Banishment v2.0

Den 20:e Juli förra året skrev jag en Top 10 över vilka hjältar jag helst bannade i League of Legends. Och eftersom spelet hela tiden justeras och förändras tänkte jag att det skulle vara kul att göra en ny lista och få se lite av förändringarna som har skett, dels på grund av balansering men även på grund av att man förändrats som spelare.

Här får ni en länk till mitt gamla inlägg. Inte en enda av mina gamla val dyker upp idag.
Så här ser listan ut idag;


Number 10 - Anivia


Anivia är en sådan karaktär som jag ännu inte lärt mig att spela, men jag har fruktansvärt stora problem att möta henne. Jag tycker att man konstant blir träffad av hennes stun-pike combo som tar en stor del av ens HP, och när man väl lyckas få ihjäl henne så blir hon bara ett ägg. Lyckligtvis finns det väldigt få spelare som väljer att spela henne framför någon annan magiker, vilket bara är bra för mig.

Number 9 -Nocturne


Nocturne (eller Nocken som jag kallar honom) är en av mina mer spelade hjältar, har älskat att spela honom ända sedan han släpptes. Han tenderar dock att dö relativt enkelt, och oavsett hur många kills han får kan han inte bära upp ett lag i det långa loppet. Men har erbjuder någon som ingen annan hjälte gör - gratis kills mot dåliga spelare, och det är inget man vill bjuda på i onödan.

Number 8 - Kog'Maw


Av alla ranged-DPS hjältar i spelet är det bara Kog som jag verkligen fruktar. Får han en bra start eller blir det bara en väldigt lång match är det ingen som kommer i närheten av skadan han kan göra med en Madreds Bloodrazor och lite attack speed.

Number 7 - Amumu


Den lilla killen blir sällan bannad i Amerikanska sammanhang, men i Europa är det en annan femma. Man kan tycka att han bara är en vandrande Ulti som bara väntar på att fånga upp en hel grupp spelare och stunna dem. Med ett bra kordinerat lag kan man undvika detta. Spelar man med en massa randoms är chansen inte lika stor, så jag kan gärna slippa möta honom.

Number 6 - Gangplank


Jag vet att när jag loggar in imorgon så har Gangplank fått sig en lättare nerf, och han kan tappat en hel del av sin forna styrka, men jag utgår från att han utgör samma fara. Snabb i junglen, kan hantera en solo lane, kan vara både AD-carry och tank, det går till och med att spela support med honom. Viken annan hjälte kan göra allt detta och dessutom ha en global ulti med både slow och skada. Det värsta är nog att han inte ens kräver särskilt mycket färdighet att vara dödlig med.

Number 5 - Morgana


Inte så mycket mer än en meta-ban. Folk spelar henne som faen just nu, och hon är riktigt farlig. Svårt att stoppa hennes farm. Hennes snare kan erbjuda gratis killls. Hennes sköld räddar en Carry ur nästan vilken situation som helst, och hennes ulti avgör teamfights om den har rätt tajming. Det finns mycket att frukta av denna hjälte, men så snart folk vänjer sig att möta henne kommer hon att tappa popularitet.

Number 4 - Talon


Gawd vad jag hatar att möta denna hjälte. Så fort han är med i en match så vet jag att det kommer bli trubbel. Han skickar ut skada lika snabbt som Annie, fast han gör det i AD format. Både ansikten och hjältar smälter. Han har det lätt för att farma och är svår gankad. Efter att sett honom vinna alla matcher han var med i under IEM har jag insett hur farlig han egentligen är.

Number 3 - Lee Sin (aka Free Win)


Min personliga favorit för stunden. Kan gå vilken väg han vill i djugeln. Har möjlighet att ge bort blå-buff redan från level 1. Gankar som en gud med sina skills som både slowar och har extremt hög skada på låg level. Han går sedan att bygga extremt tankig eller för att bara göra mer skada om det skulle behövas. Känner jag inte själv för att spela honom så vill jag absolut inte möta honom.

Number 2 - Udyr


Odjuret har länge varit min största fiende. Har aldrig förstått hur en hjälte har kunnat tanka, ganka och slå så hårt... tills jag själv började spela honom. Nu kör jag på ordspråket "If you can't beat them, join them". Eftersom jag själv nästan alltid junglar så vet jag vilka djunglare jag helst vill slippa. Udyr är högst upp på den listan.

Number 1 - Akali


Akali är bara löjligt stark. Gör extremt mycket AP och AD skada. Är näst intill omöjlig att ganka. I rätt händer är hon helt ostoppbar. Det hör till vanligtheten att möta en Akali som har tio gånger så många kills som deaths. Allt för ofta kan man inte göra annat än att se på när hon slaktar ens lagkamrater och får bara mer och mer items. Just nu finns det extremt få sätt att stoppa henne på, men det absolut mest effektiva är att banna henne.


Kommentarer
Postat av: Tommy Tomte

Ang. Akali så kom ju nerfen på Hextechen vilket gör det hela lite mer hanterbart.

2011-10-20 @ 13:35:38
Postat av: Nick

Förvisso.. men Akali har fortfarande tillgång till samma skills, samt att många satsar på en Rylais Scepter (stavning?) och en Deathcap tidigt. Visst är AD skadan lite lägre, men hon har fortfarande hög AP burst.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback