In the jungle, the mighty jungle...



Under de senaste veckorna jag spelat LoL så har jag till 99% spelat i Jungeln. Så idag gjorde jag mitt första försök till att spela Ranked Solo Que i hopp att få testa mina skills utan en massa lagkamrater som kan hjälpa till. Det gick betydligt bättre än väntat, fick 2 vinster med Amumu och Lee-Sin, så mitt självförtroende växte ordentligt och jag har lärt mig en hel del saker som jag vill dela med mig av.

Det första gäller folk som spelar i Lanes.
- Vinn din lane! Var inte beroende av din junglare för att vinna. Om du konstant behöver ganks gör du något fel. Varje gång jag måste springa dit så tappar jag både exp och guld, samt att jag riskerar att tappa mina buffs eller till och med draken. 

- Är det någon som konstant förlorar sin lane eller blir nekad guld så förvänta er att jag kommer lägga ner extra mycket tid där. Samt att har någon stulit mina buffs (särskilt blå) så kommer jag få svårare att ha tid/mana över till att ganka.

- När jag väl ska ganka, se till att ha tillräckligt med liv för att själv överleva, samt bör du även ha någon form av CC tillgänglig. Att bara hoppa in med en 1,5 sec stun kommer man inte långt med. Tvingar jag någon att bränna flash/ghost/ulti utan att själv göra det så är det inte en misslyckad gank.

Sen när det gäller mig egen roll som junglare har jag följande saker att tänka på.
- Håll koll på alla lanes. Varje gång jag är i basen måste jag kolla vilken lane som är mest lämplig att lägga upp en gank på, samt vilken väg jag måste gå för att plocka upp lite creeps på vägen dit. Att springa direkt från basen för att ganka kan bli en dyr affär om den inte ger resultat på en gång.

- Ganka! Kan tyckas vara en självklarthet, men för den del junglare verkar det inte så. Det är inte alltid det går att få till en gank de första minuterna, men det är inte fel att försöka rusa på någon från en buske. Det blir i alla fall väldigt psykologiskt om de hela tiden måste tänka att du kan hoppa fram.

- Kommunikation. Prata med folk i chatten. Gör upp om ganks i god tid. Meddela mig om någon slösat sin flash/ghost/ulti. Säg till om du måste ha blå buff (om jag inte spelar Amumu) så ger jag den till dig.

TL;DR Kommunkation och ganks gör livet som junglare enklare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback