Fun and games

Lite nya saker har anlänt till mitt förfogande. Nya Warhamer 40K 5th Edition med tonvis av fluff och regler jag måste läsa på så snart jag tar mig tid. Nya Dark Elves army book som egentligen inte var så överdrivet intressant. Gillar dock deras "nya" assassins och special characters, men det blir svårt att bygga upp en arme på bara dem. Killen med "bläckfisk-masken" var bland de häftigaste jag sett på länge och hans bakgrund känns jävligt Lovecraft inspirerad. Sånt gillar jag.

Sen så sitter jag även och bläddrar bland Dungeons & Dragons 4th Edition böckerna som är rätt underhållande. Massor med klassikt dungeon crawl blandat med MMO termer och inspirationer. Fast det bästa av allt hittade jag under Game Master boken. Där fanns en lista över "alla" typer av rollspelare och hur de beter sig. Så jag tänkte snabbt passa på att presentera min egen lilla grupp, allt kanske inte passar in, men rätt mycket så ta det med en nypa salt. Sophie och Edvard kommer inte med på listan dels för att jag spelat med dem för lite och dels för att de har bitar från alla som nämndes i boken.



Kubbe - The Watcher

A watcher is a casual player who comes to the game because he wants to be part of the social event. A watcher might be shy or just really laid back. He wants to participate, but he doesn’t really care if he’s deeply immersed, and he doesn’t want to be assertive or too involved in the details of the game, rules, or story. He enjoys the game by being part of a social circle.

A watcher . . .
- Shows up to be a part of the group.
- Helps calm disputes by not being as attached to the game.
- Often fills a hole in the PC group, facilitating the fun.

Engage the watcher by . . .
- Never forcing him to be more involved than he wants.
- Accepting that he’s fine with his watcher status.
- Prompting him when he needs it.

Be sure that the watcher doesn’t . . .
- Distract the other players with TV, a video game, or surfing the Internet.
- Disappear from the table at crucial moments.


KG - The Storyteller

The storyteller is a player who prefers the narrative of the game to individual character motivations and personality. This player sees the game as an ongoing chronicle of events in the fantasy world, and he wants to see where the tale goes. For the storyteller, the rules are there to support the game’s ongoing story. He believes that when the rules get in the way, the narrative should win. Compromise for the sake of the story is more important than individual character motivations.

A storyteller . . .
- Often provides an extensive background for his PC.
- Works hard to make sure his character fits the story.
- Likes dramatic scenes and recurring characters.
- Prefers adventures that include at least some plot.

Engage the storyteller by . . .
- Facilitating his PCs background development.
- Using his background to help define adventures and nonplayer characters.
- Including at least a little plot in every adventure.
- Recruiting him to record important events and encounters.

Be sure that the storyteller doesn’t . . .
- Insist on making his character the center of the story.
- Dictate other characters’ actions to fit his idea of the story


Mats - The Slayer

The slayer is like a power gamer, but she is even easier to please. She emphasizes kicking the tar out of monsters. Maybe she does so to let off a little steam in a safe way, or she likes the joy of feeling superior. Perhaps it’s the pleasure of having the power to mete out punishment to villains.

A slayer . . .
- Optimizes like a power gamer.
- Might pick simple options to get into the action quicker.
- Spends less time on story and roleplaying elements.
- Wants to fight monsters and take bold action all the time.

Engage the slayer by . . .
- Springing an unexpected battle when the slayer looks bored.
- Making some battles simple and others more complex.
- Vividly describing the havoc the slayer wreaks with powers.
- Recruiting her to track initiative during combat.

Be sure that the slayer doesn’t . . .
- Ruin adventures by killing monsters the characters should talk to.
- Rush past social and skill challenge encounters to the next fight.



Kommentarer
Postat av: Edvard

Det är helt i sin ordning att du inte har någon spelartyp på mig, då jag är den kvintessentielle spelledartypen. Som spelare är jag nog mest jobbig, sitter och försöker ta över spelledarens jobb. Om det finns någon disruptiv typ så är det säkert jag.

2008-07-30 @ 23:18:44
Postat av: Edvard

BTW så är 4th ed förskräckligt. Det är i princip ett brädspel med ett fåtal rollspelsmoment insprängda. I mångt och mycket är det samma sak som Warhammer Quest, fast med 600 sidor regler (alltså 1000 ggr drygare).



Seriöst talat så tycker jag AD&D2 är optimalt för D&D-röj. Det är tillräckligt löjliga och detaljerade regler för att spelet skall stötta det lättsamma brädspelsstuket som man vill åt, men reglerna är samtidigt tillräckligt lösa i kanterna för att man skall kunna handvifta en del av de mest tidsödande och jobbiga grejerna. Det funkar inte i 4th - du MÅSTE ha STENKOLL på SAMTLIGA regler, annars brakar systemet samman. Jag hatar det, inte fan orkar jag lära mig den skiten.

2008-07-30 @ 23:24:04
Postat av: Edvard

Funderar också lite över den inledande meningen som beskriver KG: "The storyteller is a player who prefers the narrative of the game to individual character motivations and personality."



Är det inte snarare tvärtom? Att KG föredrar individuella karaktärers motivationer och personlighet framför den narrativa strukturen och den eventuella plotten?

2008-07-30 @ 23:26:29
Postat av: Kubbe

So true angående mej :D

2008-07-30 @ 23:38:23
Postat av: Nick

Nu när jag suttit och läst en del i 4th så inser jag hur jävla drygt det är. Visst, har man en duktigt SL kan man nog få ut rätt mycket av spelet om man nu vill spela ett dungeon crawl extrawaganza.



Och som sagt, allt stämmer nödvändigtvis inte in på spelartyperna, men rätt mycket. Finns faktiskt en typ som fick mig att tänka på dig fast det var fortfarande rätt mycket som inte stämmde där också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback