Polecats



Nu har jag äntligen kommit igång att lira några gamla favorit i peka-klicka genren. Först ut på min lista är så klart Full Throttle som kan vara ett av de absolut bästa spelen någonsin i denna genre. Om det är någon som har missat så är detta ett av Tim Schafers mästerverk med Mark "Skywalker" Hamil som röstskådis till ett par figurer i spelet.

Planen är väl att i alla fall ta mig igenom ett par av de  spelen som man minns från sin barndom. Typ The Dig, Sam & Max, Day of the Tentacle och kanske Grim Fandango och Monkey Island. Sen så kanske jag även ska passa på att spela Broken Sword som jag hört ska vara bra.

Några andra tips och förslag?

Kommentarer
Postat av: Kubbe

Beneath a Steel Sky har jag för mig ska vara bra.

2010-11-21 @ 12:31:15
Postat av: MTR

Broken sword har ju ett flertal spel i serien. Har dock inte koll på om alla finns till PC...

Postat av: Tommy Tomte

Beneth a Steel Sky = helt okej. Kort, och gratis på ett lagligt sätt! Inte min favvo dock.

Broken Sword finns iaf del 1&2 på PC. 1an ska dock nyligt ha fått en redux, med en rejäääl uppsnyggning. Reduxen finns till Wii, men ingen aning om den finns till PC, Xbawx eller Ps3.



Men anyways, denna lista är EJ komplett utan Simon the Sorcerer 1 & 2 och framförallt

Indiana Jones and the Fate of Motherfucking Atlantis!



S1m0n teh srocer: humoristiskt och bra. Typiska "använda dynamiten för att väcka papegojan som du sedan kan få att säga lösenordet till grottan där du skall använda byxorna på draken" klurigheter med en hel del lawls emellan.



Indiana Jones: Oh so sweet, och dessutom tyyyyp 3 spel i ett.



Efter introt förgrenar sig spelet och man kan välja tre olika vägar fram till slutet där dom möts igen. Dom tar en alla till ungefär samma städer, men dom är väldigt olika i vad som sker i på de olika platserna.



Väg 1: Du får med dig en snygg (men pixlig) qvinna, som hjälper dig framåt. "Normal mode"

Väg 2: ACTION! Slagsmål, biljakter, och allmänt nazist-spöande. "Action mode"

Väg 3: Tänkarvägen. Borde ge mig på det nu i vuxen ålder och se om jag lyckas där mitt 15-åriga jag misslyckades. "Hjärnblödnings mode"

2010-11-21 @ 14:59:44
Postat av: Nick

Beneth a Steel Sky har jag klarat ut relativt nyligen. Tror faktiskt "The Dig" ligger högst upp på min lista då jag aldrig klarat ut det, och bara spelat det ett par minuter för flera, flera år sedan. Indiana Jones hade jag även glömt bort, har för mig att jag spelat det för läänge sedan. Aja, alltid kul att dyka ner i gamla spelarkiv. Ska även kolla in Simon the Sorc :)

2010-11-21 @ 20:43:52
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Tjernlund

Shit alltså. Så många bra spel LucasArts gjort. Det är faktiskt inte så länge sen jag hade en lite ride och körde igenom några av dessa gamla klassiker då det var det ända min pc-laptop klarade av :P



Grim är nog ändå ett av dom jag tycker bäst om. Musiken, humorn storyn. Briljant!



Space Quest har ju också några fina titlar.

2010-11-22 @ 13:33:25
Postat av: Tommy Tomte

Jag vet även att det finns en hel hög med nyare peka-klicka, som ofta produceras i östeuropeiska länder. Har tyvärr inget namn/förslag, men jag dom görs iaf fortfarande, och ofta med sjuuukt snygga handmålade bakgrunder.

2010-11-22 @ 23:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback