4th

Då var beställningen från SF-Bok handel gjord. Det blev D&D 4th Edition med tillbehör. Jag är fullt medveten om att detta inte är det ultimata rollspelet utan mer som ett brädspel med mycket mer avancerade regler. Tror det blir alldeles lagom för den grupp jag har tänkt spela det med. Alla som vill är ju självklart välkomna att vara med, men syftet är att försöka spela ungefär 1 gång i veckan och kanske inte bara på helgerna om nu detta är möjligt. Ni som vill kan ju börja planera vad ni vill spela för ras/klass tills det nu blir dags att rulla tärning på allvar.

Raserna som finns är de vanliga Människa, Dvärg, Halvlängdsman, Alv och Halv-alv. Fast det har även tillkommit tre nya raser. Drakfödda (Dragonborn) som är precis som de låter en blandning av en människa och drake, som både kan spruta eld eller dylikt samt värderar ära mer än någonting annat. Tieflings som är en slags halvdemon (tänk dig en människa med stora horn på skallen och en lång svans). Och till sist Eldarin som är mer "magiska" alver till skillnad från sina kusiner som är mer "skogs-alviga". Klasserna har tagit steget mer mot MMO världen. Nu är det mer ärketyper i form utav Tank, DPS och Support.

Cleric - Är fortfarande klassen som är lite mer fokuserad på att hela och buffa framför att slåss. Men i och med att alla klasserna kan hela sig själv nu för tiden har Cleric fått en mer allsidig roll.

Fighter - Behåller platsen som den bästa köttskölden. Här är det bara attack, attack, attack som gäller. Enda nyheten här ska vara att du kan göra ännu mer skada än tidigare och att till och med dina missade attacker gör någon form av skada.

Paladin - En slags mix av de två ovanstående klasserna. Slåss hårt och tål mycket stryk.

Ranger - Ska vara den klass som kan göra absolut mest i skada och ha flest attacker. Kan väl tänka mig att deras svaghet ligger i att de tål lika mycket som en kobold med grå starr.

Rogue - Ska också ha blivit betydligt bättre än tidigare. Med hjälp av dexterity ska de vara betydligt dödligare med sina flank/sneak attacker samt att ska ha lättare att undvika inkommande attacker.

Warlock - Den typ magiker som står för destruktiv magi och förstörelse

Warlord - Kallas även för 4th Editions Bard. Buffar gruppens medlemmar samtidigt som han själv slåss.

Wizard - Ska ha riktigt stor variation på sin magi. Föredrar crowd control framför att spränga saker, sägs det...


Kommentarer
Postat av: Kubbe

Tiefling Warlock som heter Proteus Darkclaw typ...

2009-01-01 @ 01:50:10
Postat av: Marielle

Nu har jag startat upp en ny tävling med 3 gånger högre vinster än tidigare! Var med och tävla varje dag du med :-)

Postat av: Mats

Gissa.

2009-01-01 @ 03:04:38
Postat av: Nick

Sophie tänkte också spela Tiefling warlock. Och jag antar att Mad-Matz tar rollen som en dwarf fighter eller cleric

2009-01-01 @ 17:55:23
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Kubbe

men då byter jag till en alv ranger då så får vi mer variation

2009-01-01 @ 17:58:44
Postat av: Edvard

Alltså, får jag vara med? Om målet är "ungefär" en gång i veckan så kan jag nog vara med i de flesta fall, nu när jag flyttar ut från lägenheten (och alltså bor i Pite igen när jag inte är hos Linda och leker vuxen). Har ju lektioner nästan varje vardag nästa termin, så jag kommer spendera mycket tid i Pite.



Kan inte lova att jag är med varje gång, men efter att ha läst D&D4 känns det som att det ändå är av en ganska episodisk natur. Tror det kan funka om nån är borta lite då och då. Du spelade ju en sån karaktär när vi körde D&D förra gången.



Vore rätt så najs om vi kunde testa hur det funkar att jag är med, i alla fall. Saknar både er (framförallt) och rollspelskvällarna (också riktigt mycket).

2009-01-02 @ 20:41:44
Postat av: Edvard

Btw så vågar jag mig på en gissning att mats kör dvärg-fighter.

2009-01-02 @ 20:43:20
Postat av: Mats

Näe! Jag hoppar tillbaka till rollen som Cleric ^^

Fan också.. den där 00 rullen mot Bansheen känns fortfarande, jag vill ha revansch! Ett litet, bepansrat kylskåp med helande magi får det bli. :P

2009-01-03 @ 14:26:45
Postat av: Mats

Och med risk för dubbelpost så tror jag att jag talar för oss alla när jag säger att vi saknar dig också mannen :)

2009-01-03 @ 14:28:20
Postat av: Edvard

Undrar om dom inte gjort om clerics funktion i 4an en smula? Vet inte om de är samma odödliga kylskåp som innan, det känns som att alla klasser har fått tydligare roller i 4an. Jag tror att dom har sneglat mer än bara lite på WoW i det strävandet.

2009-01-03 @ 19:47:19
Postat av: Mats

Ooh, mycket möjligt. Tänkte inte på att tiderna ändras :)

2009-01-03 @ 20:44:08
Postat av: Nick

Sophie - Tiefling Warlock

Kubbe - Elf Ranger

Mats - Dwarf Cleric

Edvard - ett mysterium ;)



Du är självklart välkommen att spela med oss Edvard, blir precis samma som när jag hade min alv bard och bara var med då och då. Vet inte hur mycket vi kommer att spela, men minnst varannan helg då jag vet med 100% att jag är ledig, vardagar får vi väl anpassa oss efter folks skoltider osv. Inget som säger att vi måste spela till sent på natten vid varje tillfälle, går ju att hålla i kortare sessioner. Angående cleric så har den blivit lite sämre än tidigare men inte mycket. Nu för tiden så healer alla klasser sig själva, men både cleric och paladin kan ge ut ytterligare healande krafter. Så cleric är nog betydligt roligare att spela nu när han får slåss mer än tidigare. Skönt att vi i alla fall slipper kraftpaketet "Sir Björn" som åt instektsbjörnar till frukost ^^

2009-01-03 @ 22:31:02
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Edvard

Baserat på den där uppställningen funderade jag på straight up fighter, men jag tror nästan Mats kommer vilja köra en sådan. Nu ska jag inte lägga ord i munnen på honom, men av vad jag har läst av 4th och vad jag vet om Mats och hans spelstil så undrar jag inte om han kommer vara nöjdast med att lira en fighter. Möjligen en Paladin, då jag tror den mest liknar Cleric i AD&D2, som jag och matsan ju är mest vana vid via Baldur's Gate och rollspelet.



Jag lutar dock tungt mot Paladin själv, har en Don Quixote-karaktär i åtanke.

2009-01-03 @ 22:43:07
Postat av: Edvard

När spelar vi?

2009-01-03 @ 22:43:38
Postat av: Edvard

När spelar vi?

2009-01-03 @ 22:43:46
Postat av: Kubbe

när herr Niklas har fått böckerna antar jag

2009-01-04 @ 01:58:54
Postat av: Mats

Jo, nog är det kul att kunna banka ner buset med en redig klubba, men jag får stå fast vid Cleric tills ni andra har valt :D

2009-01-04 @ 12:51:19
Postat av: Edvard

Men vad mesiga ni är, varför måste man vänta på böckerna? Jag drog hem samtliga 4th ed-böcker igår på en halvtimme, var lite olagliga :P

2009-01-04 @ 13:20:18
Postat av: Kubbe

Shame on you Edvard :P

2009-01-04 @ 14:24:33
Postat av: Kubbe

Shame on you Edvard :P

2009-01-04 @ 14:24:45
Postat av: Edvard

Med den uppställningen kommer vi definitivt att behöva en tank, så då blir det paladin eller kanske fighter för mig. Men jag funderar på om mats vill köra cleric, det är inte längre en frontlinje-fighter. Det är en helare/buffare.

2009-01-04 @ 15:57:02
Postat av: Nick

Självklart ska ju Cleric stå vid fronten, men han är ju självklart inte samma "tank" material som Fighter/Paladin utan han klassas ju som en "leader" tillsammans med Warlord.



Har alla böcker i PDF också, men känns jävligt drygt att sitta och spelleda bakom en dator, så jag väntar hellre på att böckerna kommer.



Har även tänkt skriva ut och laminera alla "powers" till era karaktärer så att ni slipper sitta och bråka om boken ;)

2009-01-04 @ 17:02:02
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Edvard

Det var det jag menade, alla är ju frontlinjekämpar på sätt och vis, men dedikerade tanks har ju stora fördelar i 4th ed när det gäller köttsköldande. Bara en sån sak som armour prof. och sånt.

2009-01-04 @ 17:08:58
Postat av: Edvard

Fan, har du en laminator?

2009-01-04 @ 23:46:24
Postat av: Nick

Lol, nä, men jobbet har en, plus en väldigt fin färgskrivare.. helvete några förmåner på jobbet måste man ju ha!

2009-01-05 @ 11:25:17
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Edvard

Det är som jag då, har inte köpt skrivarpapper på flera år. Mycket lättare att sno från skolan.

2009-01-05 @ 11:41:19
Postat av: Mats

Fanns fina regler för Battle Clerics, är mycket intresserad av en Human eller Dorf antingen lawful good eller unaligned

2009-01-05 @ 13:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback