Sounds like a plan



Okej, vårat LoL-spelande har varit av varierat reslutat de senaste gångerna vi har spelat tillsammans. Det är fortfarande ett tag kvar tills var kan börja spela på riktigt. Marcus och Viktor är fortfarande inte level 30, så det har bara blivit en massa Arranged Normal Games. Inget fel med det, men det är ju inte garanterat att vi möter andra pre-mades samt att vi inte får banna karaktärer.

Största orsaken till våra förluster, tror jag, beror på att vi saknar en direkt plan före matchen. Det har varit väldigt mycket "jag kan känner för att spela X" eller "jag vill prova på Y". Vi har sällan haft allting klart före vi klickat Play, på sin höjd att vi valt någon att spela tank eller så. Nu kräver jag inte heller att alla ska göra som jag och sitta och läsa på forum och kolla in andra matcher, men någon form av kontinutet i vårt spelande skulle ju inte skada.

Så vad är det egentligen som behövs för att man ska lyckas? En bra balans av karaktärer, map awarness och en solid plan.



De två vanligaste varianterna (när det gäller val av karaktärer) som spelas är antingen ett lag med mycket CC och AoE som nästan garanterar vinnster i alla team fights. Eller så spelar man ett lag där många har bra range och kan sakta men säkert nöta ner motståndarna (och tornen) samt undvika team fights så långt det går tills man har garanterat övertaget.

Av de två varianterna så är det förstnämnda betydligt enklare att spela. Man väljer en tank som Galio och/eller Amumu som enkelt kan fånga ihop motståndarna. Vlad för AP-AoE, Miss Fortune för AD, Sona och/eller Morgana som Support och det är i stort sett klart. Denna combo fungerar dock nästan aldrig när man få banna folk. Just ovanstående gäng är mer eller mindre aldrig tillgängligt. Undra varför...

En variant jag själv skulle vilja prova är med Shen, Pantheon och Twisted Fates. Temat är teleport. Samtliga hjältar kan ganka hur bra som helst, och när det väl drar ihop sig mot slutet kan man som nödlösning spela super defensivt och bara nyttja TF ocn Panth för "back-dooring"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback