Now... It's Happening

Jag drabbades av en seriös släng av tristess för någon dag sedan, så jag gjorde som jag brukar. På med inlines och åka in till stan för att besöka min gode vän EB-Games. Sagt och gjort, nu äger jag både Battlefield: Bad Company och Final Fantasy Tactics A2 till DS. Jag har inte hunnit spela vidare långt i Bad Company, men än så länge är det mycket bättre än vad jag förväntat mig och det är ju alltid roligt att spela ett svenskt spel. FFTA2 (wow vilken förkortning) sitter Sophie och nöter nu samtidigt som hon spelar Final Fantasy XI till PC. Utöver det så har det varit extremt mycket film hos klanen Berg/Wendleman. Vi har hunnit se följande filmer den här veckan;

Cloverfield - Monster som stampar runt i Manhattan. Jag har lite svårt att sätta fingret på det. Men jag älskar verkligen den här filmen. Effekterna var asgrymma. Att filma allt med handkamera kan tyckas vara ett snålt eller fegt sätt att spara in pengar men i Cloverfield känndes det bara klockrent och jag skulle nog inte sett den annars. Högsta betyg till detta mästerverk som gav mig känslan man fick efter att ha sett Jurasic Park för första gången.

Horton hears a Who! - Jim Carreys animerade film som baseras på en av Dr. Seuss barn böcker. En elefant som heter Horton hittar ett helt samhälle i ett litet smutskorn som nu är i fara om de inte hittar en perfekt plats för sitt samhälle att vara på. Söt, barnslig och väldigt, väldigt rolig. Jag har aldrig varit mycket för Dr Seuss karaktärer som Jim har försökt göra film av tidigare men den här var lyckad.

10'000 BC - Ett riktigt botten napp. Grottmänniskor som jagar mamutar blir attackerade av "chaos marauders" som kidnappar hjältes flickvän. Så han tar sitt lilla träspjut och sin vän och ger sig ut i världen för att hitta henne. Dåligt skådespeleri med rätt trista effekter, nog för att jag måste säga att köttätande strutsar ta mig fan är läskiga.

Cleaner - Samuel L Jackson spelar en fd polis som nu arbetar med att tvätta rent efter lik som legat och ruttnat. Har åker som vanligt till ett hus och städar rent efter ett blodigt mord i ett av de lite finare kvarteren. När han kommer hem inser han att han glömde nyckel och åker dit nästa dag för att återlämna den. Men de som bor där känner inte till något mord som ska ha skett. Det var vad jag visste om filmen innan jag såg den. Och det var inte mycket mer än så. Din vanliga thriller där du inte vet vem man kan lita på förän sådär 10 minuter innan slutet. Helt klart sevärd men inte så mycket mer.

Surf's Up - Mer animerat, denna gång om en pingvin som vill åka till Hawaii och surfa i den årliga "Big Z" tävlingen. Som vanligt glider dessa små historier rakt in i mitt hjärta och jag gråter alltid i slutet då vänskap alltid segrar. Sen blir det ju inte sämre när Jon Heder (Napoleon Dynamite) spelar den extremt flummiga kycklingen "Chicken Joe".

The Happening - Shyamalan (som gjort - the Village, Signs, Lady in the Water etc) ställer till med kaos i nordvästra USA. Plötsligt börjar alla ta livet av sig. Det börjar i de stora städerna men sprider sig snabbt som vinden till mindre och mindre samhällen. Mark Wahlberg spelar en lärare som försöker överleva det hela. Även om det började rätt spännande så tappade filmen tempo riktigt snabbt och det hjälpte inte att valet av skådespelare var riktigt uselt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback