Steam Powered Miniature Combat


Igår så provspelade vi Warmachine för fösta gången. Dock med väldigt begränsade kunskaper om reglerna, så en hel del saker blev fel... men det är ju därför man provspelar. Det var jag, Viktor och Kubbe som lirade. Alla hade vi drygt 25 poäng var (jag blev dock tvungen att proxa in en enhet). Det blev ungefär som en mini-tunering där alla fick chans att spela mot varandra

Match 1 - Cygnar vs Khador

Jag och Viktor inledde spelandet, och här hade vi också minst koll på reglerna. Med hjälp av en ganska bra gun line och bra tärningar så plockade jag ner stora delar av hans arme. Det slutade dock illa när han lyckades få in ett skott med sin destroyer på min warcaster som plockade drygt halva hans HP. Till slut blev det en förlust för min del då jag tvingades försöka jaga ikapp hans warcaster medan min egen slogs mot hans destroyer.

Match 2 - Khador vs Cryx

Kubbe gjorde sedan ett försök på Viktors Khador. Inledningsvis så hände det inte så mycket. Viktor drog mer nytta av sina Widowmakers (aka snipers) med Kubbe avancerade och försökte kasta lite spells. Viktor använde till slut sin feat och frös alla Cryx, han kunde se, på plats. Kubbe svarade nästa runda med att aktivera sin och anföll med sin Slayer mot Viktors Destroyer. Dock så lämnade han efter sig en lucka till sin warcaster som Viktor såg, och tog vara på. Vinnst för Khador.

Match 3 - Cryx vs Cygnar

Loosers bracket. Dom två första rundorna inleddes väldigt försiktigt. Sen gjorde jag misstaget att placera mina viktigaste karaktärer på ett led. Det jag inte visste var att Kubbe hade en spray attack (tänk dig en flamer i 40k) som han lyckades relativt enkelt att få in. Jag tappade en stor del av min styrka som faktiskt kunde göra nytta. Jag gjorde ett försökt till ett counter-anfall men tärningarna ville annat och jag landade inte en enda attack. Kubbe plockade isär min Ironclad och gjorde om den till en Seeder innan har mördade min Warcaster.

Conclusion

Nu har man lärt sig vad en Warcaster och en Warjack egentligen klarar av. Lämna aldrig din Warcaster utan focus och skydd, för då lär den dö. Man måste veta vad motståndaren har för magi, annars kommer man falla i varenda fälla. Warjacks kanske tål mycket och gör ont, men de är svåra att träffa med om man inte kan ge dem focus. Hur som helst så är Warmachine väldigt roligt. Ser fram emot att kunna göra en beställning snart och kunna måla min figurer.

Kommentarer
Postat av: Viktor

Var definitivt en lärorik afton. Jag trodde att jag hade en rätt hygglig uppfattning om hur saker och ting skulle fungera första rundan men inget tycktes stämma. Första matchen blev minst sagt långdragen när vi räknade fel på våra bonusar.



Men det stod helt klart att erfarenhet i spelet är det som kommer att vinna matcher. Att gå blind in i strid utan att veta vad den andres gubbar kan göra visade sig vara väldigt farligt.

2012-02-16 @ 14:15:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback