Dark Ascension - Draft



Igår var jag iväg och spelade en liten Magic draft med den senaste expansionen Dark Ascension. Detta block är fräsmt känt för sina transform kort, varulvar, vampyrer och zombies. De allra flesta korten är en ganska vanlig creature som har möjlighet att förvandlas till något helt annat, tex
Huntsmaster of the Fells/Ravager of the Fells.

Vi var fem pers som var med i draften så det skulle bil svårt att bli ensam om en färg, till och med två kunde bil svårt att uppnå. Jag hade gjort min hemläxa och läst på ganska mycket om vilka kort som fanns. Grönt var den färg jag definitivt ville satsa på, med helst rött eller vitt som andra färg.

Jag plockade på mig ett par grön kort tidigt ihopp om att bli ensam om färgen, innan jag plockade på mig ett par vita, flygande spirits. Men efter att korten snurrat ett par varv insåg jag att det var fler än jag som hade den planen. Så istället började jag plocka på mig röda kort. Men även de verkade svårt att få vara ensammen om. Det hela slutade med att jag byggde ett ganska vågat 3 färgat deck på grönt, rött och vitt.

Scorned Villager/Moonscarre Werewolf, Hinterland Hermit/Hinterland Scourge, Kessing Recluse och Niblis of the Mist blev min stomme, och de slutade med att jag i stort sett bara spelade med creatures. Tror min enda övriga spell var två Fling och en Burden of Guilt. Trorts tre färger och inga riktigt monsterkort så lyckades jag jävligt bra med min lek. Den fick snabbt ut relativt starka monster som hela tiden kunde hugga på monståndaren, och varje gång de dog kunde jag ersätta dem med två nya.

De slutade med att jag hamnade i final mot Olofs Blå/Gröna lek som blev en riktigt jämn fight. Det stod 1-1 i matcher då Olof sideboardade in lite fler blå, flygande, spirits. Och jag hade oturen att inte dra ett enda monster med Reach, vilket ledde till att jag förlorade nätt och jämnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback