A Link to the trash

VARNING! jag tänker häda!

Varför heter alltid spelen Zelda när man alltid spelar som Link?!?

Jag är inte ett dugg intresserad av Zelda - The Twilight Princess till Wii. Sanningen är den att jag sällan varit intresserad av Zelda spelen överhuvudtaget. Jag spelade aldrig Zelda till NES, har fortfarande inte orkat spela längre än till första bossen i Zelda ett. 2:an ska vi inte ens prata om. Jag har sett Klicken klara ut det men aldrig kört det på egenhand. Till Gameboy har jag inte ens sett spelet förutom screenshots. Det samma gäller nog alla Zelda lir som släppts i bärbart format. Till SNES tog det flera år innan jag spelade igenom det, var väl nästan i samband med att jag fick min N64 som jag tillslut orkade ge Ganon på nöten. Orcarina of Time var däremot min första ordentliga upplevese med Link. Skaffade spelet samma dag som det kom och spelade frenetiskt i två dagar innan spelet var över. Enda anledningen till min upphetsning över spelet var alla runt omkring mig. Mina vänner hade hajjpat spelet genom taket och jag trodde att detta skulle vara en "one-of-a-kind" upplevelse. Men så blev inte fallet.

Visst uppskattade jag spelet. Men kanske inte så pass mycket som alla andra gjorde. Det var väl underhållande att springa runt i den lilla världen och banka monster. Men hela tiden saknade jag något. Historien blev väl aldrig så där jätte intressant. Man visste ju att allt skulle lösa sig i slutet och att Zelda skulle bli räddad och att allt skulle sluta lyckligt. Det var aldrig några oväntade vändningar och jag kom aldrig överens med invånarna. Jag hatade hästen bortom all sans för att den aldrig löd mig, så därför gick jag hellre till fots än att kalla på "havre-. Majoras Mask (om det nu ens hette så) ville jag inte ens spela och har heller inte gjort det.

Jag undvek Wind Waker till Gamecube in i det sista. Det var först när Klicken lånade ut spelet till mig som jag gav det ett försök. Lyckligtvis var det ingen häst med den här gången, men dessvärre var det en jävla talande båt(!) som bråkade med mig. Och vad var dealen med att hela tiden styra om vinden för att ta sig någonstans? Nä, jag gav spelet ett par timmar sen lämnade jag tillbaka det. Förmodligen fick Ganon stryk i slutet och Zelda och världen blev räddad utan några större bekymmer.

Jag tror att mina problem med Zelda grundar sig på ett par saker. För det första är det ett väldigt snällt och sagoligt spel. Ävlor och andra mystiska varelser som "poffar" när man slår det och sakta tynar bort när de blivit besegrade. Jag hade ett talesätt förut som löd - Ett blodigt spel, är ett bra spel. Sockersöta spel har aldrig riktigt varit min kopp te. För det andra så är jag väldigt fixerad vid siffror, statestik och poäng. Jag avgudar rollspel med nivåökningar, poäng att lägga ut på färdigheter och attribut. På samma sätt älskar jag sportspel där man kan kolla tabeller och spelarnas utveckling. Lite konstigt med tanke på att jag aldrig kommit överens med matte i skolan. Kanske är inte min hjärna byggd för de klassiska Zelda momenten, som att resa genom tiden eller kontrollera vinden, som egentligen bara innebär upprepningar av rörelser och knappt tryckningar. Det får det hela att kännas som ett läxförhör i multiplikationstabellen. Och jag hatar matte!

Nuff said!


Kommentarer
Postat av: Krille

Ärligt talat kan jag förstå dig, båda NES spelen har faktiskt aldrig varit på någon av mina topplistor. Var när jag spelade Zelda A Link to the Past som jag började älska serien. OCarina of Time och Majoras Mask var de absolut bästa äventyrsspelen när de kom. Spelet med den talande båten kan vi glömma, där introducerades världens mest störande pyssling i grön pyjama som såg ut att vara hämtad ur Katamari Damacy, Tingel. Jag har inte testat Twighlight Princess men allt pekar på att de närmar sig den lite mörkare tonen som är välkommet i Zelda spelen.

Btw, det heter Zelda för att det alltid är princessen Zelda som är typ the holy godess of the triforce. She would sooo kick Links ass ^^

2006-11-25 @ 21:16:34
Postat av: Kim

Du är död för mig.

2006-11-26 @ 13:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback