Next-Gen War

Releasen kommer bara närmare för var dag som går. Nyheter avlöjas, rykten bekräftas och i alla forum kan vi läsa vad folk tror och tycker om alla konsoller. Diskutioner som inte har någon egentlig grund trappas upp och folk tar sig inte för att gå till personangrepp för att försvara sin konsol. Andra står bara vid sidlinjen som passiva åskådare och håller med om att alla maskiner har sin för- och nackdelar.

Man undrar om det egentligen förekommer någon krig företagen emellan. Visst, de är noga med att inte avslöja för mycket om hårdvara till varandra och de jagar gärna spelskapare som kan göra exklusiva spel till just deras maskin. Men är det på så blodigt allvar som fanboysen får det att låta?

Microsoft har redan haft ute sin 360 ett bra tag nu och jag tror det är väldigt få människor som inte skaffade den i väntan på de andra. Spelen har kanske inte varit de bästa, men de har levererat något till nästan alla. Vi har fått våra vanliga EA sport spel, våra racing- och rallyspel. De har till och med kunnat ge oss vettiga RPG spel. Kollar man sedan på de kommande spelen så ser det bara ut att bli bättre. Jag tror inte Mircosoft behöver vara oroliga att alla kommer sälja sin krysslådor bara för att ha råd med en Playstation 3. Spelsamlingarna har blivit för stora för att man ska vilja göra sig av med dem, eller så är man för intresserad av de kommande titlarna.

Nintendo kommer ju till oss redan i december. Med ett rätt så lågt utgångspris. Det talas om att det kommer kosta mellan 2500kr - 2800kr. Antar att det beror på vars man köper den. Priset tillsammans med den innovativa kontrollen kommer nog leda till en god försäljning. Personligen kommer jag ha lite svårt att sitta aktiv i soffan och jaga onsynliga getingar för att spela. Jag gillar faktiskt de vanliga kontrollerna som ger mig total frihet hur jag vill sitta eller ligga.

Playstation 3 är försenad till oss. Kanske i Mars får vi se en europeisk version, men jag blir faktisk varken förvånad eller besviken om det blir ytterligare förseningar. Priset på 6000kr ser jag dock som ett problem. Inte just för Sony, utan för mig. Det tar fruktansvärt lång tid att arbeta ihop de pengarna. Inte ens om jag säljer min Playstation 2 och de spel jag äger kommer jag upp i den summan. Sony behöver bara inse att för varje person som gnäller om priser står det minst en person bakom som är villig att betala.

Jag kan inte komma ihåg att det var ett liknande krig när Playstation 2, Xbox och Gamecube anlände till marknaden. Alla hade sin syn på spel och erbjöd publiken därefter. Playstation 2 var inte direkt mäktigast, men de kom först och hade ett stort utbud av spel. Xbox gav en underbar Live-tjänst och möjlighet att chippa lådan. Gamecube gav oss... ja, Zelda-, Metroid-, Mariospelen.

Jag må vara naiv, men jag tror inte någon konsol kommer ha problem att sälja. 360 har förmodligen en fin kundbas som kommer fortsätta handla spel. Wii har priset och ett nytänkande som kommer ta dem långt, för att inte tala om alla fanboys därute. Playstation 3 kommer imponera med fruktasvärt kraftig hårdvara och folk kommer alltid att betala hur mycket de än gnäller om priset.

Folk får absolut diskutera hur mycket de vill om vilken konsol de tycker är bäst eller släpper de bästa spelen. Men i slutändan kommer det ändå inte ha någon betydelse. Spel säljer och folk köper.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är inte naiv, du har RÄTT! Efter gnäll kommer solsken, som en vis man en gång sade, och prislappen på 6 lök kanske svider i folks ögon, men i långa loppet så är det i princip ingen skillnad på det eller 360:n. Man kommer i praktiken att ha råd att köpa två färre spel till PS3:an än till 360:n, om man skall spendera samma mängd pengar. Två spel på fem år (det brukar vara ungefär fem år mellan generationsbytena), det tycker inte jag är någonting direkt att gnälla över. Men det är klart, folk hittar alltid saker att gnälla över, för de allra flesta verkar tro att ju mer man klagar, desto bättre blir världen och desto färre problem kommer man att utsättas för.

Sanningen ligger ungefär 180 grader därifrån.

2006-10-29 @ 15:07:24
Postat av: Edvard

Det var alltså jag som skrev ovanstående.

2006-10-29 @ 15:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback