Copyme



Vet inte om någon har missat, men nu har
Kopimism (aka Fildelning), blivit erkänt som en religon i Sverige. En riktigt känga till både "äkta religon" och anit-pirat-byrån. Fast samtidigt verkar det inte särskilt svårt att få en religon erkänd i Sverige.. ungefär lika svårt som att registrera ett företag om man ska IDG. 

Kraven från Kammarkollegiet är:

  • Trossamfundets ändamål är att ha en gemenskap för religiös verksamhet där det ingår att ordna gudstjänst. Med gudstjänst menas också exempelvis sammankomster för gemensam bön och meditation.
  • Trossamfundet ska ha stadgar där ändamålet framgår. Stadgarna ska också innehålla bestämmelser om hur beslut fattas inom samfundet.
  • Trossamfundet måste ha en styrelse eller motsvarande organ.
  • Trossamfundets namn måste särskilja samfundets verksamhet från andras. Namnet får inte heller strida mot exempelvis goda seder eller allmän ordning.
Aja, eftersom jag inte är den religösa typen så kanske det är dags för mig att prova. Kopimism verkar lagom flummigt för min del, och kräver inte direkt att jag förändrar min vardag på något sätt.

Join the movement!


Kommentarer
Postat av: Erik B Örebro

Hej Niclas! Mycket kul och bra grejer du skriver om här på bloggen! Speciellt om Deathwatch RPG, jag är själv en spelledare där så det innehållet är extra intressant. But what's with all the särskrivning? Snälla sluta med det! Annars är allt guld! Keep it up! Mvh Erik B.

2012-01-28 @ 11:23:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback