L.A Noire



Då har jag till slut upplevt nästan allt som går att uppleva i
L.A Noire. Det tog mig ett par dagar att mala mig igenom alla dialoger och vända på alla objekt, men jag nådde målet. Nu återstår det egentligen bara för mig att köra igenom de uppdrag jag inte lyckades få full pott på... vilket med andra ord är nästan allihopa.

Jag orkar inte skriva någon fullständig recension av spelet, men jag kan väl bjuda på en snabb genomgång om vad spelet är och varför jag gillade det.

Hela kalaset utspelar sig under 40-talet i Los Angeles, så där lagom inpå slutet av andra världskriget. Man axlar rollen som den alldeles för felfrie Cole Phelps, som likt alla andra Rockstar spel, börjar på botten och måste klättra upp i kärriären. Undantaget denna gång är ju att man faktiskt spelar som snut, och folk kollar ganska snett på en när man börjar mala ner fotgängare för att man har bråttom hem.

Det är egentligen bara ett modernt peka-klicka-spel med ett par action moment inkastade (lyckligtvis inga quick time events). Man kommer till en plats där ett brott har skett. Man kan konstatera att personen i fråga är ganska död, men lik förbannat ska det letas mordvapen, motiv, misstänkta och säd. Spelet har ett ganska skönt och stillsamt tempo där man i lugn takt kan gå igenom folks hus och bläddra i deras tidningar och peta på deras underkläder i fred.

Sen har vi då dialog biten. Med jämna mellanrum tvingas man intregera med folk och försöka lista ut om de ljuger. Själva frågeställningen går inte att påverka så vidare mycket, dock ska man "läsa" de personer man talar med och lista ut om de ljuger eller talar sanning. Någon som börjar löjligt enkelt men som snabbt eskalerar i svårighetsgrad och jag finner mig själv alldeles förtvivlad när ingen vill prata med mig när jag konstant kallar dem för lögnare.

L.A Noire är ruggigt underhållande till en början men tappar lite av charmen på slutet. Storyn får som väntat en liten twist som man hoppas ska leda till något episkt... men icket. Istället upptäcker jag mig själv skynda genom spelet bara för att det ska få ett slut.

Hm.. blev lite längre rant än jag tänkt mig... nåja. Det är helt klart ett spel som är värt att införskaffa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback