Ultramarines the Movie



Igår såg vi Ultramarines: the Movie (om det nu ens är filmens riktigt namn). En animerad spelfilm på 76 minuter, i vad som måste vara ett botten rekord i handling, animation och allt annat dramaturgiskt. Nu hade man ju såklart inte förväntat sig ett mästerverk i klass med vad Pixar och Dreamworks slänger ur sig. Jag är väl medveten om att deras budget har varit låg... men frågan är väl då om det ens var värt att producera denna skit?

Till att börja med så är animationerna i klass med FMW sekvernserna vi såg på i början av 90-talet. Alla marines ser lika gamla och tragiska ut, deras rörelser är alldels för stela och samtidigt för simpla.

Handlingen kan jag inte ens beskriva då det knappt fanns någon. Ett gäng marines beger sig till en öde planet för att leta några andra marines. Ett tredje gäng med marines (läs Chaos Marines) kommer och anfaller dem. De goda vinner. The end. Oh noes, a spoiler!

Jag hade inte ens stora förhoppningar på storyn. Om det är något man lärt sig från 40K's universum så är det att det finns extremt mycket mytologi och händelser att berätta. Ändå envisas filmen skapare om att 90% av filmen består av walk-and-talk. De övriga 10% är för- och eftertexterna samt de få action sekvenser som inte ens når upp i Dawn of Wars klass.



Älskar hur han försöker rädda hela situationen genom att säga hur man ska se filmen och tänka hur det var när man som 12 åring upptäckte Warhammer (What the fuck?). Och hur nästa försök till att säga något positivt är "this is something I'm gonna buy and play in the background while I'm gaming with my buddies". Dude, du tänker inte ens se filmen med dem?!



En betydligt mer rättvis recension av filmen. Men undvik den i vilket fall som helst.

Kommentarer
Postat av: 8bitninja

Bättre än väntat men ändå horribelt dålig, if that even makes sense at all.

Postat av: Klicken

Jag tyckte den var klart godkänd, dock inte mer. Jag tror att folk har förhöga förväntningar på filmen, inklusive er 2 ;)

2011-01-03 @ 22:18:01
Postat av: Pelles Reality

All your bases belongs to us.Surrender or die ... We are the Utramarines.Huuraaa. :)

2011-01-08 @ 23:44:57
Postat av: Schlarbi titti

Tyckte den var skaplig, nått att ha på för att vila ögonen. Jag hade faktiskt väntat mig epic fail (jag menar, 70 minuter warhammer 40k gjort av en b-studio?) men blev positivt överraskad när jag insåg att det bara var en fail. Många klagar på att powerarmorn inte såg tung ut, och till det kan jag bara härleda till fluff: Power Armor är lika betungande att gå omkring i som sitt eget skin tack vare intern hydralik, gyroskop och massa annan teknik. Alltså borde de inte "gå tungt" etc. Hallå eller, det är Space Marines vi talar om X)



Dock håller jag med på alla punkter vad gäller handlingen. I en värld så full av fluff och historik borde de väl kunna hitta på något mer engagerande än "gå dit, snacka med andra marines, gå tillbaka igen" handlingen. Kunde de inte bara tatt något slag ifrån fluffen, säg andra eller tredje invasionen av Armageddon? Eller helt enkelt valt ett chapter med lite mer intressant historia än "De är ultramarines, de saknar brister, de är bäst."



Jag tror det handlar mer om lathet ifrån producentens sida än någonting annat. Simpel story = lite animationer, lite dialog. Vilket är roten till det onda i denna filmen. Var fanken är storyn?



Och varför kaxar sig rekryter(!) med Apothecaryn? Väktaren av chapterets geneseed? Show some respect, amatörer.

2011-03-06 @ 20:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback