In the year twothousand... and seven

Året är när som helst över och det är väl vid den här tidpunkten man börjar blicka tillbaka över spelåret som har varit, och visst har vi fått se en hel del bra och dåliga spel. Både på tv-, bräd- och rollspelsfronten. Här är i alla fall en liten personlig lista över de favoriter som varit.



Årets Fuck-up - "Assassins Creed"
Aldrig förr har man skådat en sådan känga till spelpubliken. Alla förväntade vi oss ett innovativt action spel som utspelar sig "historiskt korrekt" i 1100-talets Jerusalem. Och vad lämnas vi med? En dålig matrix-klon i en arabisk värld där alla talar flytande engelska och spelhistoriens mest monotona spelupplägg. Ubisoft, ta tillbaka, gör om och gör rätt. Jag väntar med armarna i kors på 2:an

Årets Team Fortress 2 Klass - "Engineer"
Egentligen trodde jag att det skulle vara någon annan, men efter ha spelat överdrivet mest som "Tekniker" står det klart, jag tycker det är roligast. En välplacerad Sentry kan ta hand om en hel arme med n00bs, men man får se upp för de någorlunda duktiga spelarna, då är det bara att dra hagelbrakaren och börja jaga folk. Fast fortfarande så uppskattar jag många av de andra klasserna också.

Årets MMO upplevelse - "World of Wacraft"

Det var nästan värt att gå tillbaka till WoW bara för att få spela en vända i SFK med en otroligt irriterande Night Elf Druid. "Hon" tog need på varenda drop som dök upp oavsett om det var läder, tyg eller pansar och kunde på något sätt försvara sin girighet varje gång. Trots det lyckades hon inte vinna ett enda föremål under resans gång och avslutade med att skriva -"Fuck" och våra nu mera klassiska ":(!". Epic sadness.

Årets Kortaste Äventyr - "Eternal Sonata"
Visst var Portal bara drygt 2 timmar långt, men det följde med en hel drös andra spel. Eternal Sonata var å andra sidan bara drygt 20timmar långt, vilket är extremt lite för att vara ett J-RPG. De må ju ha varit 20 timmar spelglädje, men trots allt bara 20. Det blev att införskaffa nya spel på tok för tidigt.

Årets Bajskorv till Spel - "Two Worlds"
Det finns inte ord som beskriver hur dåligt det här egentligen var. Ospelbart på alla nivår och man börjar nästan blöda ur ögonen och öronen när man tvingas in i filmsekvenser och dialoger. Inte ens "Hellgate" stinker i närheten av den här smörjan. Usch!

Årets "Zomg" Upplevelse - "Mass Effect"
Jag kanske inte har spelat ut det (ännu), men de tiotalet timmar jag spenderade i Mass Effect var gudomliga. BioWare kan och kommer alltid kunna levera de bästa västerländska rollspelen någonsin. Precis som KG lär man utan problem kunna spela ut det här spelet ett par gånger innan man ledsnar. Men i mitt fall handlar det väl om att bara få tillbaka suget efter spel.

Årets jag-ids-inte-bry-mig-trots-att-alla-andra-gör-det - "BioShock"
Alla verkade vänta med spänd förväntat på Systemshocks andliga uppföljare. Själv nöjde jag mig med att ladda hem demot och spela det 4 gånger för att sedan plocka bort det och invänta något annat. Ångrar jag mig? Nej.

Årets Xbox-Live Arcade - "Track n' Field"
Kanske inte för att det var snyggast, eller för att det var bäst, eller för att det hade bra ljud. Men det var värd varenda krona med tanke på hur många kvällar man suttit i brist på annat och försökla klå Mats bizzara rekord. Ingen kan skaka en spak som Mats. Vad beror detta på?

Årets Orangaste spelförpackning - "The Orange Box"
Så det så!

Årets ensammaste MMO upplevelse - "Lord of the Rings Online"
Först försvann KG för att spela WoW, sen dröjde det inte länge innan Mats hade följt efter. Sophie följde även med strömmen och helt plötsligt satt jag själv med min häst i Midgård och undrade vars jag skulle gå. Ingen ville hjälpa mig med mina quests och jag hade plötsligt fått alla mina skills och min mount. Vad gör man härnäst?... emigrerar till Azeroth med till de andra antar jag. 

Årets Rollspels misshandel - "Warhammer Fantasy Roleplay"
När Edvard och KG smyger sig in hos en värdshusvärd och misshandlar honom till döds i vild panik bara för att Edvard inte kan "strike-to-stun". Det hela slutade i en makaber blodfest som var extremt svår att rättfärdiga. Lyckligtvis visade det sig att han var någon form av kultist så de kunde lämna huset med någorlunda gott samvete.

listan kan fortsätta när tillfälle ges

Kommentarer
Postat av: Krille

Svara på mina sms din slusk!

Postat av: Edvard

Jag skrattar hysteriskt när jag läser om årets rollspelsmisshandel. Du utelämnade ju det allra roligaste, nämligen att jag använde ett avslaget stolsben för att slå ihjäl stackaren.

Säg till när du är sugen på Delta Green bara, så lirar vi. Jag är superladdad.

2007-12-30 @ 17:59:33
Postat av: Den Där Killen

"WHYYYYYYY?????!!!!!"

2007-12-30 @ 18:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback