The Alloy of Law



Brandon Sanderson är verkligen ett namn inom fantasy att lägga på minnet. Inte nog för att han skrivit Mistborn triologin som frälste mig, men han är även den författare som fått möjlighet att avsluta Robert Jordans "Wheel of Time" serie.

The Alloy of Law är något så udda som en fantasy-western, vilket det inte direkt finns gott om. Det mysiga med boken är att den utspelar sig cirka 300 år efter Mistborn serien, och alla karaktärer man fått lära känna där tillhör nu religoner och legender. Kvar är däremot folks förmåga att manipulera metaller, och boken handlar om en Lagman vid namn Waxillium som är twinborn. Vilket betyder att han både har en allomancy förmåga, och en ferumancy förmåga, något som är extremt ovanligt.

Just Wax förmågor är att han kan "knuffa" metaller, samt att han kan kontrollera hur mycket han ska väga, vilket gör honom till en ypperlig brottsbekämpare. Bland annat kan han med hjälp att sin hagelbössa flyga kortare sträckor, eller han kan lägga vikt bakom sina tacklingar och forcera dörrar utan problem.

Historien tar vid när Wax fått besked om att hans farbror har dött och lämnat Wax som enda arvingen till familjens företag och rikedom. Mot sin vilja lämnar han den otämjda vildmarken mot ett liv i kostym och fina middagar. Men det tar inte länge innan han dras in i storstadens intriger.

Man behöver inte ha läst Mistborn för att kunna uppskatta denna bok. Den är kort, intensiv och väldigt lättläst. Helt klart värt att slösa bort en helg i denna bok.

Kommentarer
Postat av: Kubbe

Låter spännande, blir nog att investera i ett par böcker i slutet av Mars, efter att några tentor är avklarade.

2012-02-17 @ 15:32:13
Postat av: Tommy Tomte

Mmmmm. Man börjar ju bli lite sugen nu när du hypear det såhär.

Ang. Fantasy/Western. Läst Svarta Tornet böckerna av Stephen King? Bara läst första själv, men det verkar lovande.

2012-02-17 @ 20:14:51
Postat av: Nick

Har inte läst Dark Tower, men jag känner till den. Är inte direkt sugen att ge mig in på King ännu. Provar på lite olika författare just nu när jag kommit igång med min Kindle, även om jag för studen läser extremt mycket Sanderson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback