Movies to Watch in 2012

Jag gjorde en liten lista på kommande tv-serier igår, men det blir inte en Top 10 lista. Så istället tänkte jag bjuda på en lista över de tio filmer jag ser mest fram emot detta år. Listan kommer i stort sett bara innehålla Sci-Fi och Fantasy filmer, och högst troligt filmer som jag redan postat på bloggen vid flera olika tillfällen. Men nu får ni dem i alla fall sammanfattade i ett och samma inlägg.

Number 10 - Men in Black 3



Jag vet inte varför, men jag har någon slags barnslig förtjusning över att se Will Smith slåss mot Aliens av olika slag. Jag förväntar mig inte direkt några stordåd av den här filmen, och högst troligt kommer jag vara för snål för att gå och se den på bio... men vem vet. I vilket fall som helst så ser jag fram emot det.

Number 9 - Battleship



Okej, ytterligare en sån här film som jag egentligen inte kan förklara varför jag ser fram emot. Alexander Skarsgård är med, och filmen baserad på brädspelet med samma namn. Låter inte direkt som receptet på succé, och med tanke på vad jag tyckte om "Battle for L.A", men i vilket fall som helst så är jag inte den som tackar nej till lite Sci-fi action. Om inte annat så är det kul att se hur utomjordingarna ser ut i filmen.

Number 8 - John Carter



En film som jag precis fick veta skulle komma 2012. Det ser ut att vara en riktigt påkostad äventyrs film, vilket det finns på tok för få utav idag. Tror detta mycket väl kan bli en av årets mest oväntade top-filmer om det vill sig väl.  

Number 7 - Snow White & The Huntsman



Charlize Theron, Kristen Stewart och Chris Hemsworth i en och samma episka äventyrsfilm. Den ser ut att vara ett visuellt mästerverk, dock återstår det ju att se om Kristen klarar av att göra någon annan roll än ångestfylld tonåring. Tror annars att både Charlize och Chris fixar biffen.

Number 6 - Prometheus



Ridley Scott återvänder till sin sanna genre efter 25 år. Horror-Sci-Fi for the fucking win! Kul att se våran svenska Naomi dyka upp i lite fler filmer med stor budget. Jag inbillar mig själv att detta kan vara en otroligt bra nystart för både kommande sci-fi filmer och Hollywood om det går bra för den.

Number 5 - The Amazing Spider-man



Spider-man har verkligen varit i behov av en remake sedan någon tyckte det var en bra idé att klämma in Venom, Sandman och Hobgoblin i en och samma film, samt att låta Peter Parkar uppleva en emo/jazz period. Skönt även att man plockar in Emma Stone istället för alla dessa horse-face brudar de trycker in i varje hjälte film.

Number 4 - Brave



Det var länge sen jag var pepp inför en Pixar film, men Brave ser verkligen ut som något extra. Pixar har länge varit mästare på att både kunna bjuda på barnslig slap-stick-humor och lite vuxen subtil sådan. Jag skrattar lika mycket till båda.

Number 3 - The Avengers



Går väl inte att ha en lista på 2012s kommande filmer utan att nämna Avengers. Dock är jag lite oroligt över att de kommer försöka stoppa in alldeles för mycket innehåll på kort tid. De har alltså 6st hjältar som säkert alla vill ha lika stor plats på scen. För att inte tala om att det ska finnas ett bra och "trovärdigt" motstånd till alla. Fast samtidigt har man längtat och väntat så länge på den här filmen att det lika gärna kunde vara ett 120 minuters långt montage och jag skulle vara lyrisk.

Number 2 - The Dark Knight



Nolan avslutar sin Batman triologi med dunder och brak. Har svårt att tänka mig att vi kommer få se en lika mörk och dyster version av Batman på många, många år. Förhoppningsvis kan Nolan avstå från att mjöka denna kossa, och jag tycker även det är dags att Bale får vila sina Batman stämma efter det här.

Number 1 - The Hobbit



Peter Jackson tar oss till sist tillbaka till Midgård, och inte en dag för sent. Såg nyligen om hela Sagan om Ringen triologin, och även om den åldrats med värdighet så är det skönt att se vad de kan komma att åstakomma efter drygt 10 år. Jag tvivlar inte en sekund på Jackson och hans team. Hela denna höst kommer jag gå i Hobbit tankar (vad det nu betyder?).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback