I'm a board-game-geek yes I am

Fantasy är ett tema som fyller upp majoriteten av min spelsamling. Men jag har ju även ett riktigt bra spel (som är ute på vift) med temat andra världskriget - Memoir 44. Har fortfarande inte fått tag på Axel som lånat det av mig, men jag börjar bli riktigt sugen på lite strategisk krigsföring med pansarvagnar och gevär. Istället så har jag kollat runt på lite alternativ och som vanligt är det Fantasy Flight Games som kan erbjuda mig de bäste spelen. De här två har jag kikat riktigt mycket på, vilket verkar bättre?



image65

image68

Ett klassiskt 2:a - Världskrigsspel med Tyskar mot Allierade. Massor av figurer och brickor som vanligt när det gäller FFG. Verkar finnas gott om scenarion och återspelningsvärdet är högt. Enda som kanske talar emot spelet är att man endast kan vara 2-4 spelare. Fast å andra sidan är det sällan alla har tid/vill spela. En expansion är även på väg med fler figurer och kartbitar ifall det skulle visa sig vara riktigt roligt.



image69

image70
Inte ett så full strategiskt krigsspel som Tide of Iron. Men Tannhäuser bjuder på lite annan action. Allt utspelar sig i en lite alternativ verklighet där 1:a Världskriget aldrig tog slut. Istället har det fortsatt ändå in i 1949 där nu de två sidorna kämpar om att finna ett vapen som kan vända kriget till deras fördel. Man spelar 2-10 personer uppdelade i två lag - onda vs goda. Därefter väljer man en av de fem hjältarna/skurkarna (som känns väldigt MGS inspirerade) och sedan slåss man mot varandra i olika miljöer/scenarios.


Kommentarer
Postat av: Krille

Tannhäuser ser fan fett ut.

2007-06-23 @ 16:23:52
Postat av: Edvard

Två röster på Tannhäuser... första världskrigsstilistik blandat med ockultism och lite modern konspirationsteori är lika med MUMMA!

2007-06-24 @ 21:59:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback