The Art of War


Jag påstår inte att jag är ett proffs eller en high elo spelare, men jag kan göra observationer och jag läser på forum och ser flitigt på streams, så ett och annat har jag snappat upp om de mest grundläggande taktikerna gällande LoL.

Just nu befinner sig spelet i ett stadie där man mer eller mindre måste spela med 1 solo top, 1 solo mid, 2 duo bot och 1 jungle/roamer. Vad man väljer att placera ut på varje lane varierar dock, men ett par självklara val finns. Det bör ju alltid finnas en AP (ability power) och en AD (attack damage) carry. Någon form av tankigare hjälte samt en support. Den femte rollen är mer öppen. En del väljer att lägga in mer skada, medan andra föredrar något tåligare. Inget rätt eller fel finns.

Tänkte för sakens skull bara snabbt diskutera allas positioner och vad de förväntas kunna tillföra. Kanske hjälper det vårat kommande lag att hitta våra roller och hjältar vi behärskar någorlunda.

Solo Top - Ska kunna överleva på egenhand och kunna farma bra för att sedan kunna hjälpa till i "mid/late game". Många väljer idag att placera en AP/tank hybrid här. De kan oftast farma väldigt bra och överleva eventuella ganks på deras lane. Det är också vanlgit att man skiftar position med mitten baserat på vad man möter. Den roll är väl egentligen den mest flexibla så man kan se i stort sett alla roller klara av solo top, med undantag för rena support karaktärer.
Att föredra: Alistar, Rumble, Mordekaiser, Gragas, Sion, Vladimir eller Cho Gath


Solo Mid - Likt solo top är denna position tänkt för någon som kan farma bra och överleva på egenhand. Bör även kunna hjälpa till att ta buffar i jungeln samt kunna delta i tidiga strider runt draken och ganks vid bot. Det vanliga är att man placerar sin AP/AD Carry på denna position, men kan skifta med top beroende på motståndet.
Att föredra: Malzahar, Swain, Twisted Fates, Annie, Vladimir eller Brand

 

Duo Bot - Bör vara en kombination av en Carry/Support. Supporten ska inte göra mycket annat än att hålla den andra vid liv och placera ut wards och köpa Gold/5 items. Carry bör å andra sidan kunna farma som en gud och avgöra matcherna mot slutet.
Att föredra (AD): Ashe, Miss Fortune, Vayne, Caitlyn, Corki eller Tristiana
Att föredra (Support): Janna, Taric, Soraka eller Sona


Jungle/Roam - Ska ta hand om alla neutrala creeps på kartan. Ska även kunna ganka alla tre lanes. Bör även vara den som inskaffar flest wards i början och stör motståndarens junglare. Att göra en dps eller tank junglare skiftar kraftigt beroende på övriga laget.
Att föredra: Nunu, Nocturne, Warwick, Amumu, Olaf eller Jarvan


Kommentarer
Postat av: Patricia

Jag måste säga att jag verkligen gillar din sida. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback