Soulstorm

Nu har det gått nästan en vecka sen mitt senaste inlägg. Har faktiskt försökt lägga upp lite bilder och annan skit tidigare i veckan och helgen som varit, men när man sitter på jobbets burkar måste man ju räkna med att de lägger ner en gång eller två, eller fem(!).

Eternal Sonata är utklarat sedan länge. Spelet var helt brilliant på alla sätt och vis, men på tok för kort. Redan efter 22 speltimmar rullade slut vinjetten. Visst erbjöds man ett nytt och svårare varv, men att köra samma story med samma slut en gång till känns inte överdrivet lockande. Det får helt enkelt ligga i hyllan och mogna några månader.
Införskaffade även den omtalade Orange Box i veckan och har nu möjlighet att spela det omtalade Half-Life 2 som jag anser är lika överskattat som hela Halo serien, eller kanske inte så överskattat. Har inte tagit mig tid än att inleda Gordon Freemans äventyr utan har istället gett mig an Portal som är precis lika jävla bra som alla kritiker säger. Ett helt brillinat pussel spel men en skön twist i slutet. Synd bara att det endast är 2-3 timmar långt, men å andra sidan kan man sitta och nöta tidsbaserade achivments om man vill ha ut lite mer av spelet. Team Fortress 2 följde ju också med i boxen och jag har hunnit ge det en chans.

Till att börja med undrar man varför folk ens bryr sig om att ha igång sina headset. I alla matcher jag var med i var det enda jag hörde ljudet från deras teve apparater. Och när någon väl orkade öppna munnen för att prata var det på franska. Spelet hade i alla fall ett grymt tempo och det var extrem beslutsångest över vad man skulle spela. Ingen självklar favorit dök upp, men att spela Medic var oväntat roligt även om man alltid var ett säkert mål för sina fiender. Engineers var dock helt klart de farligaste, har de väl hunnit börja uppgradera sin kanon är den elakare än en Heavy / Soldier tillsammans.

Jag och KG har även börjat lira lite Dawn of War med varandra. Främst då i samarbete mot datorer, men jag tycker verkligen att ni som har spelet bör spela med oss. Ju fler dessto roligare. Dessutom kommer ju snart ännu en ny expansion vid namn Soulstorm som förutom nya enheter inhåller två nya "lag". Dark Eldar och Sisters of Battle. Enligt vads som sagts än så länge kommer Dark Eldar att ha en tredje resursingång, nämligen själar från dem som de dödat (ooh, that's dark indeed). Sisters skulle även de göra något bus med sin fanatism. Och till slut skulle alla raser/lag få flygande enheter, både attack och transport möjligheter ska erbjudas.

I helgen blir det inget spel. Jag jobbar. Nästa helg är jag ledig. Då blir det spel.

Strong Man

Igår var den 19:e Oktober. Det stora release datuemet för Eternal Sonata. Efter det senaste fiaskot då jag fick vänta 7-8 dagar på att webhallen skulle skicka mina spel bestämde jag mig nu för att ta mig in till stan och handla på överpris hos EB-Games. Sagt och gjort, när jag väl knallade in i butiken var fullt med folk i kö och 360 hyllorna var tomma på såväl Eternal Sonata som The Orange Box (som var/är mitt andrahandsval). I brist på annat letade jag mig till PC hyllan för att leta någon gammal goding. Heroes V lockade rätt mycket med bra pris och expansioner, men väl i kassan frågade jag Pelle om de fått in "mitt" spel idag. Han grymtade lite och sa att han gömt dom i lagret då han inte vill bli utan då dagen är slut. Så till slut blev jag en lycklig ägare till ett av de vackraste spelen på länge. Både The Orange Box och Heroes V får vänta till ett senare tillfälle.

Jag har redan röjt mig 7 timmar in i äventyret och jag har njutit av varenda sekund. Rent visuelt är spelet en orgasm för ögonen. Karaktärs designen, miljöerna och framförallt musiken skapar gåshud längs ryggraden. Dock är ju inte spelet perfekt. Finns några småsaker man stör sig på lite för mycket. Till exempel osynliga väggar, att man inte kan styra kameran, att man inte kan hela utanförstrid förutom med potions och att man har för många karaktärer att välja bland. Endast 3st kan ta del av striden medan jag för tillfället har 6st spelbara vilket leder till en del frustration, jag vill ju spela med alla! Utöver det finns inget ont att säga. Stridsystemet är det bästa jag sett sedan Tales of Symphonia till GC. But enough yapping..

Har även fått böckerna från Gamemaniacs som jag beställde förra veckan. Nu när jag jobbar natt är det ett ypperligt tillfälle att plöja igenom dom från pärm till pärm. Även om det ska vara en hemlighet var nästa destination är vet väl alla redan om att det är Empires huvudstad Altdorf som står på tur. Vad jag läst än så länge så är den här delen ruskigt välskriven och det kommer bli en glädje att få spelleda den. Till skillnad från Middenheim där uppdrag efter uppdrag slängdes i knäna på äventyrarna är det här helt befriat från den delen. Väl inne i Altdorf är det eget arbete som krävs.

Jag har också upptäckt ett ganska fatalt fel jag gjort genom den första delen av äventyret. Nämligen pengarna. Om jag inte misstar mig har Mats aka Adolf lite över 600gc på sig. Vilket gör honom till en av Imperiets rikaste män. Old Worlds riksate män tjänar max 1000gc på ett år! Aldof har tjänat ihop sin summa på bara några veckor. En man av hans status och yrke ska i snitt tjäna 50gc per år. Konsekvensen av detta blir att det är näst intill omöjligt för mig som SL att motivera honom att spela vidare. Folk i Altdorf kommer betala cirka 10gc/person för att be dem utföra rätt farliga jobb. Vilket kanske blir ett problem för samtliga karaktärer som endast gör detta för pengar. Cuz there aint gonna be any... Kanske en tankeställare för alla som vill fortsätta rollspela att komma på en anledning till varför ni ger er ut på äventyr överhuvudtaget för jag vill inte tvinga på er en massa löjliga anledningar som inte passar in. För övrigt så uteslutar jag inte re-rollade karaktärer, ni får i så fall börja med en career advance.



Nästa helg är jag helt ledig, vilket betyder rollspel på Fredag och något annat på Lördag.

There is only war

Har klarat ut Dark Crusade med Chaos Space Marines nu. Måste säga att deras demon-prince var på tok för bra för sitt eget bästa, plus att man även kan framkalla en Bloodthirster för total pwnage! Funderar på att dra igenom kampanjen en gång till med kanske Eldar, Tau eller Imperial Guard. Fast man kanske inte ska spela sig helt less då ännu en ny expansion väntas med Dark Eldar och ett till lag. Tyranids är ju de man riktigt saknar, men det är väl inte otänkbart att det är Witch Hunters eller Demon Hunters som kommer.

Ett par nya bilder på kommande Warhammer figurer har ju börjat cirkulera. Bland annat lite nytt till Chaos och ännu en ny Cold One (blir detta deras 6e-7e version?) som ser sjukt snygga ut, precis som vanligt när GW trycker upp nya figurer. Suget efter modellerna är stort, lyckligtvis har man blivit tillräckligt klok nu för tiden att hitta lägga ner pengarna på något man ändå inte spelar med... eller...

   

The Thousand Thrones

Då var helgens bravader till ända och man är tillbaka framför dataskärmen på jobbet. Måste säga att det var en mycket trevlig tillställning i fredags med Tacos och spel. Det tåls verkligen att göra om vid något tillfälle.

Äventyret i Middenheim är över efter mycket hårt arbete av rollpersonerna. Det hela började som en relativt stillsam resa från en liten by till Middenlands huvudstad som legat under belägring. Efter att ha blivit falsk anklagad för en Sigmar-prästs död har de hunnit med följande. Rensa kloakerna på Skaven och samtidigt sina egna namn. Rest med en blind man till en Kaos-grav och hämtat hem en farlig artefakt. Slagits mot mutanter i Ulrics tempel. Bråkat med häxjägare. Hittat kultister som förgiftar brunnar och stoppat dem. Själva blivit anklagade för att vara kultister. Flytt från fängelse med en skadad häxjägare och tagit skydd i Sigmars tempel. Blivit ombedda att i stort sett rädda världen från inbördes krig. Hittat fler kultister och utrotat dem. Räddat en gisslan. Deltagit vid häxjägarens rättegång. Flytt från rättegången. Blitivt ombedda att förstöra artefakten de hittade i Kaosgraven. Samtalat med Albrecht Zweistein. Slagits mot Teutogen/Chaos-Guards. One-shota "sista bossen" i benet. Besegrade tillslut en blodtörstig demon. Blev välsignade av Ulric själv. The End. Nu väntar man spänt på att Altdorf och Nuln böckerna ska komma så att man kan fortsätta på kampanjen.

Det verkar ju luta rätt mycket mot att vi kommer fortsätta med WHRP ganska mycket framöver, så jag funderar på att kanske köpa in lite fler supplement böcker. Tänkte främst på boken
Old World Armoury som innehåller tonvis med ny utrustning, vapen, rustningar och tjänster. Men även lite fummeltabeller som kan vara roliga att ha. Realms of Sorcery känns lite onödig då vi knappt har någon med magiska förmågor, dock finns det ju lite magiska föremål som jag gärna skulle vilja ha. Det känns alltid roligt att kunna belöna rollpersonerna med magiska föremål istället för bara pengar och mer onödig utrustning.

Sen ser jag att Black Industries håller på att ge ut en bok vid namn The Thousand Thrones som är en ny kampanj. Med tanke på att boken kommer att kosta nära 500:- så kan man ju räkna med att det lär vara en ordentlig fet kampanj, kanske något att sätta tänderna i när vi är klara med Paths of the Damned.

I tv-spels världen är jag som säkert tidigare nämnt klarat ut Blue Dragon men har endast plockat ihop 245p av de möjligt 1000p. Något som jag knappast lär fixa mer av. I NHL 08 har jag inlett min första säsong med Detroit Red Wings. Den patriot som jag är väljer jag det laget med flest svenskar. Har även provat att spela lite med Kubbe vilket var riktigt roligt, trots att vi blev utklassade av Vit Ryssland i en landskamp. Ser fram emot att kunna spela lite mer med kanske Hajsis eller någon annan hockey fantast.

Live Arcade har ju Puzzle Quests äntligen släpps. Dock kostade det drygt 120:- vilket kan tyckas dyrt för ett arkad spel. Men med tanke på hur bra spelet egentligen är och att man kan spela både mot varandra och över nätet känns det helt prisvärt. Nu i veckan släpps förövrigt 2 riktigt bra spel. The Orange Box och Eternal Sonata. Dessvärre känner jag mig en aning snål just nu. Har ju köpt två spel rätt nyligen och på torsdag ska Ruffa opereras vilket kommer kosta drygt 1000:- i självrisk.

Thousand Thrones Old World Armoury Realms of Sorcery

A couple of rumours

När jag ändå är i full gång med att skriva en massa skit i bloggen tänkte jag även nämna lite om Warhammer Fantasy, figurspelet vill säga. Trots att jag inte spelat det på år och dag tycker jag alltid det är mysigt att surfa runt och läsa fluff och rykten om saker som kommer att dyka upp. High Elfs rykten och bilder har legat uppe rätt länge och folk verkar redan veta hur "ostiga" de kommer att bli. Så jag tänkte istället fokusera lite på det lag som dyker upp härnäst från GW nämligen Vampire Counts.

Den största nyheten är att man helt och hållet plockar bort Bloodlines ur reglerna, de kommer fortfarande finns som modeller och fluff mässigt. Istället så kommer man kunna välja och vraka mellan ett flertal Vampire Powers, de kommer självklart bestå av de gamla bloodline krafterna, men även ett par nya kommer att dyka upp som till exempel en aura för 25p som ger vampyrens WS till alla inom 12" så länge karaktären inte är i strid (WS 7 mobs!). Det verkar även som att man kommer plocka bort Thralls och endast kunna välja Counts och Lords som vampyrer. Den nya hjälten kommer att vara Wight Kings (gamla Wight Lords).


Som special characters kommer det vara 5st Carstein vampyrer. Vlad, Isabella, Konrad och Mannfred i 2 versioner (gammal och ung). Det verkar heller inte som att det kommer komma något plast-kit där man kan göra egna figurer som med Empire och Orcer. Istället kommer de gamla modellerna finnas kvar plus de nya special characters modellerna.

Magin för sig en ordentlig remake. Curse of the Years kommer bli nummer 4 på listan. Som nummer 6 kommer de få en magi som heter Winds of Death som enligt uppgift kommer göra en hit på varje fiende enhet som i sin tur kommer skapa Spirit Hosts runt magikern. Sen kanske deras raise magi kommer att kunna skapa vilka enheter som helst utöver skelet och zombies, men det verkar just nu vara ett rätt löst rykte. Vampyrer kommer dock endast kunna skapa zombiesar enligt källan.

På tal om Zombies kommer de nu bli ännu billigare och ännu sämmre. Deras styrka reduseras till 2 och det kommer inte kunna förfölja enheter som de lyckas vinna över. Varje rank av Zombies kommer istället göra några gratis wounds på de som flyr. Och inga karaktärer kommer kunna längre vara i samma enhet som Zombies.

Ghouls kommer inte längre vara skirmish.
Grave Guards kan ha Great Weapons.
En ny enhet vid namn Knights of the Blood Keep kommer att vara frenzy med 3 attacker och styrka 5 (7 med lans!)
Wraiths kommer bli en enhet med Banshee som champion.

The Black Coach kommer kanske att bli lite mer prisvärd. Till att börja med får den nu en 4+ Ward Save, men dock kommer den fortfarande kunna sprängas av styrka 7 attacker. I varje magi fas kommer alla magiker inom 6" kunna donera power dice som man rullar. För varje 6a man lyckas få in av dem får vagnen en ny förmåga enligt listan
(1=Scythes 2=Hatred 3=? 4=Ethereal 5=Fly). Vilket rent teoretiskt kan leda till ett flygande, terror, ethereal monster. Fast som i snitt kommer kräva 30 tärningar för att lyckas.

   


Class Warfare

Märkte nyligen att The Orange Box släpps redan torsdag den 18:e nästa vecka, och i den lilla boxen ingår förutom Half-Life 2 även ett kärt återseende av Team Fortress 2: Class Warfare. Det första TFC spelade jag väldigt mycket i min PC-barndom på alla möjliga LAN. Med tanke på vad man sett och läst om det här nya spelet så verkar det verkligen leva upp till alla förväntningar, och det svider rejält när man tänker att det släpps dagen innan Eternal Sonata. Överlever plånboken verkligen detta eller blir det dags att sälja eller prioritera bort vissa spel? Med tanke på vilken spelglädje det inhyst tidigare och den klockrena Pixar designen på karaktärerna kan detta omöjligt bli ett bottennapp, utan snarare ett extremt måste. Fast då måste jag även fixa mitt internetz till Xboxen.

För er som inte vet handlar Team Fortess om ett väldigt simpelt upplägg. Två lag - ett blått och ett rött. Man spelar antingen Capture the Flag eller någon liknande variant av run-and-grab historien. Och eftersom straffet av att dö är minimalt (man kastas tillbaka till sin respawn punkt) så brukar spelomgångarna bli helt hysteriska där adrenalin tar över sunt förnuft. För att ge spelet en unik twist finns det 9 olika klasser/karaktärer att välja på, alla med sina egna egenskaper och personliga arsenal.

image124

1 - Pyro
Primary Weapon: Flamethrower
Secondary Weapon: Shotgun
Melee Weapon: Fire Axe
This is a pyromaniac's love story. The Pyro is not the easiest class to play right off the bat. More than likely, the first time you take control of the Pyro, you'll misjudge the distance of the flamethrower and get a face full of bullets instead. The flame has a very small reach. In fact, it's so short, it might be considered an extended melee attack. But when a Pyro gets in close, it's pretty much an instant kill. Even if you only get an opponent in the path of your flames for a second, they will catch fire and burn. If they don't get to some water quickly, they'll be (burnt) toast. The Pyro is the perfect class for sadistic gamers -- the kind who like to cackle every time they kill an opponent. Setting fire to the cartoony characters of Team Fortress 2 is one of the more satisfying experiences in Valve's new multiplayer title. But you have to smart about how you handle the Pyro, primarily due to the short range of his attacks.


2 - Engineer
Primary Weapon: Shotgun
Secondary Weapon: Pistol
Melee Weapon: Wrench
Other Weapon: Construction PDA
On the surface, the Engineer would seem like a boring class to play. After all, they are terrible combatants with weak short-range weapons at their disposal. But the Engineer turns out to be one of the most enjoyable classes to play in TF2. As an Engineer you must think tactically, placing a turret, teleporter, or ammo dispenser in the most advantageous positions. The building of each device can be sped up by hammering the construct repeatedly with your wrench. Multiple Engineers assembling turrets together can prove incredibly effective. Turrets can be upgraded multiple times, evolving from standard machinegun to rocket launcher. Every enemy killed by your turret counts towards your stats, so while the Engineer is not much use in direct combat, you still enjoy the statistical spoils of war.


3 - Sniper
Primary Weapon: Sniper Rifle
Secondary Weapon: Submachine Gun
Melee Weapon: Machete
The six maps included in TF2 were designed with all nine classes in mind. That means you can expect multiple sniping perches, making the sniper a valuable asset in every match. The Sniper's shot can be charged, so that a single shot (even if it misses the head) can prove lethal. The only trouble is that the fully-charged shot created a laser point visible to the enemy. It would seem this provides an unfair advantage to potential victims, since they will sometimes be warned of an impending snipe. In practice, however, the combat is so fast and furious in TF2 that a Sniper's targeting efforts aren't recognized until the bullet has already done its damage.

4 - Spy
Primary Weapon: Revolver
Secondary Weapon: Disguise Kit
Melee Weapon: Butterfly Knife
There is no more interesting or complex class as the Spy. Though he's pretty much useless in direct combat, the Spy is a marvel to play. Using his disguise kit, the Spy can assume the identity of the opponent and will even have a mock user name to help fool the other side. The trick, however, is in learning how to assume the role properly. If you are pretending to be a Sniper, you'll want to find a perch and wait. Let the opponent be fooled into thinking you are actually a Sniper. Then, when no their backs are turned, pull out your knife and take them out.

5 - Heavy Weapon
Primary Weapon: Minigun
Secondary Weapon: Shotgun
Melee Weapon: Fists
Pretty much the coolest-looking character in TF2, the Heavy is the bad ass with the BFG. He's slow, but is the perfect choice for storming an enemy stronghold. At close range, the Heavy's minigun shreds through enemies. Granted, the Heavy will have a tough time avoiding incoming attacks. But the Heavy also has the most health of any class, making him an awesome weapon against the opposition. The Heavy's nemesis class is the Sniper, for somewhat obvious reasons. If you leave the Heavy out in the open, even a poor excuse for a Sniper will have little trouble clipping him. Using an Engineer's teleporters, the Heavy can stay indoors and out of the sights of pesky Snipers. As long as you get the Heavy in close, the opposition stands little chance.


6 - Demoman
Primary Weapon: Sticky Bomb Launcher
Secondary Weapon: Grenade Launcher
Melee Weapon: Bottle
If you can't aim and you love big explosions, the Demoman was made for you. In an assault on a checkpoint, the Demoman is best as a support member, launching grenades from long range. Thanks to some of the great physics in TF2, truly skilled players will learn to bounce their grenades off walls and ceilings in order to hit targets while remaining behind cover. The true effectiveness of the Demoman is in holding down areas. Sticky grenades can be laid out as thick as carpet around a base or checkpoint. Either the enemy will stumble into the glowing grenades or you can detonate manually. If you get creative, you can hide grenades in hard to spot places and give the opponent an explosive surprise.


7 - Medic
Primary Weapon: Syringe Launcher
Secondary Weapon: Medi-Gun
Melee Weapon: Bonesaw
In most class-based games, the medic has tended to be the least interesting role to play. They throw out med packs and fire puny weapons and rarely share in the glory. Not so with TF2, where the Medic takes an active role in assisting teammates. To heal teammates, the Medic needs to shoot them. This fires a continuous stream of health at a locked-on teammate. As you heal teammates, a charge meter fills. Once it's topped off, the Medic can give temporary invulnerability to himself and a teammate. Generally, the Medic is best when teamed with the Heavy. The Medic can stand around the corner (the beam can bend slightly) and keep the Heavy healed as he lays down a stream of bullets at the enemy. Once charged, the Heavy becomes invulnerable, making him the most potent weapon in TF2. Being a partner in a killing spree is just about equal to doing the damage yourself. Consider the Medic Bonnie to the Heavy's Clyde.


8 - Scout
Primary Weapon: Scattergun
Secondary Weapon: Pistol
Melee Weapon: Aluminum Baseball Bat
The Scout is absolutely the most ridiculous character in TF2. He moves as fast as a roadrunner and has the benefit of a multi-directional double-jump. Though the Scout has very little health, he's the toughest class to hit in the open. Anyone who masters the double jump (which allows a mid-air directional change) is certain to give fits to the opponent. The Heavy, who moves at the pace of a slug, will be particularly vexed by the speedy Scout. The Scout is the only class that should focus on melee attacks. Thanks to his speed, the Scout can quickly get behind enemies and crack them over the back of the head before they can turn. The Scout is particularly effective as an Infiltrator, running into the enemy base, dodging fire and causing mayhem. By that same token, the Scout can also be great for causing distractions. Use a Scout to draw the attention of enemies and have your Engineer sneak in and set up a turret while the opponent is occupied.


9 - Soldier
Primary Weapon:
Rocket Launcher
Secondary Weapon: Shotgun
Melee Weapon: Shovel
The Soldier is the perfect choice for the player who likes the idea of the Heavy but wants more mobility. With a powerful rocket launcher, the Soldier is deadly on the front lines. And thanks to the rocket jump (which is inspiring to perform), the Soldier can find entry points into enemy bases that are often poorly defended. If an enemy Sniper is in a window popping headshots into your friends, get the Soldier airborne and he can quickly deal with the menace. The Soldier is the most comfortable of the classes, the one that is easiest to adopt. He's more or less your typical deathmatch character. And while the Soldier doesn't have the brute strength of the Heavy or the cool gadgets of the Engineer, he's a great default class.


Shattered Hope

image123

Make ready your chainsword, strap on your bolter, and say a prayer to the God-Emperor for Warhammer 40,000: Dark Heresy is here. Step into the role of an agent of the Inquisition, hunting out and destroying the foul and twisted influence of Chaos. 


Vet att jag surrade om det här någon gång i sommras, men nu har jag hittat det. Ett färdigt äventyr med 6st färdiga karaktärar som är redo att ge sig ut på äventyr. Såklart är det även med lite regler, men i grund och botten ser det ut som WHRP med lite färre stats att hålla reda på och allt verkar vara i en skala på 1-100. Kanske inte så förvånande 
med tanke på att det är Black Industries som gör båda spelen. I alla fall så finns det nu möjlighet för oss att prova på det korta äventyret inom en snar framtid då ingenting annat står på schemat.

Angående fredagen så verkar alla ha koll på vad de ska köpa med. Jag kommer köpa ett par 2-Liters drickor också, men är ni finsmakare får ni ta med egen dryck också. Eftersom Edvard kommer rätt sent till Pite så antar jag att vi inte äter förän 17-18 tiden. Ska be min mor om skjuts om inte någon annan har bil, skulle vara skönt att göra bort handlingen så tidigt som möjligt så det inte blir så jefla stressigt. Om Mats kommer har jag inte greppat än, men om du läser det här så är du mer än välkommen.

Spelade föresten Dark Crusade till PC idag. Gav mina favoriter Necrons en chans att övertyga, men det gick inte vägen. Hade lite svårt för deras spelstil, och jag störde mig på att alla Destroyers köptes en och en istället för i grupper om 3. Så istället vände jag mig till Tau som var betydligt charmigare att spela. Att ösa så mycket eldkraft över fienderna har sällan varit roligare eller enklare. Ska försöka ta över planeten med dem nu innan jag ger något av de andra lagen en chans. 40K är faktiskt rätt häftigt. Om det nu inte vore för att jag visste att figurerna till 99% bara skulle ligga i en låda och samla damm skulle jag mer än gärna börja bygga upp en arme.

100

Efter drygt 45 timmars spelande är jag klar med Blue Dragon. Dock återstår det extremt många achivments att plocka om jag nu skulle känna för det. Prövade på att ta lvl 99 med en klass på varje karaktär, och bara det tog drygt 5 timmars spelande, för att ta ytterligare poäng måste jag maxa alla 9 klasser. Det finns ju ett sätt att passivt ta level medan man låter sin Xbox stå igång vilket kanske är en väg att gå. Tydligen ska det även finnas extra material att ladda hem, som Hard Mode och New Game+ men det får vara tills en annan gång. Nu är det dock rätt länge innan Eternal Sonata släpps, så vad jag ska spela fram tills dess vet jag inte. NHL 08 är inget spel som jag gärna sitter och sträck spelar, utan man tar en match om då och då. Funderar på att kanske köpa Stranglehold eller Halo 3 på EB-Games. Efter att man klarat ut det ena spelet kan man lämna in det inom 10 dagar och hämta ut det andra. Tål att tänkas på.

Helgen tåls att börja planeras redan nu. På Fredag är det sagt att vi ska ha Taco-kväll följt av lite rollspel. Vad jag har förstått så kommer samtliga från gänget och äter vilket betyder att en liten handligslista bör läggas fram. Kom gärna med förslag eller ändringar i listan. Och eftersom jag tillhör den bil-lösa skaran av samhället skulle det uppskattas om någon bilist kunde agera chafför för att underlätta transporten av varorna.
- Köttfärs / Quorn (hur många ska ha av vad?)
- Sallad, Gurka, Lök, Majs, Ost (mer pålägg?)
- Taco-Krydda, Taco-Sås, Gräddfil (vilken styrka?)
- Taco-Skal, Chips, Tortillia bröd (vilket föredrar ni?)
- Läsk (alla köper egen eller köper vi ett par 2-Liters?)

Angående WHRP så upptäckte jag en oroande sak. Kampanjen vi spelar har slutat tryckas av förlaget och både SF-Bok och Hobbygames har slut i sitt lager. Lyckligtvis har Gamemaniacs kvar ett exemplar av både del 2 & 3. Så i vild panik har de blivit beställda för att säkerhetställa rollspelets framtid. Jag har även som förslag att vi rollspelar både på fredagen och lördagen om alla kan och vill. Jag tror nämligen att det inte är kvar mer än så på den här delen av äventyret och jag antar att alla är rätt spända på vad som kommer hända här näst. Och eftersom jag förlängde senaste sessionen med en cliffhanger  missade jag några väsentliga detaljer, så äventyret på fredag kommer ta vid när ni åter igen anländer vid Middenheims portar.



Nattens bild förtjänar en egen del av bloggen. Fotografen och författaren Michael Franzini har i sitt projekt 100 Young Americans rest genom alla USAs stater och dokumenterat och fotograferat landets ungdommar. På
http://www.100youngamericans.com/ kan man både se och läsa om några av dem och min favorit blev tveklöst denna sköna unga man.


David [17, Maryland] plays 60 hours of role-play video games a week, and he tries not to talk to anyone at school. Kids at school make fun of his hair, but he ignores them and keeps walking.


Split Mind

Ännu en svinkall helgmorgon man spenderar på jobbet. Kanske lika bra det, annars hade man väl spenderat större delen av dagen under täcket och aldrig fått någonting gjort. Nog för att det enda jag kan tänka på nu är att få gå hem och lägga mig igen.

Igår blev det lite film tittande när Kubbe och Mats kom förbi. Fast jag och Sophie började med filmtittandet redan innan de kom med Underworld: Evolution. Det var inte direkt en värdig uppföljare till en film jag ändå uppskattar. Det är sällan vampyr filmer är bra, man får helt enkelt ta dem för vad de är. Men blåa vampyr/ulvar känns aldrig rätt. Man blir i alla fall sugen på att rollspela lite World of Dakness även om kopplingen till filmen kan tyckas långsökt. Kubbe hade i alla fall med sig Planet Terror som är en Rodriguez (stavning?) rulle på bästa brutala sätt. Fylld med sköna skådisar i malplacerade roller, one-liners och tonvis med blod/sylt.

Har påbörjat den 3:e och sista skivan till Blue Dragon och passerat 25 speltimmar. Äventyret så här långt har varit rätt tillfredställande, med ett undantag - svårighetsgraden. RPG brukar vanligtvis inte vara så krävande men det här är näst intill skrattretande enkelt. Till att börja med duger fortfarande mina första magier för att ta ut samtliga fiender på en attack, för bossar behöver man bara använda sin starkaste magi 2-3 gånger. Sedan för att göra spelet ännu enklare kan fienderna börja slåss mot varandra i vissa fall. Mitt enda Game Over än så länge är vid ett mini-spel där jag råkade trycka bort instruktionerna. Lyckligtvis finns det eller kommer finnas en patch inom en snart framtid med möjligheter för Hard Mode och New Game+ vilket förhoppningsvis kan dra ut på speladet tills Eternal Sonata kommer ut om drygt två veckor.

Halo 3 gör sig ständigt påmind på alla sidor och forum. Märkligt hur ett spel kan dela upp en hel community i två läger. Antingen så hyllar man det eller så hatar man det - eller snarare hypen runt spelet. Själv vet jag inte än vars jag står. Vanligtvis tillhör jag skaran av spelare som kärna fnyser till hypade spel och hellre införskaffar det senaste hockey-spelet. Fast jag har ju bevisats fel tidigare. Gears of War är ett ypperligt exempel på ett spel jag såg ner på innan jag köpte och blev frälst. Nu tvivlar jag dock starkt på att Halo kan fylla samma mål med tanke på vad jag tyckte om de tidigare spelen, men samtidigt finns det en sak som talar för spelet och det är co-op. Även om jag uppskattar att spela onlinematcher mot andra spelare finns det inget roligare i ett spel än att teama ihop sig med en vän och skjuta AI-kontrollerade skurkar.

På tal om co-op skjutande läste jag något oroväckande om Kane & Lynch som jag sett fram emot. Online läget kommer endast vara för multiplayer deathmatch, spelets co-op kommer vara begränsat till offline. Så nästa shooter med lite online co-op kommer väl bli Army of Two när nu det kommer ut. Kane & Lynch mulitplayer del verkar dock lockande trots allt. Deras version kallas "Fragile Alliance" och man sadlar rollen som en av 8st bankrånare. Man ska samla på sig byta och komma undan från polisen. Men att dela på bytet(aka poängen) mellan 8 spelare blir ju inte så mycket, så därför kommer man ha möjlighet att avrätta någon lagkamrat när som helst, som i sin tur kommer få ta rollen som polis. Låter svinkul på pappret, hur det väl funkar återstår ju att se.

Ännu en anledning att ladda sin Gamertag med poäng till veckan. Puzzle Quest släpps på onsdag på XBLA. Även om man nu har det till DS eller PSP kan det nog vara värt bara för onlinemöjligheternas skull. Och en note to self: Fixa ditt förbannade nätverk Niclas!!!

image122

Replaced

Är helt sjukt trött i kroppen idag, trots att jag gick och la mig tidigt igår. Troligtvis håller jag nog på att bli sjuk, vilket är passande då jag strax är ledig i 2 dagarn innan helgen. Mår jag fortfarande så här kasst när jag kommer hem lär jag med största sannolikhet sjukanmäla mig. Föresten så fick jag mina spel igår, bara jag som är så ruskigt omodern att jag inte visste att man får AVI:n via SMS. Det var först efter att jag lyckats hitta mitt kolli-id på posten som jag läste att ett SMS skickats till mig. Kort därefter befann jag mig på Konsum. Dessvärre var klockan rätt mycket redan då, så jag han nätt och jämt testa dem.

NHL 08 var vad jag hade förväntat mig. Dock är jag väldigt ovan att spela hockey med två analog spakar, men det är intressant att styra spelaren med den vänstra och klubban med den högra. Man fick ju se ett par riktigt snygga finter och mål, dock var det datorn som gjorde de mot mig. Själv spelade man som värsta Korpen laget. Helt utan samspel gled man runt och tacklade omkull spelare och sköt från alla omöjlig vinklar. Lyckligtvis gav min spelstil resultat och jag vann oväntat min debut match med 4-1. Idag väntar nog lite mer motstånd och kanske ska man inleda en säsong som alltid är spelens höjdpunkter.

Blue Dragon föll mig också helt i smaken. Akiras karaktärs design är felfri om man kan uppskatta Dragon Quest och Dragon Ball vill säga. Blev drygt en timmes spelande innan jag blev tvungen att gå och lägga mig, men man fick ju testa på ett par strider och även första boss-fighten. Själva stridsystemet bjuder ju inte på några direkta nyheter. De är turnbaserade och magier går att ladda upp för kraftigare effekt, ju längre man laddar dessto fler turer hinner gå. Dock är känner jag mig som den enda i världen som saknar random encounters , för nu är jag bara förvirrad. Ska jag springar och slåss mot så många som möjligt eller ska jag försöka ta mig framåt i spelet?

I helgen blir det föresten inget spelande. KG och Edvard kommer inte till Piteå och jag jobbar ändå, så för mig blir det en lungn helg så att jag kan vila upp mig. Däremot helgen därefter vänter ett par lediga dagar, så då jävlar blir det ett och annat. Det kräver jag.

image121

Warhammer, warhammer, warhammer...

Fem tappra hjältar fortsatte att äventyra i lördags. Det blev äntligen dags att fortsätta med kampanjen i WHRP som legat och samlat damm alldels för länge. Ett rätt lyckat äventyr må jag säga även om Kurt i stort sett ligger på dödsbädden efter en fruktansvärt virus. Till skillnad från de tidigare omgångarna av dektektivarbete och dialog bestod denna omgång till störst del av dungeon crawl och allmänt monster dödande. Jag passade även på att avrunda äventyret med en cliffhanger, så nu hoppas jag att vi kan fortsätta äventyret så snart som möjligt. Jag jobbar visserligen i helgen men bara 6.45-14.45 vilket inte bör ställa till med allt för mycket problem. Om nu inte KG har möjlighet att komma ner även nästa helg kan vi i alla fall forstätta med Shadowrun.

Igår tog jag även upp Dawn of War. Blev klar med marine kampanjen efter en rätt mesig slutstrid. På den korta resan lärde jag mig i alla fall att älska termintors och dreadnaughts med deep strike. Aldrig tidigare har någon chaos arme blivit bombad av så många trupper på så kort tid. Plockade även upp fortsättningen - Winter Assult - för att ge det ett försök. Efter att ha spelet första uppdraget med Imperial Guards insåg jag hur mycket jag saknar mina hårda Space Marines. Det är en enorm skillnad att spela med billiga trupper man konstant måste underhållas och bepansrade monster som sliter ner motståndare på några sekunder. Kanske är det lika bra att kasta sig in i tredje delen där man får vara Necrons som alla vet är grymmast i universum.

Idag håller jag verkligen tummarna för att mina spel kommer, annars blir jag nog tvungen att ringa till någon och skälla. Är så sjukt pepp på att spela hockey, har ju inte gjort det sedan besvikelsen 06 där spelet åkte tillbaka till EB efter bara några dagars spelande. Om nu mot förmodan det här skulle visa sig vara ett skitspel kan jag ju alltid falla tillbaka på Blue Dragon.

Har förövrigt en total jävla skitdag på jobbet. Fått förlängt pass till 15.00 dvs jag jobbar nio timmar idag. Det ringer som fan eftersom det är måndag morgon. Det program vi sköter frisk- och sjukanmälningar med buggar och bråkar hela tiden. Schinderl Hiss som vi tar emot felanmälan åt på kvällstid har extremt många sjuka så vi måste ha det heldag, vilket i sin tur betyder att det ringer hela jävla tiden en massa korkade och sjuka människor. Ta mig hem!!!