The light is always on your side

Det finns ett spel som jag alltid återvänder till efter ett par års uppehåll, och nu pratar jag inte om WoW. Nä, det är ett klassiskt spel som jag hade till Sega Mega Drive 16-bit vid namn Shining Force 2. I mina ögon det absolut bästa spelet inom den lilla sub-genren statergy/tactical-RPG. Visst, det är inget fel på Fire Emblem, Advance Wars eller Final Fantasy Tactics men Shining Force lyckas ändå med något inget av de andra spelen gör. Vad det är kan jag inte sätta tungan på, men det kanske just därför jag laddar hem en emulator och tar på mig att rädda världen om och om igen.

För den oinvigde så handlar spelet om en hjältes resa från det att man kliver upp och går till skolan tills dess att man stirrar den onde Devil-King Zeon i ögonen. Allt där emellan handlar om att klara av diverse strider med sin lilla arme av unika krigare. Du har dina riddare, magiker, bågskyttar och krigare att välja mellan och bygga ihop din ultimata arme och vid varje nytt spel kan du bygga upp den på ett nytt sätt. Självklart hade man alltid ett par personliga favoriter som mer eller mindre alltid fick följa med. Jag har alltid svårt att lämna råttan Slade eller den lurviga mannen Gerhalt utanför, och att ha med magikern Kazin eller prästinnan Kharna underlättade spelet markant.

Nu har jag dessutom helt missat att spelet släpptes på nytt till både Xbox 360 och PS3 i samband med
SEGA Mega Drive - Ultimate Collection för ett år sedan(!). Fördelen med att jag inte sett detta tidigare är att jag kan nu fynda spelet för mellan 200-300kr.


Kommentarer
Postat av: Kim

Så jävla bra spel. Nu fick du mig just att fixa det via Virtual Console :) Mitt wii är nychippat men det här spelet för fan förtur!!



Tack gubben. Kram o hör av dig.

2010-02-20 @ 10:44:11
Postat av: Nick

Spelet är tamejfan bäst! Läste att det kommit till VC, men eftersom jag sitter med en 360 blir det nog Sega Mega Collection för mig :)



Glöm inte bort att spela med Slade bara. Han må vara den sämsta i spelet tills han blir level 20 då han kan bli en Ninja :D

Postat av: Edvard

Eller så kan man göra som jag och sparka igång det gamla mega drivet! :D



Fy fan vilket kungligt spel.

2010-02-20 @ 14:43:57
Postat av: Nick

Jag har inte kvar min Mega Drive... sålde det i min ungdom för att köpa ett SNES.. jag ångrar mig än i dag.

2010-02-20 @ 16:29:46
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Kubbe

Finns ett på Gamestop för 500:- har jag för mig

2010-02-20 @ 17:58:31
Postat av: Edvard

Jag tycker nog att du gjorde rätt som bytte annars...

2010-02-21 @ 09:20:41
Postat av: Krille

De säljer faktiska nya Megadrives nu, med ett gäng inbyggda spel och fungerande cartridge slott. ^^ Tror det är en av dem du sett Kubbe.

2010-02-21 @ 22:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback