Critical Hit

Såg för någon dag sedan Steamboy. En riktig bra anime i steampunk anda. Det enda jag inte gillade var att det var engelska röster och inte japanska. Jag tycker det är sällan de engelska rösterna är bättre än orginalen. I övrigt bjöd filmen på allt. Spänning, action, ånga, romantik, humor och massor av ögongodis. Steampunk är någonting jag alltid gillat, det är något speciellt med ångdrivna monstermaskiner och högteknologiska prylar som inte hör tidsåldern till. Började till och med leta efter rollspel i steampunk miljö. Hittade Terra the Gunslinger, som verkar utspela sig i en Trigun liknande miljö. Dessvärre verkar spelet inte släppts utanför Japan, än så länge. Vad mer som intresserade mig var spelsystemt. Istället för de klassiska tärningarna använde man sig av en kortlek, där varje färg symboliserar en färdighet. Det ska i alla fall ge känslan av att man sitter och spelar poker.

Sophie har börjat spela Sim City 4. Har själv inga större erfarenheter av den spelserien. Spelade Sim City 2000 när det kom, men jag var på tok för liten för att förstå det här med skatter och hur räntor och sånt bör regleras. Det slutade oftast med att folk gick längs gatorna och brännde ner min stad och buade ut mig. Vilket i sin tur resulterade i att jag dränkte standen i en flodvåg och började om på nytt. Däremot minns jag Transport Tycoon som jag spelade väldigt flitigt. Det var helt galet kul att köpa bussar och bygga vägar mellan byar och städer och se de små bussarna köra omkring. Det vore intressant och leta reda på spelet och kolla om det är lika roligt som jag minns det. Om inte annat bara för nostalgins skull.

Har kommit upp i 10 timmars speltid i Enchanted Arms. Är bara klar med ca 18% om man ska lita på mätaren som håller koll på det. Än så länge har inte handlingen huggit tag i mig, utan det är det fullständigt brillianta spelsystemet som får mig att fortsätta vidare. Vem bryr sig egentligen om att rädda världen när man kan leta golems och gå upp i level? Ska se om jag inte kan ta mig lite längre ikväll. Ett par nya karaktärer har presenterat sig, så det är väl bara en tidsfråga innan de slår följe med mig.

Imorgon så väntar rollspel. Om det blir D&D eller WFRP återstår att se. Skulle personligen heller spela lite Warhammer framför Dungeons & Dragons, men är nog bättre att vi blir klara med den kampanj vi hunnit längst i. Börjar bli lite väl mycket upprepningar av rum och monster. Men förhoppningsvis blir det lite enklare nu när vi hittat ännu mera skatter och magiska föremål.

Dagens artikel på Wiki handlade om självaste Jabba the Hutt. De måste nog vara den enda skurken som symboliserar alla sju dödssynder på en och samma gång, riktigt stark av honom. Jag blir bara mer och mer sugen för var dag som går att rollspela Star Wars D20. Eller kanske till och med spela om KotOR spelen. Blir intressant och se om de gör en 3a i serien. Än så länge är det inget företag som producerar det. Men gänget bakom Never Winter Nights 2 har sagt att de vill göra det så småning om.

Efter många timmars letande hittade jag äntligen en sida som säljer serietidningar i Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback