Top 10 - Roleplaying Games

Tänkte att det är läge att spotta ut ännu en Top 10 lista av något slag. Denna gång får kategorin bli Rollspel, och då menar jag inte Final Fantasy eller Mass Effect, utan vanliga, hederliga penna-och-papper varianter. Ordningen bestäms dels i hur bra jag tycker att reglerna är, men främst av hur roligt jag har haft när jag spelat dem eller varit spelledare.


Number 10 - Dungeons and Dragons 4th Edition



Det har dessvärre inte blivit så mycket DnD4 som jag hade hoppats på i min spelgrupp. Inget fel på spelet om man kan leva med att det har lite mer fokus på strid och att det fungerar rätt likt ett brädspel. Är riktigt sugen på att starta upp en ny omgång och se hur det uppskattas av den "nya" spelgruppen, för alla gillar väl att döda monster och hitta skatter?


Number 9 - Stjärnornas Krig



Ja, det är den gamla dängan från Äventyrsspel helt på svenska. Spelet led kanske lite av att man inte hade så många alternativ när man skapade karaktärer. Men att spela en Wookie som bara fick vråla som Chewbacca eller som en Ewok som samlade på blänka objekt hade sin charm. Om jag minns rätt så kunde även Stjärnkryssare svänga 180 grader på 0,3 sekunder vilken var en skön bugg i regelsystemet.

Number 8 - Shadowrun 4th



Också ett spel som inte blivit spelat tillräckligt mycket pga mig. Alver, dvärgar, orcer blandat med maskingevär, matrix och magi. Extremt mycket att hålla reda på men som också erbjuder väldigt mycket möjligheter. Kan man bara sätta sig ner och få en bättre förståelse för världen det utspelar sig i kan det nog bli riktigt bra. Än så länge har jag bara haft en riktigt rolig session där Sophie förvandlade sig till orc och tog tjack för att kunna smyga in på en tungt bevakad konsert.

Number 7 - Operation: Fallen Reich



Ytterligare ett svenskt rollspel, fast skrivet på engelska. Ett gäng hemliga, brittiska agenter ger sig efter Hitler och hans arme av demoner. Fruktansvärt mycket humor i detta spel och ett av de roligaste sättet någonsin att skapa en karaktär. Enda som jag riktigt saknar är en "insanity" mätare eller tabell. Detta ska definitivt spelas inom en snar framtid igen.

Number 6 - World of Warcraft RPG



Bygger på en känd värld och ett känt system (D20). Väldigt enkelt att sätta sig in i, och det är roligt på en meta nivå att uppleva Azeroth på detta sätt. Krävs dock en ganska ordentlig kampanj för att komma någonstans med sina karaktärer, men det är kul när man lyckas.


Number 5 - Call of Cthulhu



CoC har jag både haft möjlighet att spela och vara spelledare till. Fick genomlida en hel del med min "Bible Salesman" innan han blev brutalt mördad av en uteliggare som var beväpnad med en revolver. Gäller att ha ett par karaktärer på lager. Mytologin är helt underbar och som dektektivspel är det nästan oslagbart.

Number 4 - Warhammer Fantasy Role Play



Det här rollspelet har nästan hunnit med lika många versioner som figurspelet. Gillar denna klassika variant bäst då man har drygt 150 olika klasser/yrken att välja mellan. Allt ifrån fiskare, rånare, riddare, magiker, kirurg, rått-fångare. Sen är det dessutom en väldigt rik värld med många platser att utforska. Edvard har nog slagit rekord i dumhet då han lobotomerade en dvärg och flyttade in hos honom för att dölja sitt misstag. Kubbe lyckades även fälla en riddare i fullplåt med ett skott av sin crossbow-pistol.

Number 3 - Trudvang



Helt klart det bästa svenska rollspelet på marknaden. Low-fantasy i bästa John Bauer känsla. Alla är skitiga och fula. Magi och alver är sällsynt. Ens attribut är inte längre siffror. Det finns väldigt mycket att älska med detta spel. Om jag bara lyckas finna det legendariska Snösaga tillbehöret så vill jag absolut återvända till denna värld. Då blir det att marchera genom lummiga skogar upp mot de snötäckta fjällen.

Number 2 - Deathwatch



På denna plats hör även Dark Heresy. Att rollspela i det 41:a milleniumet var betydligt roligare än vad jag förväntade mig. Särskilt underhållande har det varit att följa ett gäng blodtörstiga marines som har klamat sig igenom allt jag har kastat mot dem. Nu börjar dock våran kampanj närma sig sitt slut, så det återstår att se om jag kommer fortsätta plåga dem eller om det blir något helt annat... eller annan... som tar över.

Number 1 - Delta Green



Ta det bästa ur alla dektektiv rollspel, släng in lite hederlig action och tillsätt sedan Lovecraft mytologi. Då har du Delta Green. Jag än så länge bara varit spelare till detta spel, men jag har aldrig tidigare fått upp pulsen i ett rollspel. Det har varit fruktansvärt spännande och roligt. Och min karaktär han både med att spränga folk med raketgevär, bli bortförd av utomjordingar och tillslut försvinna spårlöst i sydamerikas jungel. Det bästa av allt är jag lyckades ta ner min insanity från ~80 ner till typ 3. Good times.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Åh delta green lät awesome! Det borde vi prova om grabbarna kan sluta slås och börja rollspela:P

Postat av: Mads

Miller "The Killer". Min bästa och obehagligaste karaktär genom tiderna. Släckt kalk, en spade och en dödsmarsch ut i skogen. Shivers

2011-06-08 @ 13:59:59
Postat av: Kubbe

Apropå Delta Green: http://yog-blogsoth.blogspot.com/

2011-06-09 @ 15:53:34
Postat av: Martinus

Jag vet att detta låter som spam, men om du gillar Delta Green kanske du skulle vara intresserad av en roman som utspelar sig i Delta Green-världen:



http://www.kickstarter.com/projects/arcdream/through-a-glass-darkly-a-new-delta-green-novel

2011-06-11 @ 21:12:25
Postat av: Nick

Haha, den där romanen verkar ju grym!

2011-06-12 @ 13:27:13
URL: http://fullfrontalnerdity.blogg.se/
Postat av: Edvard

Miller the Killer är legendarisk. Jag vet inte om det räknas, eftersom vi aldrig spelade klart den där kampanjen, men i min tankevärld var aldrig Miller och Goudsmith döda. Jag tänkte mig att ni skulle kunna spela friendlies som alt-chars tills de kunde räddas undan sina nazistiska kidnappare.



Kubbes kille var dock död for real, han blev perforerad av en gren T_T. Däremot hade jag tänkt reviva Kubbes kille som en zombie, muaha.



Jag tyckte KG:s Henriksen var ganska obehaglig också, som en Dr. House med an axe to grind with the occult. Han är en NPC (chefen för rättsmedicinska avdelningen i Phoenix) i den Delta Green-kampanj jag för närvarande spelleder. Jag tänker plocka in de andra karaktärerna också i sinom tid. Funderar på att göra Miller "the Killer" till en av RP:s fiender, fast då får man nog pity the fools.

2011-06-13 @ 02:15:15
Postat av: Edvard

Ni blir säkert glada (?) av att höra att CLAUDIUS, den fete gamle räven, fortfarande är alive and kicking. Nuförtiden är det han som sköter nyrekrytering in i "det gröna". Han är fortfarande lika förrädisk, fast ännu mera försiktig nuförtiden.



Ja, jag gillar Delta Green.



Jag vidhåller ändå att jag var ute på rätt spår när jag flyttade in hos den där lobotomerade dvärgen.

2011-06-13 @ 02:27:26
Postat av: Kubbe

Haha, låter awesome :D

2011-06-14 @ 15:19:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback