Cracked Monocle
Wohoo! Det verkar som att 2012 äntligen är det år som jag får ett äkta Steam-Punk-RPG. Ett par eldsjälar i Texas har arbetat i lite över 3 år med att skapa ett nytt och unikt spelsystem till deras hemskapta RPG. För stunden finns det inte direkt några relger att fördjupa sig i, men de har slängt ut lite info.
Själva spelsystemt kallar de för The Clockwork System och bygger på den sällan använda 12-sidiga tärningen. Tanken är att man vid ett färdighetsslag rullar sin tärning, lägger till det relevanta färdighetsvärde och får då fram ett tier man hamnar på. De hintar även om att siffran 12 kommer vara ett återkommande element när det gäller skills och andra stats.
När det kommer till raser så har man valt att lägga till ett par som vanligtvis inte burkar vara med. Såklart är människor fortfarande majoriteten. Men det finns även Gnomer, Satyrer, Ayodins, Alver och Farishtaas. Man har valt att helt skippa klasser i spelet. Istället så finns det 22 olika skills som man får välja och mixa fritt mellan för att bygga ihop något man tycker är passande. De skills som är avslöjade än så länge är;
- Brawl (Hur bra man är på att slåss, duh!)
- Resilience (Förklaras lite som självbevarelsedrift)
- Espionage (En kombination av slå-folk-i-ryggen och spionage)
- Tactical (Förmåga att leda och kontrollera folk i strid)
- Ace (Kunskap i att köra diverse ångdrivna fordon)
- Grace (Verkar vara ett annat ord för martial-arts helt enkelt)
- Faith (Förmåga att kunna nyttja spirits till diverse ändamål)
- Luck (Möjligheten att manipulera tärningsslag)
- Shamanism (Förmåga att kalla på natures element till din fördel)
- Bio-Flux (Ger möjlighet att manipulera "essence" för att boosta och mutera folk)
Spelet ska släppas någon gång i April i år (lagom nära min födelsedag), och är man generös och donerar lite pengar till utvecklingen så kan man både få sig ett (par) exemplar av regelboken, samt lite andra godsaker om man är extra generös.
Kommentarer
Trackback