Less than three

Läste en underhållande blogg om vilka MMO man spelat och vilka uppleveler och erfarenheter de har gett, så jag tänkte helt enkelt kopiera den i mitt eget syfte. Here we go! Som Mario brukar säga.

MMORPG var en rätt okänd genre för mig rätt så länge. För det mesta så brukade vi ha vanliga hederliga LAN där vi spelade både Starcraft, Warcraft och Diablo med varandra. Det var först när jag såg Ragnarok Online hos Klicken som jag fick upp ögonen för att sitta med polara och "LAN:a" utan att behöva flytta runt sina burkar. Och att spela ett RPG online var ju det närmaste man kunde komma de rollspelskvällar som var det stora intresset. Nog för att det skulle dröja drygt ett år tills jag satt på en fast uppkoppling och en hyffsad dator, men till sist så var jag där med en handfull av kompisar. Jag tog rollen som gruppens healer class - Acolyte - och spelade rätt mycket under ett par veckors tid innan jag tillslut blev less det eviga grindandet som spelet faktiskt består av.

Sedan skulle det faktiskt dröja tills jag träffade Sophie innan det händer något på MMO fronten igen. Via Universitetet och min klasskompis Morgan fick jag upp ögonen för vad beroendeframkallande spelen kunde vara. Han berättade anekdoter om hur man ringde runt och väckte folk när ens slott blev anfallet i Dark Age of Camelot och hur han "power-gameat" i Everquest och format ett av de första riktig stora gillena, och hur han nu gjort "misstaget" att börja spela World of Warcraft. Inte nog med att fick mig riktigt sugen på spelet, han gav mig dessutom ett exemplar av spelet. Fast även här skulle det ta ett tag innan jag började med spelet. Jag hade datorn, men var även fullt medveten om hur mycket tid det skulle kräva, så det blev inte förän jag och Sophie bodde ihop som hon tyckte att vi kunde börja spela det tillsammans.


Mitt första försök till en karaktär var en Human Warrior vid namn Gottfrid, men jag tog mig inte längre än level 21 innan jag gav upp drömmarna om att bli en storslagen krigare. Istället gick vi över till Horde och deras dåvarande unika klass Shaman, som jag faktiskt höll mig till ända till level 46 innan jag insåg att jag försummade alldeles för mycket av min tid.

Sen när jag äntligen köpte mig själv en Xbox 360 så införskaffade jag även Final Fantasy XI som då var nytt för maskinen men hade en par år på nacken som PC spel. Det var en väldigt annorlunda upplevelse, spelet var ju inte likt WoW på något sätt. Inte lika användar vänligt UI, communityn känndes mer svårtflörtad och ekonomin i spelet var helt förstörd. Det blev i alla fall en kort vistelse för min Humé Warrior.

WoW fick ett återfall då jag, Sophie, KG, Kubbe och Mats försökte göra en fem-manna grupp som skulle ta sig igenom spelet tillsammans. Det blev en Human Priest för mig denna gång och vi lyckades ta oss till level 30 ungefär innan vi tappade samarbetet. Folk blev lite för sugna på att levela i sin egen takt och våra karaktärer föll i glömska.

För min del blev det inge mer MMO förän jag och Sophie upptäckta Dungeons & Dragons Online: Stormreach som var det perfekta spelet för oss. Det vi gillade mest med de spel vi spelat var just instancerna, där man som grupp för chans att samarbeta mot ett större mål. Hela D&D:Online bygger på instancer så det blev många sena kvällar för oss i jakt på dess +4 föremål. Min huvudkaraktär blev denna gång en Human Cleric med klassik fullplåt, hammare och sköld som jag tog till level 5,3 (där 10,0 var max level).

Därefter gick ryktet om att "alla" skulle emigrera från WoW till det nya stor spelet Lord of the Rings Online. Vi var inte sena med att hoppa på det tåget, det blev till och med en collectors edition för min del. Det blev samma gäng som vi körde i WoW fast för mig blev det en Rohan (Human) Loremaster (det närmaste magiker man kan komma). Här blev det inte heller någon långvarig vistelse för vissa. En efter en gav folk upp och förflyttade sig tillbaka till WoW och vid slutet var jag själv på min häst någonstans i Rivendell. Men inte ens jag(!) kunde stå emot grupptrycket utan återvände med svansen mellan benen. Fast denna gång i form utav en Tauren Druid som jag faktiskt tog hela vägen till level 70 och till och med provade att raida med.

Därefter blev det ett stort uppehåll för min del. Jag visste att Warhammer Online skulle släppas vilken månad som helst (då trodde jag inte att jag skulle få vänta i 12 månader) så jag valde att spela annat tills vidare. När jag började inse att väntan skulle bli lång gjorde jag något kortare och blygsamma besök både till D&D Online, Vanguard och Tabula Rasa utan att stanna mer än någon dag.

Till slut så släppte de WAR och jag fick äntligen spela något jag verkligen längtat efter. Men längtan hade sitt pris. Dels hade man mentalt höjt spelet till skyarna och man blev ju en aning besviken då saker och ting inte visade sig vara som man tänkt sig. Visst var mycket bra med spelet, fast det kunde varit så mycket mer. Fast som med alla MMO-spel så måste man ge det tid. Jag hade ju lyxen att inte vara med WoW från början, utan kom in i en fas då det mesta var fixat. I WAR blev det dock ett flertal karaktärer, men den som kom längst var min Dwarf Engineer som tog sig till level 26.

Jag blev tillslut less WAR och bestämde mig för att återvända dit när de fått patch spelet och fått in några av de förlorade klasserna. Tills vidare valde jag att återvända till WoW som så många gånger tidigare. Den här gången var det ju med en ny expansion och en ny klass att spela. Så jag hoppade på det tåget och har nu en Troll Death Knight som heter Vezzlan och är level 72, och så sent som igår speccade jag om honom till en "Unholy/Tank" eftersom den guilden jag nu hänger med saknar en vettig sådan. Och vad som är extra roligt är att guilden jag spelar i (The Final Gathering) spelar igenom mycket gammalt material, förra veckan så raidade vi tex AQ för att de som inte varit där ska få se stället samt att plocka lite en achivement. I'm such a whore!

Som sagt vet jag inte vad som händer härnäst i MMO-djungeln för min del. Sophie har redan nu återvänt till WAR för att kolla läget där, och jag kommer nog med största sannolikhet följe efter tid så snart flytten är gjord och min WoW tid är över.


Kommentarer
Postat av: Krille

Kul att man kunde vara en sådan källa av inspiration XD

2008-12-09 @ 17:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback