Co-optimus

Sitter och funderar lite över min nästa Top 10 lista. Tänkte basera den på mina favorit Co-op spel, men en sådan lista skulle bli väldigt lång. Så jag tänker ha vissa begränsningar. För att göra listan lite "intressantare" tänkte jag låta bli att använda Xbox 360, Playstation 3 och Wii spel. Inte heller räknar jag MMO's som Co-op. Det blir helt enkelt spel som jag lirat som krävt en (eller flera) fysiska personer i soffan genom åren. Inget Gears of War, Modern Warfare, Resident Evil 5 eller New Super Mario Bros.

Here we go!


Number 10 - "Final Fantasy: Crystal Chronicles"



Spelet krävde en hel del för att kunna spelas ordentligt. 1st Gamecube samt själv spelet räckte inte. Man behövde dessutom 1st Gameboy Advance per spelare. Spelet hade dock sin vanliga FF charm med söta raser som man kunde spela lite hur man ville. Det största felet låg dock i att en i gruppen alltid var tvungen att bära en bägare som gjorde att man dessutom gick mycket långsamare. Vi hade i alla fall ett par roliga kväller med spelet tills vi tröttnade.

Number 9 - "Golden Axe"



En Barbar, en Amazon och en Dvärg är ibland allt man behöver för att rädda världen. Det kom en hel drös med Golden Axe spel under Mega Drive tiden - och alla var perfekta för att hyra en helg för att sedan spela dem sönder och samman. Blev man sedan less på att sparka tomtar och luffare kunde man ge sig på varandra.

Number 8 - "Rush n' Attack"



Ett spel som snart kommer få sig ytterligare en remake. Detta var det spel man drog fram när man inte hade så mycket bättre för sig. Tror aldrig jag klarat ut det på NES. Hela spelet är en lång övning på ens psyke, och efter ett par timmars nötande sitter i alla fall de 3 första banorna i ryggmärgen.

Number 7 - "Splinter Cell: Chaos Theory"



Jag har alltid älskat Splinter Cell serien. Kommer skaffa nya Conviction så snart jag kan, och det är främst av en anledning, Co-op. Det spelläget introducerades redan i Chaos Theory och var rent utav sagt förbannat roligt. Jag och Marcus nötte det många timmar tillsammans, och det var riktigt tillfredsställande när ens plan föll på plats.

Number 6 - "Obscure"



Obscure var det första (så vitt jag vet) skräckspelet med en Co-op story. Spelet i sig var inte direkt läskigt utan mer en "high-school-slasher". Styrkan låg dock i att man kunde sitta två personer och skrämma upp varandra mer än vad spelet gjorde. Undrar varför inte fler spel gjorts av denna sort?

Number 5 - "Zombies ate my neighbors"



Helt klart ett spel jag skulle vilja se en remake eller uppföljare på. Frägglad grafik, roliga monster och intressanta vapen. Kommer fortfarande ihåg de hysteriska mördar-bebisarna man slängde läsk på och Motorsågs-galningarna man fick distrahera med en clown eller slösa raketer på.

Number 4 - "TMNT"



SNES, NES eller Mega Drive spelade ingen roll, skölpaddorna fanns på alla plattformar. Favorit var väl egentligen på SNES då man fick möjlighet att besöka olika tidsåldrar. Jag skaffade remaken på NES klassikerna till Xbox med aldrig Turtles in Time som folk tydligen var rätt besvikna på.

Number 3 - "Diablo"



Gamla Diablo var som bäst när man kunde sitta hemma hos någon och LAN:a på det hederliga sättet. Ett varmt minne är när "Klicken" sa att man aldrig ska slå sönder tunnor i spelet och i nästa ögonblick hittar Tjernlund en episk rustning av att slå sönder just en tunna.

Number 2 - "NHL"



Valfri årgång mellan 94 - 97. Antalet tuneringar vi har haft i dessa spel genom åren går inte att räkna. Vissa helger lånade vi ihop ett par extra kontroller från kompisar och lirade 4 - 8 spelare samtidigt. Mer episkt och massivt än så blev det inte i den åldern.

Number 1 - "Secret of Mana"



Kanske ett lite väl uppenbart val som plats 1, men SoM är och förblir ett av de bästa rollspelen någonsin i mina ögon. Första gången jag fick spelet förklarat för mig var det som "ett Zelda som man kan spela 3 pers i". Köpte faktiskt aldrig detta spel, men med tanke på hur ofta man hyrde det borde man nog gjort det. Co-op och japanskt pixel rollspel i perfekt harmoni.

Kommentarer
Postat av: Krille

Crystal Chronicles borde kommit högre upp. Min Firaga Yuke vid namn Akuma ägde allt och alla ^^ God damn, those are some nice memories. Diablo med, specielt när Mats skaffade det till Playstation och alla ville spela där istället för PC, liksom lol ^^ Good times, good times. Solklar etta där med SoM, spenderade ett helt jullov när spelet var nyss med en polare och körde igenom det. Skulle ge min högra arm för en SoM i fint skick MED kartan.

2010-04-25 @ 15:58:20
Postat av: Krille

PS. Streets of Rage är bättre än Golden Axe. D.S.

Postat av: Nick

FF:CC är 10:a mest pga det otroligt dryga bägar-bärandet och att man var tvungen att ha gameboy till alla. Jag skaffa tom ett extra gameboy bara för att vi skulle spela 4pers. I teorin ett superbt spel, men lite halvdassigt utförande på sina platser.



Funderade faktiskt över att ta med Streets of Rage istället för Golden Axe. Men det var först på senare år jag började spela Streets. Hade 4 Golden Axe spel till min Mega Drive, så det är väl mest pga nostalgi den fick vara med istället.



Skjut gärna iväg din egen top 10 med samma tema vet ja. Vill gärna veta vilka andra bra co-op spel som finns men som jag missat.

2010-04-25 @ 16:37:13
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Krille

Haha, ja kanske det. Jag är dock sämst att skriva i bloggen. Har inte riktigt din output. Förresten, verkade ju klart som att Square och Nintendo lyckades rätt bra då de fick dig köpa extra gameboys ^^ Men håller med, riktiga judefasoner.

2010-04-25 @ 17:31:04
URL: http://thenoobschoolbuss.blogg.se/
Postat av: Macce

Missat denna, jag och Klicken har faktiskt varvat Rush N' Attack på Nintento 8 bitars. SNES är ju fusk. Jag klarade bossen själv i princip för Klicken dog tidigt :)

2010-05-29 @ 20:18:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback