Innistrad



Har suttit och uppdaterat mig själv på Magic de senaste dagarna. Efter att ha spelat Magic "seriöst" för första gången på flera år så fick jag blodad tand för spelet och vill inget hellre just nu än att sprätta nya boosters och bygga alla möjliga lekar. Vet att de har regelbundna tuneringar i både Luleå och Skellefteå om helgerna, så jag ska göra mitt yttersta att i alla fall närva vid någon nästa år.

Aja, i vilket fall som helst så är Innistrad namnet på den senaste serien och har tagit extremt mycket inspiration från klassisk skräck. Det finns gott om vampyrer, spöken, zombies, varulvar, präster och inkvisitörer. Bilderna är extremt mörka och dystra, till och med bland de vita korten hittar man inte mycket ljus.

De nya reglerna i denna serie är;
- Double Sided Cards (kort du får vända när du mött ett visst mål)
- Morbid (får en bonus om en creature dött samma turn som den spelas)
- Flashback (kasta spellen från din graveyard, gammal förmåga)
- Curses (enchant-player med negativ effekt)
- Fight (som att attackera en specifik creature istället för spelare)

För att roa mig själv tänkte jag förska hitta de bästa (läs mest intressanta) korten i varje färg, ett rare, ett UC och ett common. Skippar dock epic-korten då de självklart är åt helvete för bra.



Vitt har extremt mycket fokus på Humans, Spirits och tokens. Många kort skapar just spirit-tokens som sedan går att boosta på alla möjliga sätt. De har även mycket kort som har protection mot Vampire, Werewolf och Zombies. Dock finns det ovanligt lite kort som faktiskt ger liv, vilket man kanske är van. Vitt har blivit en väldigt aggresiv och intressant färg i detta block.



Blått liknar faktiskt mer svart denna gång. I stort sett alla monster är någon typ av Zombie. Du kan sällan dra kort utan att behöva discarda ett också, men det är samtidigt ingenting negativt då de flesta korten kan komma tillbaka via Flashback eller någon annan spell. Att göra exile (nytt ord för "remove from the game") från graveyard har blivit extremt mycket bättre denna omgång.



Svart är sig likt. När det kommer till creatures så är det Zombies, och till viss del även Vampyrer, som gäller. Finns alla möjliga sätt att skapa Zombies på. Och trots att det inte finns någon Lord till dem denna gång så verkar man satsa på kvantite istället för kvalite. Jag menar, det finns en Epic-rare-spell som skapar 13(!) 2/2 Zombies, och kortet har även Flashback.



Rött har också behållt sin inriktning på direkt skada och allmänt kaos. Dock när det kommer till creatures så har de både Vampyrer (typiskt svart) och Varulvar (typiskt grönt). De röda korten saknar styrka att fungar på egenhand. Det märks tydligt att det just nu är tänkt att spela rött med minst en annan färg, förslagsvis då svart eller grönt.



Grönt kör som vanligt på sina stora monster av olika slag. Grönt är också den färg som nyttjar double-cards bäst. För närvarande är det grönt man måste spela om man vill kunna spela en tema-lek med just varulvar. Jag kan tänka mig att det är riktigt roligt att sitta med en mindre arme av monster som både kan göra en massa effekter och dels slås jävligt hårt när det behövs.


Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Jag tror Daniel Fors ofta car-poolar till Skellefteå för att spela. Just FYI.

2011-12-25 @ 15:07:22
Postat av: Kubbe(mobil)

Hmm, en blå/svart zombielek låter intressant.

2011-12-27 @ 12:31:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback