Generation D20



Tyck vad ni vill, men jag blir fan glad av att se en sån här artikel i
Pite-Tidningen.

Ett litet gäng med kompisar träffas varje onsdag för att döda lite monster och hitta skatter. Helt underbart att se att det i alla fall finns någon i den yngre generationen som orkar sätta sig in den denna underbara hobby.

Det får mig direkt att tänka på min första kontakt med rollspel, som skedde i samband med att jag fick låna Drakar & Demoner 91 av min kompis Christoffer Häggbom någon gång under mellanstadiet. Det var jag, Kristoffer Rosenvik och Patrik Östlund som tog våra första stapplande steg och fumlade runt i regeldjungeln.

I början handlade det mest om att få göra de häftigaste gubbarna med de bästa attributen och de största svärden. Allt annat var orelevant, och vi turades om att spelleda och gjorde nya gubbar efter varje tillfälle. Ideérna var många på den tiden.

Bara något år senare utvecklades intresset ännu mer och fler böcker från olika spel och system inhandlades. Under vissa perioder var det rollspel nästan var och varannan helg. Och rollspelade man inte så skrev man egna äventyr eller funderade ut hur sin nästa hjälte skulle vara.

Åren har bara gått och samlingen har bara växt. Nu har hobbyn tagit ytterligare ett nytt steg för min del och jag har nu blivit spelledare för 2st grupper. Jag hoppas innerligt på att jag aldrig kommer tappa intresset för dessa spel oavsett hur gammal jag blir, och att jag någon gång i framtiden kommer sitta i en äkta spelkällare som har en svag mögel odör och rulla tärning med mina vänner.

Kommentarer
Postat av: Nicke D

The stench of mildew lingers from the dungeon walls. Enda sanna rollspels doften.

2011-09-25 @ 00:55:26
Postat av: Kubbe

Ser ut att vara Dungeons and Dragons 4ed.

2011-09-25 @ 02:48:17
Postat av: Tommy Tomte

@Nicke D. Glöm ej svett. Men det hörde tonåren till.



När folk väl började ha egna lägenheter att vara i så ersattes det med doften av kaffe. Mycket kaffe!

2011-09-25 @ 14:07:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback