A Game of Dices
Green Ronin har tagit över lincensen för A Song of Ice and Fire (aka A Game of Thrones) rollspelet och har hunnit med att släppa en ny grund bok, samt spelledarskärm och ett äventyr. På hemsidan har man möjlighet att ladda hem ett PDF på 36 sidor som innehåller lite kortfattade regler med ett äventyr och några färdiga karaktärer.
Spelets regler förhåller sig lite annorlunda mot de spel jag är van att leda. Till att börja med så har man, likt Trudvang, tagit bort attributenhelt och hållet. Här finns det inget som mäter ens karisma, smidighet eller psyke. Fokus ligger istället på de olika färdigheterna man har/får så som Cunning, Deception, Fighting, Status och Warfare för att nämna några. Man har även möjlighet att fördjupa sig i varje förmåga för att få lite extra bonus på tärningsslagen.
Tärningssystemet består helt av T6:or. Man rullar det antal tärningar man har i en färdighet och adderar resultatet. En specialicering i tex Yxor kan exempelvis ge dig 5 tärningar där du adderar ihop de 3 bästa till ett slutresultat. Eftersom spelet bygger på George Martins noveller innebär strid nästan alltid död, eller i alla fall någon form av svårläkt skada. Så utöver strid är dialog och framförallt diplomati en stor del av spelet.
De dialoger av större betydelse för ett äventyr utkämpas likt en strid, men där hot, övertygelse och bluffmakeri används som vapen. Det är lite svårt att förklara men systemet ser i alla fall mycket lovande ut, fast det går nog precis lika bra att "bara rollspela" alla dialoger i ett äventyr. Man bör se det hela som ett alternativ för de rollspelsgrupper som föredrar att rulla tärning framför rent rollspelande.
Nu vet jag inte om det är så aktuellet för mig att inhandla detta spel. Att vara bekant med böckerna, och helst av allt läst och uppskattat dem känns som det största kravet. Men att provspela med Quick-start reglerna kanske kan bli av.
Spelets regler förhåller sig lite annorlunda mot de spel jag är van att leda. Till att börja med så har man, likt Trudvang, tagit bort attributenhelt och hållet. Här finns det inget som mäter ens karisma, smidighet eller psyke. Fokus ligger istället på de olika färdigheterna man har/får så som Cunning, Deception, Fighting, Status och Warfare för att nämna några. Man har även möjlighet att fördjupa sig i varje förmåga för att få lite extra bonus på tärningsslagen.
Tärningssystemet består helt av T6:or. Man rullar det antal tärningar man har i en färdighet och adderar resultatet. En specialicering i tex Yxor kan exempelvis ge dig 5 tärningar där du adderar ihop de 3 bästa till ett slutresultat. Eftersom spelet bygger på George Martins noveller innebär strid nästan alltid död, eller i alla fall någon form av svårläkt skada. Så utöver strid är dialog och framförallt diplomati en stor del av spelet.
De dialoger av större betydelse för ett äventyr utkämpas likt en strid, men där hot, övertygelse och bluffmakeri används som vapen. Det är lite svårt att förklara men systemet ser i alla fall mycket lovande ut, fast det går nog precis lika bra att "bara rollspela" alla dialoger i ett äventyr. Man bör se det hela som ett alternativ för de rollspelsgrupper som föredrar att rulla tärning framför rent rollspelande.
Nu vet jag inte om det är så aktuellet för mig att inhandla detta spel. Att vara bekant med böckerna, och helst av allt läst och uppskattat dem känns som det största kravet. Men att provspela med Quick-start reglerna kanske kan bli av.
Kommentarer
Trackback