Warhammer 8th Edition



Jag har ju faktiskt inte skrivit ett dugg om den kommande åttonde versionen av Warhammer Fantasy som kommer troligtvis i sommar (10:e Juli enligt rykten). Den här omgången verkar föra med sig mer förändringar än någonsin. Det är lite för många rykten att igenom i ett inlägg, så ni kan läsa hela Warseer tråden
här. Men jag tänkte i alla fall nämna några av dem och mina tankar.


Arme konstruktionen kommer gå tillbaka till % form, som vi hade i 5:e upplagan om jag inte minns helt fel. Rykten säger att följande kommer att gälla;

- 25% max characters (includes mounts)
- 25% min core
- 50% max special
- 25% max rare

Förflyttning av enheter kommer också att förändras. Alla enheter som är 8" från generalen kommer behöva ett Ld slag för att kunna marchera. För Charging kommer tärningar att rullas, infanteri kommer flytta sin vanliga movement +2D6, medans kavelleri får M+3D6.

Antalet magi tärningar per runda kommer också bli slumpmässigt. Den som har sin magi fas rullar 2D6 och får så många 'power dice'. Den som ska dispella får den högst rullade tärningen i sin 'dispel pool'. Exempel - du rullar 3+5 vilket ger dig 8 tärningar totalt, då får din motståndare 5 tärningar att dispella med.

Shooting kommer kunna ske i 2 ranker (kanske fler för de med pilbåge). True Line of Sight från 40K kommer att gälla. Att gissa med atilleri kanske förvinner. Man lägger ut sin template och rullar scatter som i 40K.

I närstrid kommer de också ske en hel del förändring. All strid kommer ske på Initiative. Infanteri kommer kunna slåss i minst 2 ranker (spjut ger ytterligare en, och diverse andra specialenheter). Så länge man inte har en enhet i flanken eller baken så är man stubborn. Fear/Terror ska inte göra så att man auto-flyr.


En hel del andra förändringar kommer (som du kanske sett i länken) också att ske, och en del blir säkert inte ens av. Men Warseer folket har varit rätt duktiga på att pricka rätt på tidigare rykte de har gått ut med.

Personligen vet jag inte vad jag tycket att man gör spelet med slumpmässigt med både "Charging" och Magi. Allt för mycket avgörs redan på kassa tärningsslag, och magi tunga armeér kan verkligen falla eller tokdominer om tärningar vill sig väl. Sen att bygga armeér på % kan visserligen dra ner lite ostiga hjältar, men att få plocka 50% special kan nog ge vissa en hel del kanoner (läs dvärgar).

Jag spelar ju inte direkt Warhammer längre, men efter att ha fått Skaven boken att KG så har ju suget växt en hel del... men lyckligtvis finns det andra nördigheter att lägga pengar och energi på. Fast det är ju alltid roligt att drömma iväg sig en stund.

Kommentarer
Postat av: Trrr

På tal om nya böcker... Vet du händelsevis något om ryktet om en Inqusitor codex till WH40K? Dvs Whitch/Demon/Alien Hunters i ett enda format.

Postat av: Krille

Hur mycket av dessa rumors som är ren wishlisting får vi nog vänta tills Juli får att få veta dock.

2010-05-20 @ 08:30:40
Postat av: Tommy Tomte

Ska bli spännande att se/testa sen.

Om det blir så mycket rulla tärningar så är det iof kasst pga tur-momentet, men samtidigt så kan ju Fantasy bli väl statiskt om man jämför med 40K, så det kanske gör spelet mer levande.

2010-05-20 @ 09:34:05
Postat av: Edvard

GGGGGGGGGGAAAAAAAAAAAAAAAAYYYYYYYYYYYYY.



Nej jag skojar bara, det ska bli spännande att se. Och inte minst, mina DoW blir ÄNNU en edition föråldrade. Ska bli kul att se om det finns en DoW-lista när 9th rullar in, vilket lär bli nån gång nästa höst om GW håller nuvarande tempo.

2010-05-20 @ 10:33:47
Postat av: Nick

@Edvard, det kunde varit värre.. du kunde ju ha spelat Chaos Dwarfs :)

2010-05-20 @ 14:16:37
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback