ensammen hemma när jag runt 8-9 år. Tyvärr har kungen tappat rätt mycket respekt genom alla Godzilla Vs filmerna, och inte fick han tillbaka den av den usla amerikanska remaken från 1998. Men han platsar fortfarande in på listan.

4 - "Cloverfield"



Charmen låg faktiskt mest i att man inte visste vad det var för något. Marknadföringen var välgjord och man hade inte den blekaste om vad som hade plockat av huvudet från frihetsgudinnan. När filmen väl kom så blev jag inte heller särskilt besviken. Ett stort elakt monster som välter skyskrapor och släpper av sig kött-ätande-löss. Väntar spänt på uppföljaren som är 'in production'.

3 - "Jaws"

'

Shit vad jag var rädd för hajar efter att jag såg den här filmen när den kom... och det är jag fortfarande. Blodtörstiga djur med kalla ögon som simmar snabbt som fan. Än idag så är mina vanligaste mardrömmar att jag är ute till havs i en liten jävla båt och jag börjar höra musiken.

2 - "Giant Squid"



Eftersom Kraken är mer myt så klämmer jag in den riktiga saken också. Så vitt jag vet har ingen fortfarande sett en levande jätte-bläckfisk i det vilda. Visst har både tentakler och ibland hela djur spolats upp, men tänkt dig att dyka i ett riktigt mörk hav och se ett gäng 12 meters armar komma mot dig...

1 - "Cthulhu"



- Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn ... I rest my case

Kommentarer
Postat av: Trrr

Mycket uppskattad lista, precis som den förra. Låt dem fortsätta komma! :D

Postat av: Tommy Tomte

My name is Tommy Åkesson, and I approve of this blog-post.

2010-04-09 @ 21:04:25
Postat av: El Loppo

I like.

2010-04-12 @ 18:23:54
URL: http://bilder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback