Top 10 Fantasy Swords

Dags att göra en lista. Denna gång faller mig val på Fantasy Svärd. För att få vara med på listan så måste svärdet vara med i en film/serie/bok/spel. Jag kommer ranka svärden främst på hur häftiga jag tyckte de var första gången jag fick se dem, men även till viss del på utseende och historia bakom dem. Anywho... min lista, mina fåniga regler.

Numer 10 - Sting



Vems: Bilbo & Frodo Baggings
Kraft: Ett magiskt kortsvärd som lyser när fara (orcer är nära).
Varför: Det här var nog det första "magiska" fantasy svärdet jag visste som nämndes i en bok. Det var även under den här tiden som jag hade upptäckt Drakar och Demoner 91. Målet har sedan dess alltid varit att hitta ett magiskt svärd i varje grotta och håla man har äventyrat i.


Numer 9 - Atlantean Sword


Vems: Conan
Kraft: ???
Varför: Ett mer ikoniskt barbar-svärd går inte att hitta. Det är både något enkelt, men samtidigt komplicerat över min fascinastion med detta svärd. I vem som helst händer är detta bara ett vanligt, och kanske klumpigt, svärd. Men när Conan svingar det i Crom's namn så fäller han till och med gudar.

Numer 8 - The Slayer of Kings


Vems: Archaon the Everchosen
Kraft: Är besatt av demonen U'zguk som kan släppas lös (ger +1D6 attacker) 
Varför: Enda Warhammer svärdet som tagit sig in på min lista... kanske borde ha valt "Fellblade" istället. Archaeon är utvald av samtliga Kaos gudar att krossa Imperiet. (O)Lyckligtvis så stoppas han av fjollan valten, men han har fortfarande ett av de mäktigaste föremålen i hela spelet i form av sitt svärd.

Number 7 - Gunblade

Vems: Some guy in FF8
Kraft: A gun and a blade.. nuff said
Varför: Även om jag aldrig kom överens om spelsystemet man använda sig av i FF8 så har jag alltid älskat deras gunblade vapen. Det här tar hela bajonett principen till en annan nivå. Det finns nog inget FF svärd som är lika häftigt som det Leon svingar och skjuter med... nästa i alla fall.

Number 6 - Sword of Power



Vems: He-Man
Kraft: Förvandlar den mesiga Prins Adam till den manligaste snubber ever, He-Man
Varför: "By the power of Greyskull... I have the powha!!". Inte att förvirra med ett Power Sword från 40K. Älskar det faktum att He-Man sällan eller nästan aldrig använda sitt svärd. Istället förlitar han sig på sin styrka för att spöa skurkar.

Number 5 - Sword of Omen



Vems: Lion-O
Kraft: Källan till Thundercats krafter 
Varför: Jag tror att 99% varför jag gillar detta svärd är den musik som alltid spelas i samband med att Lejon-O aktiverar svärdet. Den övriga procenten är det faktum att svärdet har en massa andra funktion - bli längre, och ge visioner etc.

Number 4 - The Green Destiny Sword



Vems: Li Mu Bai (Crouching Tiger, Hidden Dragon)
Kraft: ???
Varför: Det Gröna Ödet har färdats från Wudang mästare till Wudang mästare. Man får dock aldrig riktgit veta om det är något magiskt över vapnet, förutom att det äldrig verkar tappa skärpa eller gå sönder. Visst är japanska katanor (plural?) grymma, men inget österländskt svärd kommer i närheten av detta Jian dynasti svärd. I focking love it.

Number 3 - Buster Sword



Vems: Cloud FF7
Kraft: 75kg kallt stål
Varför: Okej, det finns ett mer ikoniskt FF svärd än Gunblade, och det är Cloud's Buster Sword. Det är stort, och det är elakt. Att sedan dela ut en Omnislash är bara grädde på moset.

Number 2 - Master Sword



Vems: Link
Kraft: Beror på vilket spel
Varför: Första gången man får gå in i skogen (Link to the Past på Snes) och ser alla djur skutta omkring. Att kliva upp på plattformen och dra upp det mytomspunna svärdet ur stenen och hålla det högt mot skyn. De var det som gjorde spelet så fantastikst mycket bättre.

Number 1 - Light Saber



Vems: Alla Jedi Riddare och Sith Krigare
Kraft: Lasersvärd... vad mer behövs?
Varför: Det vapen som har varit med och format fler än en sci-fi generation. Alla har någon gång drömt, fantasierat, att man har hållt i en lightsaber. Med en enekel handledsrörelse kan man klyva precis vad som helst. Ett elegant vapen som kräver diciplin istället för rå styrka.


Kommentarer
Postat av: Jossantossan

Ett av mina favorit-fantasy-svärd är ju Needle från Game of Thrones, mest för att jag känner att det är ganska coolt med ett svärd speciellt tillverkat för en liten tjej, det känns realistiskt, men med en aura av epicness om man läst böckerna och vet Arya Starks öde.

Postat av: Nick

Finns ett par intressant svärd i GoT. Både Jon och det svärd som Brienne sedan får tillhör mina favoriter i boken. Needle har ännu inte spelat så stor betydelse, men det lär ju dyka upp så småning om.

2012-03-15 @ 13:08:16
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Jossantossan

Nä, iofs, men jag tycker att det är nåt speciellt med att hon väljer svärd-vägen, typ när hon säger till farsan att "that's not me" när han säger att hon kommer att gifta sig en dag och få en massa barn. Tycker att Needle har som ett symboliskt värde för henne genom böckerna, så långt som jag har kommit iaf...



Sen är ju Ice inte så dåligt heller. Fast Jons svärd är ganska tufft också. Och Brienne är ju en av mina favoritkaraktärer. Längtar sjukt mycket efter att få se henne i S2.

2012-03-15 @ 13:29:27
Postat av: Nicke D

Väääänta här nu.. Vem fasiken är Leon i FF8? har vi spelat olika spel? I think you mean Squall my good sir:P

2012-03-15 @ 16:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback