Best MMO of 2012

MMO är en väldigt speciell genre. Antingen så älskar man dem, eller så hatar man dem. Jag tror aldrig jag har hört talas om någon som gillar att spela dem en lite stund då och då, ungefär som jag har spelat League of Legends den sensaste tiden. Det var riktigt länge sedan jag verkligen satt mig ner och nötte ett MMO. World of Warcraft är väl egentligen det senaste som jag spelade flitigt.

De allra flesta MMO som har släppts på senare år har ju mer eller mindre varit kloner av WoW, både på gott och ont. Det är ju en väldigt bra mall att följa om man vill lyckas, men samtidigt måste man våga göra något nytt också. Nog för att det sällan verkar löna sig om man inte är villig att gå över till Free-to-Play varianten (F2P) och istället hoppas på att få inkomst via olika micro-transaktioner, vilket jag personligen tror är en bra metod.

Men i alla fall. Syftet med denna post är min personliga lista över de MMO som kommer ut i år. Naturligvis så får man alltid ta ett MMO-release datum med en nypa salt. Normen är att ett spel ofta släpps 6-12 månader efter att de gett ut ett datum. Fast samtliga spel i denna lista bör i alla fall komma i gång med en Beta under 2012 även om spelet kanske inte kommer förän 2013.


Number 6 - Shadowrun Online



Studio
: Cliffhanger Production
Hemsida:
http://www.cliffhanger-productions.com/scripts/forum/index.php
Release: Någon gång under 2012
Betalning: F2P med Micro-transaktioner
Varför: Främst för att jag nu rollspelar mycket Shadowrun. Men annars för att de använder sig av Jagged Alliance motorn, samt att det verkar lovande att de på något sätt kommer mixa action baserade uppdrag, men strategiska mellan sekvenser där man snackar med sina kontakter och försöker underlätta uppdraget på något sätt. Rent teoretiskt så kan detta göra precis hur bra som helst.
Varför inte: Det enda som egentligen talar emot det är att Cliffhanger är en ganska okänd studio och de lägger inte direkt ner alla sin resurser på spelet. Att det är browser-baserat talar också emot att det kanske inte kommer vara lika polerat som andra spel.

Number 5 - WildStar



Studio
: Carbine Studio
Hemsida: http://www.wildstar-online.com/uk/
Release: Ingenting sagt, ryktas om beta under 2012
Betalning: Ingenting sagt
Varför: Riktigt påkostat faktiskt, tack vare att NCSoft som lagt in mycket resurser till studion, och de har redan arbetat i över 3 år på spelet. Har många utvecklare både från WoW, Everquest och EA. Jag älskar teckand grafik, något som jag tror hängt med sedan min WoW tid. Vet egentligen inte varför det här spelet tilltalar mig så mycket, men jag ser i alla fall fram emot det, tror det kan vara riktigt roligt att utforska rymden.
Varför inte: Det luktar extremt mycket WoW-klon om spelet. Precis som många andra lovar de en hel del nyheter som ska göra deras spel unikt, men man har blivit lurad förut.

Number 4 - Tera



Studio: Bluehole Studio
Hemsida: http://tera-europe.com/home.html
Release: 3:e Maj
Betalning: Månadsavgift
Varför: Ser ut att hur bra som helst. Riktigt sköna raser och klasser, samt att de verkar både kunna erbjuda episk PvE i form av raids och minst lika fet PvP för de som gillar sånt.
Varför inte: Min dator kommer inte palla med det. Kanske lika bra det, annars hade jag nog bara suttit och nött det under hela min sommar-semester.

Number 3 - Lineage Eternal



Studio: NCsoft
Hemsida: http://lineage-eternal.org/
Release: 2013, beta i slutet av 2012
Betalning: Okänt
Varför: Att se ovanstående video bör räcka. Det här är PvP spelet som Diablo 3 kommer önska att det kunde vara. Många spår att detta, tillsammans med D3, kommer starta en top-down-view trend inom online spelen. Något som jag bara välkomnar.
Varför inte: Tror inte riktigt min dator kommer palla med det här spelet heller. I övrigt ser jag ingen anledning till att inte bli frälst av detta spel.

Number 2 - FireFall



Studio: Red 5 Studio
Hemsida: http://www.firefallthegame.com/home
Release: Någon gång under 2012, Closed Beta pågår
Betalning: F2P med micro-transaktioner
Varför: För att vara gratis ser det sjuukt bra ut. Ett tredje-persons-online-shooter är dessutom inte något som växer på träd. Så det här spelet ser även ut att kunna fylla det tomrum som TF2 lämnade efter sig. Spelet kommer bli extremt PvP baserat med olika tuneringar, ladders och klan-matcher.
Varför inte: Jag ser ingen anledning till att det är inte ska bli min nya online-drog.

Number 1 - Neverwinter



Studio: Crytpic Studios
Hemsida: http://www.playneverwinter.com/frontpage
Release: Slutet av 2012
Betalning: F2P med micro-transaktion
Varför: D&D Online har varit det roligaste mmo-spelet som jag och Sophie har spelat. Jag har länge sagt att man borde göra ett mmo på just 4:e edition reglerna och nu verkar mina önskemål besannas. Klassisk 5-manna dungeon crawl när det är som bäst.  
Varför inte: Tror att det är främst D&D spelare som kommer gilla det här spelet. Har man ingen erfarenhet eller bakgrund som D&D:are tror jag det kan vara svårt att se charmen och uppskatta spelet.

Update: Fick meddelande av Sophie att jag helt hade missat att D&D skulle få ett nytt spel. Blev direkt tvungen att kasta in det på första plats.
 

Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Som sagt. Om Clara skulle dö på McDonalds och jag skulle stämma dem och få 100,000,000 kronor så skulle jag börja MMO-a. Men Tera ser ju rätt fint ut, och Shadowrun kan man ju alltid kika på. Also:

Also:
http://mwomercs.com/

2012-01-26 @ 19:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback