Strong Man

Igår var den 19:e Oktober. Det stora release datuemet för Eternal Sonata. Efter det senaste fiaskot då jag fick vänta 7-8 dagar på att webhallen skulle skicka mina spel bestämde jag mig nu för att ta mig in till stan och handla på överpris hos EB-Games. Sagt och gjort, när jag väl knallade in i butiken var fullt med folk i kö och 360 hyllorna var tomma på såväl Eternal Sonata som The Orange Box (som var/är mitt andrahandsval). I brist på annat letade jag mig till PC hyllan för att leta någon gammal goding. Heroes V lockade rätt mycket med bra pris och expansioner, men väl i kassan frågade jag Pelle om de fått in "mitt" spel idag. Han grymtade lite och sa att han gömt dom i lagret då han inte vill bli utan då dagen är slut. Så till slut blev jag en lycklig ägare till ett av de vackraste spelen på länge. Både The Orange Box och Heroes V får vänta till ett senare tillfälle.

Jag har redan röjt mig 7 timmar in i äventyret och jag har njutit av varenda sekund. Rent visuelt är spelet en orgasm för ögonen. Karaktärs designen, miljöerna och framförallt musiken skapar gåshud längs ryggraden. Dock är ju inte spelet perfekt. Finns några småsaker man stör sig på lite för mycket. Till exempel osynliga väggar, att man inte kan styra kameran, att man inte kan hela utanförstrid förutom med potions och att man har för många karaktärer att välja bland. Endast 3st kan ta del av striden medan jag för tillfället har 6st spelbara vilket leder till en del frustration, jag vill ju spela med alla! Utöver det finns inget ont att säga. Stridsystemet är det bästa jag sett sedan Tales of Symphonia till GC. But enough yapping..

Har även fått böckerna från Gamemaniacs som jag beställde förra veckan. Nu när jag jobbar natt är det ett ypperligt tillfälle att plöja igenom dom från pärm till pärm. Även om det ska vara en hemlighet var nästa destination är vet väl alla redan om att det är Empires huvudstad Altdorf som står på tur. Vad jag läst än så länge så är den här delen ruskigt välskriven och det kommer bli en glädje att få spelleda den. Till skillnad från Middenheim där uppdrag efter uppdrag slängdes i knäna på äventyrarna är det här helt befriat från den delen. Väl inne i Altdorf är det eget arbete som krävs.

Jag har också upptäckt ett ganska fatalt fel jag gjort genom den första delen av äventyret. Nämligen pengarna. Om jag inte misstar mig har Mats aka Adolf lite över 600gc på sig. Vilket gör honom till en av Imperiets rikaste män. Old Worlds riksate män tjänar max 1000gc på ett år! Aldof har tjänat ihop sin summa på bara några veckor. En man av hans status och yrke ska i snitt tjäna 50gc per år. Konsekvensen av detta blir att det är näst intill omöjligt för mig som SL att motivera honom att spela vidare. Folk i Altdorf kommer betala cirka 10gc/person för att be dem utföra rätt farliga jobb. Vilket kanske blir ett problem för samtliga karaktärer som endast gör detta för pengar. Cuz there aint gonna be any... Kanske en tankeställare för alla som vill fortsätta rollspela att komma på en anledning till varför ni ger er ut på äventyr överhuvudtaget för jag vill inte tvinga på er en massa löjliga anledningar som inte passar in. För övrigt så uteslutar jag inte re-rollade karaktärer, ni får i så fall börja med en career advance.



Nästa helg är jag helt ledig, vilket betyder rollspel på Fredag och något annat på Lördag.

Kommentarer
Postat av: Krille

Lite roligt, då kan alltså Imperiets rikaste män endast köpa en pistol om året ungefär?

Postat av: Nick

Yeah I know... it's pretty fucked up... Informationen om hur mycket folk tjänar och sån skit finns i boken 'Old World Armouries', så jag antar att det är andra priser på utrustning också.

2007-10-21 @ 04:17:25
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se
Postat av: Edvard

Jag har aldrig sett ett rollspel som har haft en fungerande ekonomi. Det är ett designfilosofiskt problem - om spelutvecklarna anser att föremålens pris endast skall tjäna till att förhindra rollpersonerna från att äga den (vilket följdaktligen leder till att vissa saker som t.ex. pistoler blir svindyra) och SAMTIDIGT vill skapa ett samhälle som inte ser ut som det i D&D (där var och varannan bartender har ett par hundra tusen guldmynt undanstoppade någonstans) - då får man detta problem. Det är knappast logiskt att imperiets rikaste män knappt har råd att utrusta sig med en pistol, än mindre rustning, hästar - ja, fucking SLOTT som de äger.

I mitt och kubbes fall är ju problemet lätt löst, jag satte ju in i princip alla pengar på den och den banken - det lättaste är väl helt enkelt att säga att bankens valv blev länsade under upploppet i Middenheim. Det finns inga försäkringar i Imperiet. Kubbe pröjsade ju ut alla pengar för en fullplate som han aldrig fick - vi kan väl säga att smeden blev mördad och hans pengar och rustningar stulna.

Vad koggs och mads vill göra med kosingen är ju upp till dem - men jag vill passa på här att inflika att jag inte riktigt håller med spelutvecklarna om att spelare inte bör få hyfsat enkel tillgång till den utrustning som de känner definierar sin rollperson. Typ pistoler. Om man känner väldigt starkt att min karaktär blir riktigt jävla tuff om han kör med pistoler, då bör man nog få ha dessa pistoler. Regelmässigt finns det ingenting som motiverar deras astronomiska pris - ett armborst gör inte mycket mindre skada och det är i princip gratis.

2007-10-21 @ 13:50:36
Postat av: Edvard

Jag vill även passa på att förklara att grunden i penningproblemet naturligtvis ligger i en ovilja hos speldesignerserna att förstå hur de monetära strukturerna i ett sen-renässanssamhälle fungerar. Visserligen börjar det LIKNA dagens system, men det är ändå väldigt långt bort. Felet som spelutvecklarna gör sig skyldiga till är att de försöker dra likhetstecken mellan dåtidens ekonomiska idéer och institutioner (där bl.a. en dominerande tanke gällde förhållandet mellan import och export, där import sågs som ett nödvändigt ont och idealet låg i ekonomiskt självförsörjande inom ett avgränsat politiskt sammanhängande område. Detta uppnåddes bl.a med hjälp av extremt höga tullar, etc). Detta kallas för protektionism.

Resultatet? Guld, silver ansågs i sig som relativt värdelösa metaller. Deras enda egentliga värde bestod i deras status som mer eller mindre praktiska anvisningar och referensramar gällande handelsvarors värde. Fokus lades istället på inhemsk produktion, framförallt av krigsmateriel. Protektionism (och i ett vidare begrepp, merkantilism, även om detta begrepp är mindre applicerbart i fallet WFRP, då The Empire i mångt och mycket speglar det splittrade Tysk-Romerska riket där merkantilismens intåg kom först mycket sent) är intimt förknippat med nationalstatsprojektet och avsåg i de flesta avseenden att stärka staten, dels ekonomiskt men framförallt militärt (detta för att den nya tidens professionella arméer kostade den centraliserade makten enormt mycket mer i resurser än de forna feodalhärarna hade gjort). Följdaktligen torde militärt materiel som t.ex. pistoler inte alls vara särskilt oöverkomliga, SPECIELLT inte för någon som har haft anställning inom armén som KG:s Magnus.

Tja. Om speldesigners skulle ha lusten att läsa lite ekonomisk historia tror jag säkert att detta problem skulle krympa betydligt. Som det är så verkar man i mångt och mycket fokusera på fel saker.

2007-10-21 @ 14:11:48
Postat av: Nick

Ni behöver absolut inte förlora de pengar ni redan tjänat ihop. Problemet som jag ser är hur era karaktärer som i stort sett bara gör det här för pengarna kan motiveras att offra liv och lem för Imperiet utan betalning. I del 2 av äventyret finns det ganska stor chans/risk att ni inte ens kommer tjäna en shilling.

2007-10-21 @ 17:31:56
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se
Postat av: Edvard

För min del så spelar det faktiskt ingen roll, jag kan inte komma på något som jag direkt vill köpa för pengarna, och att resa runt med så mycket kosing innebär bara ett problem ändå.

2007-10-21 @ 17:43:02
Postat av: Kubbe

bara jag kan på nått sätt få ihop till dom trappings jag behöver för vampirehunter å witchunter så är jag nöjd

2007-10-21 @ 19:02:18
Postat av: Edvard

Du kan ju alltid sälja din poxmarkade lilla röv.

2007-10-21 @ 19:56:34
Postat av: Krille

Re-roll, schme-roll! Här ska inte rullas alls!

2007-10-22 @ 15:15:33
URL: http://thenoobschoolbus.blogg.se
Postat av: Nick

Äh, vi kör på som vanligt helt enkelt. Men bli inte förvånade då ni inte kommer få en enda krona för det ni gör ^^

2007-10-22 @ 16:17:27
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se
Postat av: Edvard

Då blire lir imorgon då, Altdorf here we fucking come! WOOOHOOOOO!!!!!!!!!!!!!

2007-10-25 @ 16:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback