The Dungeon Masters
The Dungeon Masters är precis vad det låter som, en dokumentär om en sällsynt sort människor som på svenska kallar sig för "spelledare". Deras vardag och deras syn på livet. Jag har en obehaglig känsla i kroppen att jag kommer kunna relatera mer än vad jag vill erkänna.
Emperors Finest
Nerd things
Som jag tidigare nämnde har det varit en gratis helg i Champions Online. Och jag kan säga att jag förstår varför spelet sålt så dåligt. Det här är ditt generic MMO utan någon som helt personlighet. Det enda som varit underhållande är att sitta och skapa nya hjältar eller så om man kan återskapa någon redan befintlig karaktär. Roligare än så blev det aldrig.
Även spelat lite Torchlight men inte kommit vidare långt i det. Spelet är otroligt välgjort och underhållande. Man får en slags nostalgikänsla över det hela. Som första gången man spelade Diablo typ. Jag vet att spelet inte är vidare stort, utan ska endast innehålla runt 30 nivåer. Men för 40:- så var detta ett riktigt kap.
På tal om nostalgi så har jag gjort en återtåg till Blood Bowl. Rensade bort de lag som jag mer eller mindre maxat och började på ny kula med Dark Elfs som jag inte spelat med sedan de kom. Fortfarande inte gett mig ut online, men jag är nöjd över mitt digitala motstånd. Fast det känns som att det enda som ändras med svårighetsgraden är hur ofta man rullar "snake eyes".
Till sist har jag manglat lite i League of Legends, men där har det gått så otroligt dåligt att jag knappt vill prata om det. Så fort jag och Sophie spelar med varandra blir det 10-11 vinster i rad. Men så fort jag spelar med lite slumpmässiga tyskar och fransmän blir det tokförlust, följt av dåliga engelskt skrivna förolämpningar och rage quit.
Det har med andra ord inte blivit någon FF13 för min del i helgen. Så fort jag går förbi min TV så ligger skivan där och stirrar kallt på mig. Ungefär som hon i min klass på högstadiet gjorde efter jag sagt att hon var förbannat fet.
comic från Sinfest
It will challange your senses
An epic of epic epicness
The world needs heroes
Spelet i sig skiljer sig nog inte så mycket från något annat MMO spel på marknaden. Det handlar fortfarande om att döda X antal av Y, eller hitta Z. Vad som egentligen gör spelet otroligt underhållande är att skapa sin hjälte. Möjligheterna är oändliga, och jag kan nog lungt säga att det finns nog inte 2 av samma sort.
Till att börja med så väljer man vilken typ av hjälte man vill ha, ungefär som man väljer yrke/klass i andra. Här kan man ta allt från Might, Swords, Darkness, Fire, Ice, Gadgeteering, Guns, Claws, Celestial, Martial Art för att nämna några. Sen går man vidare och får modifiera kroppen så du kan vara allt mellan en pyssling och hulken, sen är det bara att sitta och skräddarsy hur du vill din kostym ska se ut. Och här kan man sitta i flera timmar och leka.
Det sista man får göra är att välja en "traveling power", och här kan man välja mellan att flyga, springa fort, hoppa högt, surfa eller svinga sig fram.
Diabloriffic
Likt Diablo 1 så kan man endast välja mellan 3 karaktärer. Du har din krigare, din magiker och din tjej. Alla kan använda all utrustning, bara man har de rätta attributen. De som skiljer dem åt är dock deras skills. Krigaren har såklart många närstrids attacker medan magiker kan framkalla små imps och andra monster.
Du kan inte hitta mycket bättre underhållning för ~36kr idag.
Incoming!
Jag har själv bara hunnit testa drygt hälften av alla karaktärer (eftersom jag inte betalat för spelet) och köpt 4 karkatärer med mina hårt intjänade spelpoäng. Har inte rikigt hittat någon favorit ännu, men spelat en hel del med paladinen Taric som gett mig flest vinster, samt Ryze och Veigar.
Our Lady's Day
Så gör som jag och fira denna viktigaste av alla våra högtider med en seriös socker-chock som garanterat bidrar till våran kommande diabetes!
The Mechanical Kingdom
Frågan är väl bara hur man ska få tag på boken
Full Frontal goes Mode
Would you like to save?
Själva systemet gillar jag. Många strider blir rätt intensiva och man måste skifta om rollerna hela tiden. Men det faktum att man får 'Game Over' så fort ledaren dör orkar jag snart inte med. Visst så får jag börja om precis där jag dog, så straffet är egentligen i så hårt... bara frustrerande som faen.
Oftast så handlar det bara om tur. I vissa strider springer ens karaktärer omkring och undviker att stå i en klunga och dö, medan i andra så vill de inget hellre än att hålla hand när den där enorma bomben kommer flygandes mot dem. Pang - stön - game over - retry - yes. Om och om igen.
Jag undrar varför de ens slängt i så förbannat många savepoints då de aldrig används?
via Little Gamers
Vanilla Marine
Av någon anledning verkar de allra flesta avsky detta Chapter bara för att de inte är tillräckligt häftiga. De är inte lika vansinninga som Blood Angels, inte lika håriga som Space Wolves, inte lika mystiska som Dark Angels eller hårda som Imperial Fists. De är helt enkelt för "vanliga" för folks smak.
Både GW och FFG försöker dock marknadsföra dem som den "renaste" formen av en Space Marine som alltid överväger sina alternativ innan de går ut i strid. Att deras statergier alltid är felfria och att andra Chapters ser upp till dem.
Personligen har jag inte alls något emot Vanilla-Marines. Självklart finns det Chapters jag tycker bättre om, men en status-quo behövs alltid för att förstärka personligheterna hos de andra. Nedräkningen för Deathwatch fortsätter.
(Föresten så var det ett tag sen man hörde något nytt om filmen...)
Man and machine, power extreme
Blev dock att rita om honom helt från grunden så jag inte lyckade komma vidare med det huvud jag tidigare sketchat.
(En gruppbild kommer senare)
Predator - 2010
Som allt annat kommer även en "remake" av Predator. Remake kanske är fel ord, men en grupp blandade kriminella, mördare och soldater hamnar i en djungel på en annan planet och får agera villebråd till Rovdjuren.
Jag är ett stort fan av hela Alien & Predator universumet, bara synd att man sällan har lyckats leverera varken med filmer eller spel på den senaste tiden. Fast nu har jag iof inte spelade det senaste spelet, bara läst och hört om det.
Aja, förhoppningarna är stora att det här blir Predators svar på Batman Begins.... fast troligtvis inte...
The Sultan
Spelledarens plats har ytterligare fack för alla extra böcker och saker man kan behöva. Mitten på bordet är dessutom nersänkt ca 5cm. Där placerar man först en mjuk matta, sedan önskad karta/bakgrund, på det kan man lägga ett rut-nät och som kronan på verket lägger man på en skyddande glasskiva.
Kalaset går på ca $8850
League of Legends
Väldigt simpelt. Väldigt roligt. Väldigt beroendeframkallande.
Just nu letar jag och Sophie efter fler svenskar att spela med, för som det ser ut just nu är det rätt ofta hänt att man hamnar i en grupp där någon lämnar efter 2 minuters spelande, vilket sätter enorm press på övriga laget.
Flip it!
Hittade en häftigt och billigt alternativ till dyra figurspel. Flip it - är ett figurspel där du själv laddar hem både regler och figurer på egenhand. Det enda du måste betala för själv är pappar, färg och lim/tejp. Jag har bara hunnit skumma igenom reglerna, och de är faktiskt helt okej för att spela lite kortare sessioner.
Precis som i alla andra figurspel så bygger du upp din armé med ett poäng system. Och för att göra saker lite mer intressant så har man 4 lag att välja mellan som alla har någon extra regel. De nationer som är spelbara i dagsläget är;
Green Stars - får ha fler specialvapen (sniper, bazooka) och har billigare fordon
Black X - kan köpa dyra och elaka Überpanzers
Red Hammers - kan köpa billiga och fanatiska infanterister
Blue Falcons - specialiserar sig på motorcyklar och fallskärmstrupper
nu ska jag bara hitta en fungerande skrivare
Six bullets it's all I need
Sons of Russ
Dessutom har FFG gått ut och sagt att det endast kommer att finnas med 6st Chapters när spelet väl släpps. På de allra flesta forum verkar man kunna ena sig om att Dark Angels, Space Wolves, Blood Angels, Ultramarines och Black Templars kommer att finnas med. Vilket det 6:e och sista ska bli råder det väldigt delad mening om. En del tror att de kommer slänga in ett tidigare okänt Chapter (typ som Blood Ravens i Dawn of War) medan andra tror på ytterligare en orgnial Legion.
I alla fall så har FFG gått ut och bekräftat det första Chapter som kommer finnas med - Space Wolves.
Blir intressant och se vad de mer väljer att kasta in i spelet
What to fuck is this shit?
Schoolism
Schoolism - är något jag verkligen vill gå. Precis som han säger i videon så är det privat lektioner i 9 veckor i karaktärs design. Priser ligger just nu på 998$, så om någon känner sig generös så vet ni vars jag finns.
Holy Cow!
Eftersom jag nu närmat mig 18-timmars strecket i spelet så får det här väl bli en slags halvdassig recension över vad jag varit med om än så länge. Vi tar väl det lättaste först - Grafiken! Den är helt otrolig, precis som i alla andra FF spel tappar man hakan varje gång det blir en CGI stund. Miljöerna är vackra och detaljerade, animationerna är välgjorda. Ja, finns nog inte någon ont att säga om grafiken, och då spelar jag ändå på 360 som ska ha "sämre" grafiken är rivalen PS3.
Storyn är dock en helt annan femma. Pulse, Cocoon, Fal'Cie, l'Cie, Cie'th... en massa svamligheter man måste hålla koll på. Men i ett nötskal så handlar det hela om gudar (aka Fal'Cie) från landet Pulse som slåss mot dem i den flygande staden Cocoon. Fal'Cie förvandlar människor till l'Cie som får ett slags mål i livet. Klarar en l'Cie inte av sitt mål innan utsatt tid blir hon en Cie'th - ett monster. Om hon däremot klarar av det så blir hon förevigt en kristall. Och ja.. alla karaktärer du spelar med är l'Cie som varken vill bli monster eller kristaller, och där någonstans har du ditt mål.
Personligen har jag aldrig varken grafik eller story som någon viktigt punkt i mina JRPG. Jag vill ha strid, och jag vill ha ett bra stridssystem. FFXIII levererar i mina ögon. Jag orkar inte dra ut på någon avancerad förklaring utan vi fortsätter med nötskals-modellen. Det finns 6st "klasser" i spelet, de har så klart andra namn men vi kan för enkelhetens skull kalla dem för deras roller. Vi har krigare, magiker, försvarare, helare, buffare, de-buffare. Alla karaktärer kan så småningom lära sig alla roller. Och precis som i FFX så använder man sig av ett "sphere" system för att gå upp i level. Du använder 3 karaktärer i varje strid och skiftar konstant deras roller beroende på sitation och monster, på ungefär samma sätt som man konstant skiftade karaktärer i FFX.
Såklart finns det ju även Summons, Chocobos, Vapen man kan levela, sidouppdrag och en shitload men annat som jag inte upptäckt ännu och orkar berätta om. Jag är helt emot att betygsätta spel, men för sakens skull kan jag väl ranka det i förhållande till övriga Final Fantasy spel. Det är inte lika bra som Final Fantasy IX men bättre än Final Fantasy X.
Nu ska jag spela vidare innan jag måste till jobbet.
Iron Man 2 - trailer 2
Ny Iron Man 2 trailer ger lite mer inblick ivad de kommer slåss mot och avslöjar lite mer om Whiplash. Fet film att se fram emot, fast efter att ha sett trailern tror jag inte filmen innehåller så mycket fler action scener.
Fuuuuuck it!
Blev faktiskt så att jag sketchade vidare på Dark Heresy karaktärerna som jag visade för någon dag sedan. Har ännu inte lagt på skuggor och bakgrunder, men 2st är i alla fall Inkade och fått lite grundfärger. KG och Edvards karaktärer blir ett lite senare projekt. Enjoy!
(det blev kanske lite väl "standard" outfit på Mats karaktär, men jag tycker ändå han utstrålar respekt)
Deadly Prey
Final Fantasy
I'm prepared to get my mind blown away
Bild av Coleman
No Mercy
Bara för att spä på peppen inför allt vad som heter Space Marines så blickar vi tillbaka på (den enda) trailern som finns till det kommande action spelet. Usch.. jag blir verkligen sugen på att både rollspela Deathwatch, läsa alla Horus böcker och måla lite Marines. Will the urge never go away!?
The Blood Curse
Rent fluffmässigt så sägs boken innehålla mycket information om "the Curse". Blood Angles har mer eller mindre delat upp sig i två läger. Ena gruppen som vill försöka hålla sig så civilicerade som möjligt medan den andra gruppen anser att "the black rage" är en gåva som bör nyttjas.
Mer kärlek till Space Marines helt enkelt.
(ärligt talat vet jag inte om ovanstående bilder är från GW eller någons konvertering)
A Game of HBO
Kill, Dread and Nought
Mer mekaniksa robotar i Plast. Vernerable Dreadnought, Killa Kans och Deff Dread i nya sköna plastkit med flera delar.
One is a mental illness
Titus (Mats) - Imperial Guard
Nero (Kubbe) - Assassin
Nihulus (KG) - Techpriest
Cain (Edvard) - Mad gunman from Gunmetal City
Lorthoroth
En sån här söt men dålig reklam serie från Swedbank om en 30-årig nörd som fortfarande bor hemma och drömmer om att lyckas som spelskapare. Ett par lustiga ögonblick dimper ner bland det usla skådespeleriet.
The darkside
Det som spelas just nu är Darksiders som jag fick låna av KG i helgen. Var väl rätt kluven inför spelet. Grafiken tilltalade mig verkligen med sin brutala comic-book stil, medan ett gameplay från Soulreaver inte känndes lika lovande. Men jag kan nu med facit i hand säga att det här är en fullträff. Helt klart det bästa spelet jag lirat sedan Batman - Arkham Asylum. Grym action, grym grafik, grymma karaktärer och grymmaste anti-hjälten på länge. Jag gjorde helt klart ett misstag som valde Bayonetta framför det här. Det enda negativa är att jag nöter det alldels för mycket och kommer sitta utan spel om jag lugnar ner mig. Nåja, FF XIII väntar runt hörnet.
Greyzone
Wikipedia - En gråzon anger att något är otydligt definierat, svårt att definiera eller rent av omöjligt att definiera, eller att definitionen flyttar sig. Det finns flera slag av grå zoner
Blev uppmärksammad idag av en kille som sitter och skriver sitt eget skräckrollspel vid namn - Greyzone. Han förklarar spelet som ett nutida rollspel med okulta toner. Det kretsar kring en värld vanliga människor inte ser, men som ändå påverkar dem. En värld där två övernaturliga sidor slåss om att ta över kontrollen, där vissa försöker behålla balansen, där vissa söker personlig vinning av kriget, och där vissa blir ofrivilligt indragna och lidande.
Personligen får jag en känsla av en mix Cthulhu, Fringe och valfri värld där änglar/ljuset och demoner/mörkret slåss om vår värld. Hela biten med olika dimensioner och världar är knepig och kan lätt bli löjlig om den inte sköts på ett snyggt sätt. Men lyckas man hålla sig till gränsen mellan vad som är häftigt och fånigt kan det blir riktigt bra.
Hur som helst ska folk som vågar göra något uppmuntras in i det sista. Har själv skrivit egna regelsystem, som jag dock aldrig testade med min dåvarande grupp. Men jag har även spelat riktigt roliga sådana, som Gabbes spel Kobold som var en riktigt skön tribut till Vikingarna (inte dansbandet). Så kolla in hans blogg, ge honom kommentarer och feedback.
Deathwatch
Hur ett spel med marines skulle fungera har jag spekulerat en hel del i. Jag menar, när man läst Horus Heresy så får man ju en helt annan uppfattning av dem i förhållande till själva figurspelet. Att rollspelet skulle ta plats i just romanernas värld var ju inte ett otänkbart scenario. Dock så har FFG något annat i åtanke. Det tredje spelet som släpps nu i sommar kommer gå under namnet - Deathwatch.
Marines från helt olika chapters med ett gemensamt mål, att skydda vad som finns kvar av kjesarens imperium från kaos och annat oknytt. Nu kanske det inte låter som att man har direkt mycket valmöjligheter när det kommer till karaktärsskapandet för att är ju Space Marines. Förvisso är det sant. Men alla kommer från olika bakgrunder/chapters dessutom finns det ett par "Roller/Klasser" att välja mellan; Apothecary, Assult Marine, Devastator Marine, Deathwatch Librarian, Tactical Marine och till sist en Techmarine.
Helt klart det rollspel jag ser mest fram emot i sommar.