No winners, just survivors

Det gick helt förbi mig att det nya Blood Bowl till PC faktiskt släpptes i fredags. Upptäckte att jag hade en massa oläst mail från Cyanide som erbjöd mig att köpa spelet och ladda hem det från deras hemsida. Jag har tidigare suttit och funderat på om man ska ha det till PC eller 360, och PC känndes fort som det naturliga valet då alla mina gamla BB polare lär köpa det till PC och för att uppdatering/patcher kommer mycket fortare dit.

Än så länge har jag bara provat att spela den "turn-baserade" varianten av spelet och inte realtid, så jag kan ännu inte uttala mig om den varianten är vettig eller ej. Däremot har jag hunnit nöta turn-baserat rätt rejält med två lag. Spelets upplägg är ju nästan identiskt med www.fumbbl.com som använder sig av en väldigt simpel Java motor.

Till skillnad från ovanstående webbspel kan man välja att spela det nya BB i två versioner. Antingen som "Classic" som bygger på 5.0 reglerna eller som "Blitz" som har ett par exklusiva nyheter man inte sett tidigare. Båda versionerna går att spela turn-baserat men Blitz funkar även med realtid systemet. Det nya med Blitz är att man kan köpa ny utrustning till sina spelare, skaffa sponsorer och köpa en massa olagliga aktiviteter inför matcherna. Vill man ha ut lite mer än bara statergispelet är Blitz the way to go.

I övrigt är spelet relativt likt brädspelet det ska gestalta. De spelbara lagen är färre (förmodligen med att kunna locka med kostsamma expansioner), du kan endast spelat - Human, Orc's n Goblins, Dwarf, Wood Elfs, Skaven, Lizardmen, Chaos och sist och minst bara Goblins (med vapen). Alla lag kan köpa sina vanliga spelade och 1 Big Guy vilket i dvärgarnas fall är en Death Roller (som kan levela!!) och hyra 1 Star Player för en match, vilket ofta är en mycket kostsam historia.

AI:n i spelet är helt okej. Spelar på Normal för tillfället och även om jag vunnit 9 av 10 matcher tycker jag inte datorn är överdrivet korkad. Den fokuserar alltid på att göra mål framför att skada ditt lag (nog för att den oftas lyckas med det också). Den anfaller alltid med "cage-taktiken" och lämnar aldrig sin bollhållare öppen eller ensam. I "Blitz" köper datorn gärna ett par fusk för att försvåra saker för dig.

Överlag känns detta som ett väldigt välgjort spel, precis som brädspelet och som webbspelet. Fördelen här är bara att du kan spela mot datorn och att du får ett väldigt grafiskt tilltalande spel. Tills min Xbox är tillbaka från lagning kommer nog storsta delen av min fristid spenderas med det här.


Kommentarer
Postat av: Edvard

Hörru! Vi är ett gäng som vill hitta på lite bus till helgen. VHAT SAY YOU?

2009-06-30 @ 23:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback