Boardgame Geek



Jag satt här om kvällen och chattade med min kompis Magnus om brädspel. Och olyckligtvis, för min ekonomi, så blev jag riktigt sugen på att införskaffa något nytt. Problemet har väl egentligen varit att jag varit dålig på att anordna spelkvällar sedan majoriteten av de jag brukade spela med har flyttat. Men det finns ju fortfarande tillräckligt med spelintresserade för att åtminstonde köra 1-2 gånger i månaden.

I alla fall så har jag kommit fram till att det finns 3 typer av spel jag är ute efter. Dels vill jag ha ett ordentligt dungeon-crawl där man kan döda monster och hitta skatter. Jag vill ha ett strategiskt spel (helst utan tärningar, för jag hatar slump i vissa samanhang). Samt att jag vill 1-2 kortspel med en mix av djup och som är snabbt/lätt att lära sig. Inte alls höga krav va?

Jag har i alla fall tagit fram en liten önskelista på spel som jag vill ha.

Dungeon Crawl -
Mansion of Madness
Okej, kanske inte ett renodlat dungeon crawl. Men det har en fin spelplan, massor av brickor, kort och andra tillbehör. Och hur kan någonsin ett Lovecraft Co-op spel gå fel? Typ aldrig.

Stratergispel - Merchants & Madness
Finns många intressanta i denna genre, men Magnus fick mig att kolla in det här lite extra. Dock så har detta spel tärningar, men i övrigt så verkar det fylla mina kriterier. Skäggiga sjöbusar och skepp.

Kortspel - Citadels och Dominion
Citadels är ju en klassiker som jag spelat många gånger och fortfarande uppskattar. Dock äger jag det inte, så det är nästan obligatoriskt att inhandla. Dominion har jag dålig koll på. Men det har ju inte precis dåliga meriter då det har vunnit åtskilliga priser 2009 för bästa spel. Det påminner lite om ett CCG då alla spelare gör sina lekar, men sen så har man en gemensam korthög där man får "köpa" sina kort ifrån.

Har ni några andra trevliga tips så tar jag mer än gärna emot dem.

Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Skaffa Dominion punktslut!

Jag gillar verkligen Citadels, men det kommer bäst till sin rätt om man är 4-5-6-7-8-9 pers som spelar, medan Dominion fungerar bra från 2 spelare och uppåt... och dessutom är det helt awsome.

Det går relativt snabbt att lära sig (man fattar snabbt galoppen) men eftersom man ständigt byter ut vilka kort man kör med i varje given match så blir det aldrig förutsägbart eller tråkigt, utan det finns stora mängder taktiskt djup.



På brädspelsklubben som jag bossar över är Dominion helt klart det mest spelade spelet. Det finns även en hel del expansioner i olika storlekar. "Expansionen" Dominion Intreuge innehåller alla kort som originalet har (resurskort och dylikt) så den kan man skaffa istället för originalboxen, och korten är mer taktiskt varierade, men originalboxen har många "rena" kort som jag tycker behövs.



Köpte btw Guillotine förra helgen! :D

2010-11-14 @ 10:58:24
Postat av: Nick

Känns som dumt att INTE införskaffa Dominion efter vad jag läst om det. Det är ju inte heller överdrivet dyrt om man nu inte bestämt måste ha alla expansioner, vilket jag personligen klarar mig utan inledningsvis.



Citadels är precis som du säger, roligast med många spelare. Men det är alltid bra att ha ett sådant spel tillgängligt när de tillfällena uppstår. Samt att inte det heller kostar skjortan.



Du har inte några andra fina spela att rekommendera som ni kör på eran brädspelsklubb?

Postat av: Anonym

Vi kör inte så mycket Dungeoncrawls då dom tar sån tid (vi vill ha max 2 timmars speltid så att folk kan byta plats, vara sociala etc), så där kan jag inte hjälpa dig.

Kortspelet = Dominion :D



Strategispel däremot... hmmmm....

Vettefan. Ett mysigt lite snabbspelat alternativ är Taluva. Man drar brickor (lite Carcassonne style) som man bygger en vulkan-ö med, fast man kan bygga brickorna uppåt också, och man kan använda sina brickor för att bränna upp motståndarnas byar.



Ett spel som jag bara spelat två gånger och som jag gillar, men blev lite besviken på (känns som en svag 4a, ville att det skulle vara en 5a!).

Neuroshima Hex

Även här drar man brickor, fast det är olika soldater och handlingar som man får fram(finns 4 olika lag med olika dynamik i grundboxen). Temat är cyberpunkiga gang-battles.



I Taluva spelar brickorna inte sådär superjättestor roll vilka man får så tur är inte så stor faktor, medan Neuroshima Hex tyvärr blev lite för turbaserat (strider startar inte förrän någon spelar ut en "attack-bricka", men då ska man ju hitta den också!) och då skjuter ALLA... fast man kan lyckligtvis avvakta med sina brickor och byta ut crapbrickor... typ.

I N-hex så vill man ha brädet till sin fördel innan man låter skiten träffa fläkten helt enkelt.

Kommer du till Gbg nån gång kan jag låna hem det så får du testa :D

2010-11-15 @ 14:41:41
Postat av: Tommy Tomte

Två spel som jag kan rekommendera men som kanske inte faller under det du önskar är:



Roborally: Lite som Mariokart fast annorlunda. Man kör runt med sin robot på olika punkter på en karta, och först i mål vinner. Twisten här är att man inför varje runda "programmerar" sin robot med 5 (eller var det 6?) drag, och sen kör roboten exakt som du säger, oavsett om motståndare krockar iväg dig eller om du råkar glömma att du hamnar på ett rullband. Skoj. Kräver lite logik, så Clara hamnar jämnt i laserstrålar och kör utanför banan. Lite turbaserat ibland dock beroende på vilka orders man får tillgängliga under sin runda, men skoj som sagt.



Kill Doctor Lucky. Från början ett Cheap Ass Games spel. Det är lite som ett omvänt cluedo. Man vill vara den som dödar doctor Lucky, så man rör sig runt i en villa och samlar kort och försöker komma åt honom i rum där ingen ser en så man kan mörda utan vittnen.

Korten kan antingen flytta på en själv eller doctor Lucky, eller så kan korten ha vapen (skohornet är EXTRA dödligt i garderoben!) men även "fail-kort" som motståndarna försöker spela ut för att hindra en. Det blir lite ojämnt då en person kan ha varit svinnära att döda doktor doctor bara för att nån noob sen kommer och tar livet av honom för att alla spelade ut alla sina failkort på just dig.

Så det är inte ett perfekt spel, men det är mysigt, snabbt att lära, och kul.

2010-11-15 @ 17:19:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback