Requisition



Jag har i stort sett bara bra saker att säga om Deathwatch rollspelet, men det finns en sak jag inte riktigt gillar - Requisition. För er som inte rollspelar DW så är Req en slags motsvarighet till pengar. De som tillhör ett Kill-Team äger inte sin egen utrustning, utan får bara låna den. Hur mycket och vilken utrustning avgörs på hur mycket Req de får tillgång till. Den exakta summan Req ska bestämmas av spelledaren. Men problemen som jag upplever beror på lite olika faktorer.

Problem Scenario #1 - Spelaren plockar bara de vapen/föremål som är "coola", och som verkar häftiga till sin egen karaktär. Ingen tanke ges till vad uppdraget kan kräva eller vilken utrustning övriga medlemmar tar.

Problem Scenario #2 - Munchkin. Gankska likt ovanstående problem, men istället för en coolhets-faktor så plockar man på sig de vapen som gör mest skada och all utrustning som kan ge lite extra plus i BS/WS. Fortfarande lämnar man inte mycket åtanke till vad som kanske egentligen behövs.

Problem Scenario #3 - Man kollar bara efter vapen, övrig utrustning är inte relevant om det inte är extra ammo eller sikten. Spårsändare, Jump-packs, data-slates, combi-tools som faktiskt skulle underlätta en hel del om man hade flera utav glöms bort helt.

Alla problem är väldigt lika varandra och jag har ingen direkt lösning. Visst förstår jag charmen med att få de fetaste pistolerna och svärden, men jag kan inte tycka det är direkt roligt att få allt serverat på ett silverfat från första början. En lösning kanske vore att ge ut en gemensam summa Req som alla får handla ifrån. En annan version vore kanske att erbjuda två summor Req, en som bara för användas till vapen och en som bara går till övrig utrusning.

Fast egentligen så kanske problemet löser sig själv. Det mesta handlar nog om en mognad som rollspelare. Jag tror att man tillslut inser att allt inte handlar om att han en Master-Crafted-Combi-Melta-Bolter med Lasersikte, Fire Selector, Vengence- Hellfire- och Metalstorm Rounds... eller en Astartes Assult Shotgun.

Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Precis. Dom inser snart att alla kan köra psykers, så slipper man köpa mördarvapen och kan lägga sina poäng på utility-föremål istället.

2011-07-14 @ 00:46:27
Postat av: Nicke D

Jag som spelare måste säga att det där har börja komma med personlig mognad faktiskt. Jag köper alltid feta vapen för lär jag dö någonstans är det i strid men på sistone har jag börjat tänka mer o mer på andra inventory grejjer. Tex tänkte jag iaf ta med en dataslate den här gången för man lär sig snabbt att man blir bestraffad om vi bara tänker med musklerna.

2011-07-14 @ 08:30:09
Postat av: Mattias

Det känns som att vi fått pröva på det här med att döda nittioelva gubbar/aliens/oknytt per runda och därmed fått känna på hur det känns att vara demigudar bland miljarder dödliga.

Varken vi, motståndet eller GM betvivlar nog våra kunskaper i dödandets konst länge.

Nu vill jag personligen utveckla den tänkande sidan av den gamle Imp Fisten innan det är för sent.

2011-07-14 @ 11:54:18
Postat av: Mattias

längre**

2011-07-14 @ 11:56:12
Postat av: Linus

@Mattias



Same same. Jag känner mig gott nöjd med min fina Claymore/Power Sword/framtida Force Claymore. Jag kommer då mer fokusera på skills som fokuserar på kunskap/stats och utility gear än vad jag kommer att göra på saker som gör skada. Har ju i stort sett alla attacker nu iom hammer blow och thunder charge, så behovet känns ganska mättat där.



Kikaren jag tog med på senaste uppdraget hjälpte ju lite, och min harness har då räddat mig från ett eller två fall :P

2011-07-14 @ 14:51:00
Postat av: Mattias

Undrar om det finns en Astartes Wheelchair, har lite får dålig agility får att kunna göra något vettigt. Nja, definitivt en sån där harness, auspex, chrono(!),dataslate och dylikt.

2011-07-15 @ 12:36:18
Postat av: Nicke D

@Mattias



Astartes Rocket Wheelchair alternativt Astartes Plasma Wheelchair bereoende på hur mycke req du vill spendera dom har 2 i AP och rocket ger +10 i agility och plasma ger +20 i agility båda ger kronisk Cymism traiten!:P

2011-07-15 @ 17:27:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback