I'm blue

James Cameron är ett jävla geni! Jag kan inte säga så mycket om filmen för inga ord kan göra den rättvisa, men jag älskade den. Avatar var fenomenal och gjorde mig helt stum av beundran. Det här var utan tvekan årets blockbuster och lätt top 3 någonsin i mina ögon. Få filmer har fått mig att tappa hakan och tiden att flyga förbi i bio stolen. Jurasic Park var en sådan film, och lika så Sagan om Ringen.

Avatar hade ju såklart sina små skönhetsfläckar, men man måste ju självklart se den för vad den är. Även jag kan ta på mig kritikerkepsen och påpeka att detta bara är "Dansa med Vargar" ute i rymden med en skurk som osar kliché så fort han kommer i bild. Men faktum är att inga av dessa små petitesser förstör min upplevelse. Jag ser det som en väldigt enkel histora att ta till sig med mycket djup och karaktärer som inte på något sätt känns unika, utan bara verkliga.

Missförstå mig inte nu. Jag säger inte att det här är den bästa filmen någonsin, för det kan ingen vara. Detta är en blockbuster i sin rätta bemärkelse. En film som ska få en att tappa hakan och sitta klistrad framför bio duken. Den behöver absolut inte berätta en tragisk saga om lidande, eller slänga ur sig en masa plöstliga och oväntade vändningar. Det ska bara vara ren och skär nöje, vilket Avatar är.

Merci buco Cameron!



Kommentarer
Postat av: Krille

Spelet ska visst vara rätt kasst. Är vi förvånade?

2009-12-21 @ 10:19:37
Postat av: Nick

Naje.. egentligen inte.. men vissa hade ju hoppats/spått på att det skulle bli ett "lyckat" licensespel

Postat av: Krille

Well tbh, lär vara mycket bättre än många andra filmlicensspel. Men det säger ju inte mycket ^^

2009-12-21 @ 18:17:35
Postat av: Edvard

Filmen känns som ett spel-till-film-projekt som gått i stöpet. Spelet känns som ett film-till-spel-projekt som gått åt pipan. Ironi i ordets rätta bemärkelse. Frågan är vilka kreativa och konstnärliga krafter som egentligen har varit i farten i skapandet av denna soppa.



Åh, just det. Inga alls. Okej. My bad.

2009-12-21 @ 18:37:27
Postat av: Nick

Nä precis, vad man kan kalla ett "lyckat licensespel" är ju relativt nu för tiden.



Jag tror du Edvard är lite för gammal och gubbig för denna film. Alla älskar inte att röka pipa och klä sig i tweed ;)



Skämt åsido. Ska bli kul att höra mer om vad du upplevde så fruktansvärt dåligt som "alla" andra missade :)

2009-12-21 @ 20:23:49
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Edvard

Jag raljerar naturligtvis en smula, men bara en smula. Jag har faktiskt en ganska intressant tolkning av filmen också, som till viss del förklarar det som jag finner otillräckligt, övertydligt eller rent ut sagt förvirrande. Som med de flesta filmer går även Avatar att tolka på flera plan.



Och ja, jag har sett betyget på IMDB, 8,9 - det är fan inte kattskit det...

2009-12-21 @ 22:01:30
Postat av: Edvard

Å andra sidan, ju mer jag ser av folk som hyllar Avatar, desto mer sugen blir jag på att starta Arge Edvards Filmblogg där jag bara tok-rantar kring film.

2009-12-21 @ 22:02:59
Postat av: Nick

Äh, en bra rant är underhållande att läsa oavsett om man delar dess åsikt eller ej. Go nuts edvard!

2009-12-22 @ 07:18:12
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback