Metagame-critics



Vi fortsätter snacka League of Legends här och framför allt det så kallade metagame. Nu har jag inte spelet LoL tillräckligt länge för att ha upplevt alla förändringar. Detta enda jag kan säga är att när jag började spela så handlade allt om DPS och hur mycket man kunde pumpa ut i korta, snabba bursts, fly från teamfights och ganka. På senaste tid har det dock tagit en vändning till att kunna göra så mycket AoE och CC som möjligt i team fights.

Det som är intressant är att detta metagame bestäms till stor del av vad som sägs av toppspelarna, och framför allt en kille som går under namnet "Elementz". Han var med i laget "Counter Logic Gaming" som vann "World Cyber Games" i helgen. Orsaken till att folk lyssnar på vad han har att säga är
hans forumtråd som för tillfället har över 2 milijoner träffar och en hel del kommentarer. Även hans WCG tråd är värd att läsa, då han även där talar om hur metagame skiljer sig beroende på vars i världen man spelar.

Eftersom jag själv inte spelar på särskilt hög nivå ännu är det svårt att egentligen känna igen sig i det han säger. De gånger vi har spelat ihop som ett lag har det nästan alltid varit samma visa. Vi låter motståndarna bestämma spelsättet och mer eller mindre dominer early game innan vi anpassar oss och vänder mid/late game.

Jag tror vi har ett riktigt dream team på gång där det känns som att alla har hittat de roller och karaktärer som fungerar bra ihop, det gäller bara som sagt att börja spela tillsammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback