Arms Aren't Even That Cool

Fick en överraskning igår av Sophie. Hon hade varit på stan och köpt Enchanted Arms till mig. Jag har haft lite delad mening över spelet, utan att ens ha spelat det. De flesta recensioner på nätet ger spelet 6/10 i betyg. De verkar sällan nå högre när man kollar in alla seriösa spelsidor, så som Gamespot, IGN och Gametrailers. Däremot hyllade som sagt "Gabe" på Penny-arcade spelet och även alla de som skrivit egna recensioner på Gamefaqs ger spelet 8 eller mer i betyg. Även om jag själv skriver recensioner är det sällan jag bryr mig mycket om betygen när jag läser andra recensioner. Självklart blir man lite skeptisk om alla ger ett spel dåligt betyg. På samma sätt som att man vill köpa ett spel som fått riktigt bra recensioner.
 
http://www.penny-arcade.com/comic/2006/09/06 
Om man inte gillar gräs och sparkar kanske man inte ska spela fotboll!

Även om jag bara spelat Enchanted Arms i crika 3 timmar är jag väldigt positivt överraskad. Spelet är mycket vackert och varje animation i striderna är välgjorda. Dialogerna är mycket charmiga, och man kan inte annat än att le åt all Yaoi humor. Stridsystemt är väldigt intressant. En slags blandning av klassik turn-baserade strid med ett strategist rutsystem. Utöver karaktärerna som följer med storyn finns det en hel ras med Golems att hitta och träna upp. Lite som Pokemon, men vem bryr sig egentligen? Jag har ju som sagt inte kommit särskilt långt i spelet, och jag kommer förmodligen börja om från början för att rätta till de felen jag har gjort. Förutom att levla som vanligt får man SP mellan striderna. Dessa använder man för att öka sin HP, EP, Direct, Ranged, Support och Agility. Dess i sin tur påverkar hur mycket HP/EP man har tillgång till, och hur mycket PP ens attacker gör. Agility i sin tur avgör VP förlust och vem som börjar i en strid. Även om ovanstående kan se en aning förvirrande ut är det inget emot vad Skills, Weapons och Golems är. Jag har hur som hels inte spenderat mina SP på rätt sätt och känner därför att det är läge att kanske börja om.

Det är segt att ta alla karaktärer i Ninety-Nine Nights till level 9, än är det bara Aspharr som har tagit sig hela vägen. De övriga är på väg, men det går segt. Då är det bara det "hemliga" slutet mot kungen som väntar. Sen är nog hela spelet avklarat. Då är väl frågan om man ska behålla spelet eller om man ska försöka kränga det och köpa Dead Rising.

Futuristiska rollspel ligger sällan högt på min lista, förutom Star Wars D20, men jag kom nyligen på ett rollspel som är på ingång - Warhammer 40.000 : Dark Heresy. Det är tyvärr ett bra tag innan vi får se det i hyllan. Men jag ser verkligen fram emot att få ta rollen som en Inquisitor i kjesarens namn.


Bråkade igår en stund med min 360 i hopp om att komma åt filmerna från datorn utan att lyckas. Det är inga problem att få över bilder och musik, men filmerna vill icket. Som tur är finns Krister här på jobbet. En riktigt hårdvaru-nörd som kan sina grejer. Dock berättde han att det faktiskt är helt omöjligt för en 360 att föra över filmer från datorn. Det bästa man kan göra är att med hjälp av lite firmware spela brännda skivor, men då finns alltid en risk att orginal skivor inte funkar. Ett hopplöst läge för min del med andra ord.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback