Holy Cow!

Fick mitt Final Fantasy XIII till slut och poppade i skivan runt 12-13 tiden. När jag sedan kollade på klockan så var det nära midnatt. Man kanske ska tycka att det beteendet i sig är ett gott betyga för ett spel, fast egentligen handlar det nog mest om att jag hade möjlighet att spendera så mycket tid. Aja, tillbaka till vad jag tycker om spelet då.

Eftersom jag nu närmat mig 18-timmars strecket i spelet så får det här väl bli en slags halvdassig recension över vad jag varit med om än så länge. Vi tar väl det lättaste först - Grafiken! Den är helt otrolig, precis som i alla andra FF spel tappar man hakan varje gång det blir en CGI stund. Miljöerna är vackra och detaljerade, animationerna är välgjorda. Ja, finns nog inte någon ont att säga om grafiken, och då spelar jag ändå på 360 som ska ha "sämre" grafiken är rivalen PS3.

Storyn är dock en helt annan femma. Pulse, Cocoon, Fal'Cie, l'Cie, Cie'th... en massa svamligheter man måste hålla koll på. Men i ett nötskal så handlar det hela om gudar (aka Fal'Cie) från landet Pulse som slåss mot dem i den flygande staden Cocoon. Fal'Cie förvandlar människor till l'Cie som får ett slags mål i livet. Klarar en l'Cie inte av sitt mål innan utsatt tid blir hon en Cie'th - ett monster. Om hon däremot klarar av det så blir hon förevigt en kristall. Och ja.. alla karaktärer du spelar med är l'Cie som varken vill bli monster eller kristaller, och där någonstans har du ditt mål.

Personligen har jag aldrig varken grafik eller story som någon viktigt punkt i mina JRPG. Jag vill ha strid, och jag vill ha ett bra stridssystem. FFXIII levererar i mina ögon. Jag orkar inte dra ut på någon avancerad förklaring utan vi fortsätter med nötskals-modellen. Det finns 6st "klasser" i spelet, de har så klart andra namn men vi kan för enkelhetens skull kalla dem för deras roller. Vi har krigare, magiker, försvarare, helare, buffare, de-buffare. Alla karaktärer kan så småningom lära sig alla roller. Och precis som i FFX så använder man sig av ett "sphere" system för att gå upp i level. Du använder 3 karaktärer i varje strid och skiftar konstant deras roller beroende på sitation och monster, på ungefär samma sätt som man konstant skiftade karaktärer i FFX.

Såklart finns det ju även Summons, Chocobos, Vapen man kan levela, sidouppdrag och en shitload men annat som jag inte upptäckt ännu och orkar berätta om. Jag är helt emot att betygsätta spel, men för sakens skull kan jag väl ranka det i förhållande till övriga Final Fantasy spel. Det är inte lika bra som Final Fantasy IX men bättre än Final Fantasy X.

Nu ska jag spela vidare innan jag måste till jobbet.



Kommentarer
Postat av: Krille

På tok för linjärt. Trista karaktärer så när på ett par. Den där jävla emokuksugaren Hope har jag bara lust att strypa och Vanille (lol) är också ett överflickigt gubbrunk-object. Negern med en chocobo i afrot må sticka ut men hur dumt det än låter en karaktär som är ljusår coolare än Hope och Vanille. Vidare till stridigheterna, att bara ha möjligt att kontrollera en karaktär är tamejfan lol. Dör ledaren och de övriga två lever och du har ett inventory fullt av phoenix downs så hjälps det inte, game over man! Paradigm shift kändes småfräscht i början men är faktiskt långt ifrån så revolutionerande som det låter som. Storyn är dessutom bland de sämre på länge i ett FF-spel och en ikoniskt badguy är i det närmaste ännu frånvarande. Detta till trots en vacker och välljudande upplevelse som tyvärr blir en besvikelse, mest på grund av dess arv och förhoppningarna det har att leva upp till.

2010-03-11 @ 15:47:21
Postat av: Nick

Karaktärerna håller samma nivå som vanligt i FF tycker jag.. allt är överdrivet.. och wtf är grejen med bälten överallt?!



Jag gillar verkligen stridssytemt, omän det är frustrerande att alltid måsta hålla huvudkaraktären vid liv, men lyckligtvis är dödsstraffet näst intill obefintligt.



Storyn är (än så länge) den sämsta FF har gjort.



Men tycker som sagt att det håller jämna steg med FFX, en del saker är bättre och en del sämre.

Postat av: Krille

Du menar när Tetsuya Nomura suttit bakom spakarna iaf. Det är bara street fashion och anime bullshit. Vad hände med fantasin i final fantasy, black mages, massa olika raser and all that shit. Det märks att JRPGn börjar bli lite urvattnad ei jämförelse med western rpgs. Ah du har rätt angående stridssystemet där, man dör ju inte i första taget, easy game is easy.

2010-03-11 @ 16:56:04
Postat av: Nick

Vi får väl nöja oss med de raserna och klasserna de kommer ge oss i FFXIV :D

2010-03-11 @ 19:18:51
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback