John Carter of Mars



Gick och såg Disneys adaptering av John Carter of Mars på bio igår. Och jag måste säga att jag var tämligen besviken över filmen. Nu hade jag inte direkt de största förhoppningarna över filmen, men det var slarvigt utförd. Jag tyckte att på förhand hade de all möjlighet i världen till ett relativt bra manus och värld att leka i, men de fummlar bort chansen.

Nu är det inte så att den på något sätt var dåligt gjord. Tvärtom. Effekterna var riktigt fina och mars-människorna var lika spektakulära, om inte ännu mer, än i någon Star Wars film. Till och med 3D effekterna var bra gjorda utan att bli tjatiga. Hela problemet med filmen är dock är den förutsätter att vi som åskadare redan ska ha förkundskap om John Carters universum.

Det finns extremt mycket detaljer, information och relationer som bara nämns, men aldrig förklaras. Vilket i sin tur leder till att man tappar lite intresse i att ens försöka hänga med i vad som stundtals händer. Ett annat problem är all action... eller snarare brist på action. Hade förväntningar på att få se en riktigt äventyrs film. Me de action sekvenser som är med är oftast korta och röriga så att man inte får riktigt grepp om vad som sker.

Sen så avslutas den på vanlig manér med rum för uppföljare, något som jag tror vi aldrig, aldrig, aldrig kommer att få se.

Kort och gott så skulle jag vilja säga att det är en helt okej film. Inte mycket mer än så.

Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Filmen har tydligen en prognos på att göra en förlust på 1.4 miljarder kronor. Kostade 1.4 miljarder att göra, har 700miljoner i reklambudget, och kommer troligen spela in 700 miljoner. GG

2012-03-22 @ 17:55:42
Postat av: Nick

De hade helt klart världens sämsta reklamkampanj ever. Tror inte jag såg en enda trailer eller reklam för filmen innan den började gå.



Upptäckte den för ett par månader sedan via någon annan nörd-blogg och fick för mig att jag skulle se den.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback