Oh, it's on!

2010 verkar inleda spel året i über-våldets tecken. Hack-n-slash har aldrig varit hetare och kvalitén har nog aldrig varit så här bra på en så vanligtvis tam genre. Jag har själv alltid sett hack-n-slash genren som Äventyrs/Plattforms-genren elake lillebror. Det var först när jag spelade Devil May Cry och senare God of War som jag verkligen fick upp ögonen för dessa spel. Och mer av det goda kommer nu.

Nu i Januari har 2st intressanta titlar släppts. Darksiders och Bayonetta, senare (i Februari och Mars) så kommer även Dantes Inferno och God of War 3. Kan ju inte påstå att någon av ovanstående titlar verkar dåliga eller ointressanta, men att skaffa alla 4 kommer nog inte hända mig, men det är ändå kul att leka med tanken och ställa spelen mot varandra.



Darksiders utvecklas av Vigil Games (som kommer att utveckla det kommande Warhammer 40K MMO spelet) och som även är deras första spel ut på marknaden. Spelet har en väldigt säregen design som bara dryper utav comic-book. Starka klara färger och överdrivna monster, dessutom är Mark "Skywalker" Hamill med och gör röster. Kortfattat handlar spelet om en av de 4 Apostlarna, nämligen "Krig". Skit har hänt, apokalypsen har kommit för tidigt and what not. Krig/War beskylls. Du ska mörda änglar och demoner (och Dan Brown) för att allt ska bli bra igen. Darksiders ser väl egentligen på pappret ut som den svagaste av de fyra ovannämnda spelen, men det är ändå det här som tilltalar mig mest.



Bayonetta kan man väl se som en spirituell uppföljare till Hideki Kamiyas tidigare spel - Devil May Cry. Här tar man rollen som Sara Pal.. eh.. häxan Bayonetta. Hon är klädd som en slampig bibliotekarie och har revolvrar på sina skor... och hon blir naken när hon använder sig av sina krafter (Åh, japan, ni och era galna ideér). Ärligt talat tror jag bara att man får migrän om man ens försöker sig engagera sig i det här spelet, men det hindrar det ju inte från att se helt mind blowing ut. Helt vansinnigt tempo och de mest intensiva boss-fighterna någonsin utlovas och infrias. Äventyret ska dessutom klockas in på cirka 15 speltimmar, vilket jag anser är rätt mycket för denna typ utav spel. Bayonetta ligger då som en stark 2:a på min "do want" lista.



Dantes Inferno kan ju tyckas vara ett seriösare spel, efter som det på något sätt byger på Dantes Gudomliga Komedi. Dante är din vardaglige riddare under korståget i Acre där han är och smiskar musilmer på Kung Richards begäran. Efter att ha blivit mördad och lämnad inför döden (jepp, killen i den trasiga morgonrocken och lien) så bestämmer sig Dante för göra något åt saken. Har spöar döden, stjäl hans bonde redskap och ger sig på ett personligt korståg ner i helvetet för att rädda sin fru som är fast där nere. Spelet lät som en riktigt dålig version på God of War till en början, men efter att ha sett lite spel sekvenser så verkar även det här kunna bjuda på lite masslakt i Satans domäner.



Sist, men definitivt störst är God of War 3. Det här är en serie som jag gav mig på först i fjol i samband med att min Playstation 2 blev återställd. Inte helt oväntat så var det här spelet precis lika bra som jag hade förväntat mig och det blev ett maratonspelade från början till slut. Nu får sig triologin en avslutning på bästa sätt. Synd bara att jag inte har en Playstation 3 för att kunna ta del av denna episka saga. Kratos är i alla fall sur på de tokiga gudarna och klättrar upp för Olympus för att ha ett snack med Zues, men vi vet alla att hårdingar som Kratos snackar med nävarna (nävar som dessutom är formade som två enroma lejonhuvuden).

'

Kommentarer
Postat av: Krille

Darksiders bör för det första inte jämföras med de övriga och Bayonetta har inget i listan att göra pga att det är pure action, zero exploration. Darksiders är som Legacy of Kain som är som ett mer actionfylld Zelda med uppgrademechanics från God of War. Däremot är det spot-on med Dantes Inferno och GoW, de är samma spel i annorlunda dräkt. Och ja, jag tror du skulle älska Darksiders och kan du hålla dig en vecka kan du få låna mitt om du ej vill köpa ett eget ex.

2010-01-11 @ 14:01:57
Postat av: Nick

I mina ögon ser alla spel ut att innehålla en massa jävla mangel och quick-time events (in a good way). Sen så visste jag inte att man delade upp hack'n'slash genren i "pure action" och "exploration" :P

Postat av: Nick

Och ja! Jag vill hemskt gärna låna spelet av dig senare.. har ingen panik över att köpa det själv ännu :)

2010-01-11 @ 15:17:11
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Krille

Inga quick-time events i Darksiders ^^

2010-01-11 @ 16:34:43
Postat av: Krille

Man gör skillnad på Zelda och God of War, man gör skillnad på Devil May Cry och Legacy of Kain. DMC och Bayonetta är enkelt i upplägg, döda alla fiender, barrier goes down, go forward, kill boss, rinse and repeat. De saknas exploration, puzzel och what have you. God of War och Dantes Inferno tar allt detta straightforward tjafs fast slänger in lite puzzel. Det gör fortfarande inte att det är som i Zelda där du kan backtracka och har öppnare miljöer och så vidare. Det är så jag menar.

2010-01-11 @ 16:37:28
Postat av: Nick

Ah, då är jag med på noterna... hm.. då kanske Darksiders ändå inte är för mig, men tanke på att jag verkligen inte gillar Legacy of Kain serien :S

2010-01-11 @ 17:24:47
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Edvard

Han heter Zeus! Inte Zues!

2010-01-11 @ 19:13:21
Postat av: Krille

Well I guess you will find it in a week or so, right? ^^

2010-01-11 @ 20:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback