How it should
Det är fortfarande väldigt likt ettan när det gäller att plocka på sig viktiga punkter för att få "pengar" till trupper och ström, samt att man måste i många fall även hålla Control-/Victorypoints för att vinna matcherna. Man har fortfarande 1 huvudbyggnad som man använder för att kalla in fler trupper. Denna bas går sedan att uppgradera 2 gånger för att få tillgång till mer utrustning och nya typer av trupper.
Mycket fokus ska ju ligga på hjältarna, vilket jag inte riktigt kände av. Alla raser kan välja mellan en offensiv, defensiv eller en tredje som kan variera beroende på ras. Nu har jag bara hunnit prova Eldar, Space Marines och Nidz' som hastigast men jag upplevde att mina hjältar inte tillförde allt för mycket till striderna. Det krävs nog en hel del micromanagement för att få ut så mycket som möjligt av dessa karaktärer. Detsamma gäller nog trupperna, om du nu inte bara tänker använda vanligt infanteri.
Något som jag däremot gillade var sättet man fick nyttja terrängen på. Man kan alltid se hur och vars trupperna kommer ställa sig i skydd innan man skickar dem. Och det är verkligen A och O med att stå bakom en mur när man blir beskjuten eller framför den. Till och med Space Marines känns klädda i Flak Armour i vissa situationer.
Till sist så har jag även problem med systemkraven. Jag ligger faen på gnällen till att överhuvudtaget kunna spela spelet. Alla mina inställningar när det gäller grafiken är på Low eller Off, men jag får ändå en varning varje gång jag är med i ett game att mina inställningar är för höga, vilket i sin tur medför lagg.
Nu är det bara att testa spelet lite mer och köpa mer RAM till datorn. Tror spelet kommer bli riktigt bra, vi är ju bara i betan än så länge.

or not?
Starcraft! Blizzard! Omgwtf lol! Blizzard kan göra CG och hitta bra röstskådespelare men Starcraft 2 kommer vara Starcraft i snyggare skinn. Dawn of War 2 revolutionerar strategigenren.
I'm with you Wigga!
Nu tar du väl ändå i så du spricker? Revolutionerar? SÅ fruktansvärt nyskapande är det väl ändå inte, komponenterna har ju funnits där sedan tidigare. Jag kan köpa att den FÖRNYAR genren.
Kan man någonsin ta i när man talar om 40K? ^^ Visst ok, det kanske inte revolutionerar men det är väldigt annorlunda. Squad based, cover mechanics, slut på basbyggande och resurshantering och mer fokus på strategi. Givetvis finns det kvar en hel del micromanagement och snabba reflexer något som kanske inte ska ha så mycket att göra med ett strategispel men... det finns fan Orks!